Partitie gemarkeerd als 'SYSTEEM' op verkeerde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

MatthiWare

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2011
Berichten
282
Ik heb een SSD gekocht,
daarop heb ik windows 7 geïnstaleerd.

Maar mijn oude schijf 'Schijf 1' staat nog altijd een partitie gemarkeerd als systeem en daarom kan ik deze niet formatteren.
Als ik de sata-kabel uit schijf haal dan krijg ik 'Operating System not found'
Zie onderstaande foto:

CPjAT.png
 
Ok wat je gedaan hebt is het volgende:

windows geinstalleerd op je SSD, maar je MBR (van je oude install) stond nog op je andere harde schijf!
Nu heeft windows dus gewoon je oude MBR herschreven en niet een nieuwe gemaakt op de SSD.

Om dit te voorkomen moet je de volgende keer al je HDD's behalve degene waar je windows op wilt installeren loskoppelen.
Windows zou hier (zoals linux) echt een optie voor moeten geven, wel is waar verborgen onder "geavanceerd" maar toch.


Wat je kunt doen om op te lossen:

  1. koppel alsnog je HDD's los
  2. download een ubuntu live cd
  3. brand deze ubuntu live cd
  4. start de pc op vanaf de cd en kies voor "try ubuntu on this pc"
  5. Nu zal je opstarten in een linux environment.
  6. Download van het web EasyBCD
  7. start het easybcd programma
  8. ga naar de "BCD deployment" tab
  9. controleer of "install the windows Vista/7 bootloader to the mbr" is aangevinkt, zo niet dan doe dat.
  10. Klik op Write MBR
  11. Sluit ubuntu af, haal de cd eruit en herstart

Als het goed is start je pc nu op met de windows VISTA bootloader logo, maar hij start gewoon door naar windows 7.

Tip voor de volgende keer: even alle harde schijven losmaken, ik weet dat het niet makkelijk is soms maar zolang windows er geen extra optie (behalve via opdrachtprompt) voor maakt kan het niet anders.

Veel succes!
 
Of installeer W7 opnieuw zonder die schijf, of verwijder die partitie indien je met een knoppix cd/dvd o.i.d. opstart, dien je wel met de W7 dvd de opstartpaden te repareren.
Of je laat het zo.
Zie dat de partitie erachter op hidden staat? bijna niet te zien op het screenshot, die heeft wel een schijfletter?

Overigens staat er op elke schijf een mbr, anders start deze niet op.
 
Bedankt iedereen! ;)

De oplossing van mastermindzh heeft gewerkt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan