Partioneren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jemty

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2006
Hallo,

Ik heb een laptop met Vista als bestuuringssysteem.
Mijn HD is 500 GB groot en verdeeld in twee partities, van elk 250 GB.
Partitie C = Bestuuringssyteem
Partitie D = Data
Nu vind ik dat 250 GB wat veel voor Vista en andere programma's.
Dus heb ik via schijfbeheer de partitie C verkleint tot 150 GB.
De 100 GB die nu vrij is staat als een afzonderlijke partitie.
Graag had ik deze partitie bij de partitie D gevoegd, maar dat lukt me niet.
Weet iemand raad ?

mvg

jpj

Via een omweggetje?
Kopieer de op D staande data naar C en verwijder vervolgens de D partitie + die nieuw aangemaakte. Maak daarna 1 nieuwe aan.

Laatst bewerkt:
Kan ik ook de nieuwe partitie verwijderen en de partitie " D" vergroten.

Pasja heeft helemaal gelijk. Het systeem werkt van links naar rechts. Dit voorkomt dataverlies. Volg het advies van Pasja en je bent binnen 10 minuten van je probleem af.

Maybe nog een aanvulling. Er zijn "liefhebbers" die helemaal verslingerd zijn aan externe software (partitiemanagers) Ik persoonlijk ben geen voorstander van die tools want ze lopen toch "door Windows" heen. Ondanks het feit deit dat Windows wellicht ook niet perfect is (of misschien daardoor juist) tracht ik zo min mogelijk sodtware van derden te gebruiken die belangrijke zaken als besturing van drives etc. etc. samen met Windows moeten gaan uitvoeren.
Ik houd het liever zo simpel en klein mogelijk en daar horen bij mij geen partitiemanagers in thuis.

Met dit verhaal bedoel ik te schrijven dat wat jij primair vraagt wel kan, maar dat je daar externe software voor nodig hebt. De keuze is aan jou. Als het mijn machine was, koos ik voor het "omweggetje" zoals ik al eerder schreef.

Ik ben overigens heel benieuwd hoeveel "voorstanders" van partitie managers, die het niet met mij eens zijn, gaan reageren hoe goed en hoe veilig die managers wel zijn..................

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan