• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Partieel roulerend inventariseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerald Baalhuis

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Ik wil graag één keer per week uit een 'database' van ongeveer 1000 artikelen een x aantal artikelen willekeurig selecteren en deze dan inventariseren (deze artikelen kunnen op 8 verschillende lokaties staan).
Als het artikel in één van de vorige weken geinventariseerd is, mag het bij de willekeurige selectie overgeslagen worden.
Uiteindelijk zijn na 1000/x weken dus alle artikelen geinventariseerd.
Kan je dit in bijv. VBA voor elkaar krijgen?

De telling bij voorkeur in een aparte sheet (of werkmap), bij afsluiten het totaal van de getelde artikelen op alle lokaties kopiren naar het werkblad of de werkmap van waaruit de x artikelen gekozen zijn.

Gerald

Gerard,

Een x aantal is een vage definitie.
Verspreid over 8 locaties!

Niet om het één of ander maar waarom niet per locatie beginnen en deze afwerken en vervolgens de volgende locatie totdat je ze alle acht hebt gehad.

Dat is zeer eenvoudig bij te houden en daar hoef je dan geen complexe VBA voor te gaan schrijven met alle gevolgen van dien.

Beste Superzeeuw,

Het x aantal mag wat mij betreft een vast aantal zijn (bijv. 10). De artikelen zijn geneesmiddelen die mbv speciale machines verpakt worden in zakjes. We hebben 5 van die machines. Daarnaast een grijpvoorraad magazijn, een backup magazijn en een afdeling waar de geneesmiddelen worden uitgepakt. Vandaar dus 8 'lokaties'.
Mijn idee is om per week de bijv. 10 willekeurige geneesmiddelen te tellen en dit vast te leggen.
Ik had een topic gevonden van Jan van Asseldonk, zijn bestandje gedownload, maar helaas krijg ik de medling dat de VBA toolkit niet is geinstalleerd. Wellicht komt dit omdat het een erg oude tpoic is en ik nu met Excel 2007 werk...

Ik heb het bewuste bestandje bijgevoegd.

Wil jij er eens naar kijken?

Gerald

Bijlagen

Gerard,

Als je het aantal dan op 8 zet kun je volg ordelijk van iedere locatie 1 medicijn tellen en vervolgens zo de 8 locaties doorlopen.

Ik zie namelijk hier het nut van een VBA code niet.

Ik heb het bijgevoegde progje getest in 2003 en 2007 maar dat zal een instelling zijn in jouw excel want mij werkt het goed.

Hallo Superzeeuw,

Het voorbeeld bestandje werkt prima in 2003 (heb ik op mn 2e pc staan).
Ik denk dat het komt omdat de extensie van het toolpak in 2007 xlam is en in 2003 xla....
Ik ga verder stoeien in 2003 en kijk of het werkt.

Bedankt voor je reactie.

Gerald

Even gewoon nadenken:

je hebt 1000 artikelen
Als je die random uniek wil controleren maak je een randomlijst met 1000 getallen (vooraf koppel je die getallen aan een bepaald artikel).
Wil je per week 10 artikelen controleren dan pak je voor de 1e week uit de randomlijst de nrs. 1 t/m 10; in week 2 11 t/m 20 etc.
Je kunt dan zelf bepalen van welke lokatie je het artikel controleert.

Als je de lokatie in je randomisatie wil opnemen, heb je als populatie 1000 * 8 (lokaties) verschillende 'artikelen'.
Geef ieder artikel per lokatie een eigen nummer (1 t/m 8000)
Maak vervolgens de randomlijst gebaseerd op 8000 getallen.
Handel per week op vergelijkbare wijze als bij de eerste methode.

Het maken van een lijst met 1000 unieke randomgetallen :
Code:
Sub tst() 
  Randomize 
  For j = 1 To 1000 
    Cells(j, 1) = Rnd 
  Next 

[A1:A1000] = [index(rank(A1:A1000,A1:A1000),)] 
End Sub

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.