Partitie formateren in PM zonder gevolgen voor ander partities?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarionF

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2002
Kan ik in Partiton Magic een primaire partitie formateren zonder dat het gevolgen heeft voor andere partities?

Ik heb namelijk nog een primaire partitie op de schijf staan en een aantal logische stations. De partitie staat op "hidden", dus xp ziet hem niet neem ik aan.

Hidden Partitie

Ik leer graag, wat moet ik me voorstellen bij een hidden primaire partitie.

Ik formateer partities altijd in Windows (computerbeheer).

Eric.

Deze primaire partitie is verborgen, dus niet zichtbaar voor xp. Dit heb ik toen gedaan in xfdisk en een boot geinstalleerd. Bij schijfbeheer kan ik deze partitie niet formateren, waarschijnlijk omdat het een onbekende partitie is (zie bijlage).

Deze partitie is beschadigd want ik kan hem niet meer benaderen en de bootkeuze krijg ik ook niet meer. In dos krijg ik de melding dat er een aantal bestanden ontbreken in windows op deze partitie, hij start dus niet op.

Bijlagen

• prscreen schijfbeh..jpg
    prscreen schijfbeh..jpg
    94,2 KB · Weergaven: 53
Kan ik in PM die partitie nu formateren zonder dat die andere partities daar schade van oplopen?

Ja, dat kan. Tenzij er verwijzingen van de ene partitie naar de andere lopen . Die verwijzingen kloppen dan niet meer.

Help

Heb je het over restant of Win98

En hij ziet ze allemaal, want hij geeft aan hoeveel ruimte er nog vrij is.

Is Restant nog FAT16. Ben geen XP deskundige, maar kan XP nog Fat16 formateren ??

In wezen kan het formateren van partities niet de indeling van de partities veranderen, daar had je Fdisk voor.

Je werkt met standaard schijven met FAT32 partitities, dus ik denk dat je dualboot gebruikt om 98 te kunnen gebruiken.

Ik heb al vaker gezien dat Windows niet om wenst te gaan met partities gemaakt door anderen, daarom blijf ik bij windows.

Daarnaast zijn je uitgebreide partities actief, dat is niet normaal.

Helaas kan ik je niet de garantie geven dat wat jij wilt lukt. Wat Petje zegt slaat op NTFS schijven gekoppeld aan een map.

Eric.

Die uitgebreide partities zijn logische stations. Als ik die in xp wil gebruiken zullen ze wel actief moeten zijn.

Je ziet in het printscreen ook dat ik twee harde schijven heb, eentje met twee primaire partities en drie logische stations, en eentje met een primaire partitie (niet zelf gemaakt, waarschijnlijk doet fdisk dit uitzichzelf) met drie logische stations.

Momenteel probeer ik een image van de c: te maken en die als backup te branden zodat ik hem weer terug kan zetten als er iets misgaat. Maar dit is nogal accacadabra voor mij dus ik ben nog aan het uitvogelen hoe dat precies moet.

Voorheen had ik inderdaad een dual boot, maar niet via xp maar via xfdisk. Dit heb ik gedaan omdat xfdisk de primaire partities voor elkaar kan verbergen. Als ik in xp zit heb ik liever niet dat xp de andere partitie ziet, daarom dus. Maar omdat de partitie windows98 beschadigd is kan ik hem niet meer benaderin in dos, en krijg ik dus ook geen dualboot meer.

Hallo Marion

Ik heb geen problemen om logische stations te benaderen (zijn niet actief), heb nu even geen XP machine voorhanden, maar het zou mij verbazen als XP anders met actief omspringt als Win2K.

Een Gohst maken is niet zo moeilijk, afhankelijk van de versie moet het in een dos omgeving of direct van uit NT.

De oudere versies doen het wel van uit 98.

Als je de drives in 98 niet wilt zien is dat eenvoudig, maak er NTFS van en 98 ziet ze niet meer, andersom zou ik niet weten, heb wel zo'n drive, maar vraag me niet hoe je dat doet. Ging per ongeluk. 98 zegt dat hij hem basaal benaderd (what ever) en 2K ziet hem niet.

Ik denk dat partition magic die 98 drive wel zal kunnen redden. Die kan je wel formateren, maar dat zou XP ook moeten kunnen, lijkt mij.

Eric.

P.S. 98 kan meer dan XP dus probeer eens te starten van je 98CD en kijk of hij het wel kan (zou me niet verbazen). Daarna heb je meteen DualBoot.

Als je op zeker wilt:
Boot van 98 opstart diskette,
Run Fdisk optie 4,
Als hij hem ziet opnieuw starten (diskette)
Formateer de 98 drive,
Kopieer de hele directory van je CD naar,
C:\options\cabs (of andere letter, die je geformateerd hebt),
Je blijft in Dos en runt setup uit C:\options\cabs
De rest wijst zich vanzelf.

Eric.

Laatst bewerkt:
Hoi Eric,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik kan alsnog proberen of het met de cd rom van 98 lukt. Maar zoals ik al aangaf is de partitie beschadigd. Als ik in fdisk niet verander van aktieve partitie dan start in dos dus mijn huidige goede xp partitie op. Die loopt als een trein en wil ik dus heel graag behouden! Verander ik wel van aktieve partitie dan krijg ik in dos dus de melding dat er beschadigde bestanden zijn en dat de c niet benaderd kan worden.

Maar ik zal aankomend weekend eens proberen om met de cd rom de c te benaderen, wie weet, wonderen gebeuren soms;) Ik heb overigens nog geen image gemaakt, daar wil ik me morgen mee bezig houden. Heb je misschien een tip m.b.t. een bepaald programma?

Sorry

Wat je zegt klopt niet.

XP kent geen DOS, maar doet dos na in NT.

Om van een schijf te kunnen starten moeten er boot.ini NTldr en NTdetect en nog een paar van dat soort op staan.

Daarnaast mogen er niet de hidden system files van Dos op staan met de bijbehorende bootsector.

NT heeft een repairconsole, vergelijk dat maar met de opstart diskette van 98. Die moet wel vanaf CD geïnstaleerd worden of aangeroepen (met de R van repair)

Als je daarin eens fixboot aanroept voor die 98 schijf, mogelijk dat het werkt.

Daarom staat er ook bij dualboot een file op je schijf die Bootsect.dos heet, want 98 kan niet starten zonder de system files.

Dus bij dualboot start NT en leid dan 98 om de tuin.

Mogelijk ga je nu begrijpen waarom Windows NT versies zo moeilijk doen als het om partities gaat.

Eric

Laatst bewerkt:
Overigens

Wat je zegt klopt de schijf waarmee je start heet in NT (systeem) en als je een andere schijf gebruikt voor NT dan heet die (opstarten).

Dus je start inderdaad van Windows 2

Je zult mogelijk je boot.ini moeten aanpassen als je 98 tot (systeem) maakt, maar het zou me niet verbazen als fixboot dat voor je doet.

Let op als je Dual boot wilt moet de eerste partitie FAT32 zijn.

Succes and let me know,

Eric.

Ha Eric,

Nou, het is geluk hoor! Toch gewoon via de cd rom met xp. Maar.......nu heb ik de instellingen van mijn netwerkverbinding niet goed staan. In plaats van computernaam staat er iets heel anders, ik heb een @home abonnement en moet daar dus een computernaam intypen anders heb ik geen verbinding. Weet jij hoe ik dat kan veranderen? En de bootkeuze gaat veel te snel.....binnen één seconde is het keuzescherm weg.....moet dus heeeel snel op de pijltjes drukken, weet jij waar ik de seconden aan kan passen?

Daar was ik alweer, de beide problemen heb ik opgelost, dus de seconden van de boot heb ik kunnen instellen. En de computernaam heb ik ook kunnen veranderen, dus er is weer internetverbinding!

Maar.......de nieuwe partitie staat als aktief, en ik wil dus die andere als aktief instellen. Dat lukt ook wel in fdisk, alleen heeft deze partitie geen dualboot keuze-menu. Kan ik aan deze partitie ook een boot keuze toevoegen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan