partitie groter maken in windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

peterrrr

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2004
Berichten
79
Ik kan mijn c-schijf niet groter maken in windows 10. Ik start op met rechtse muisklik op "start" en kies "schijfbeheer"schijfbeheer.png
Dan heb ik een schijf 0 en schijf1. schijf 0 bestaat uit 499mb (Herstelpartitie), 100Mb(EFI systeempartitie), 1,0 GB (OEM partitie), BOOT C: 117,09 GB NTFS (opstarten, crashdump, primaire partitie) 450Mb (hertelpartitie).
Schijf 2 DATA D: 822,17 GBNTFS (wisselbestand, primaire partitie), 48GB niet toegewezen en RECOVER E: primaire partitie).
Als ik nu op schijf 1 BOOTC: groter wil maken door erop te gaan staan en rechts klikken kan ik het volume alleen verkleinen en niet vergroten.
Wat doe ik fout?
 
Ik neem aan dat je schijf 0 BOOTC bedoelt? Je doet niets fout.
Waar zou je dan de extra ruimte weg willen halen? De ruimte die er is, beslaat in totaal 2 GB en daar win je dus weinig mee (even los van het feit dat een 1/4 deel ervan niet toegankelijk is voor jou en de overige 3/4 verstandig is om vanaf te blijven).
Op schijf 1 (D) kun je wél extra ruimte verkrijgen, want daar is een kleine 50 gig niet toegewezen. Wijs die toe (rechtse muisklik) en formatteer de toegewezen ruimte, dan heb je 50 gig extra tot je beschikking. De 60 op E kan ik maar moeilijk verklaren.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Waarschijnlijk is schijf0 een ssd schijf met je besturing en je programma's, en schijf1 een andere schijf waar je data op staat.
Je bootpartitie kan je niet meer vergroten want daarvoor moet je eerst een andere partitie verkleinen en dat kan je niet op deze schijf.
Misschien eens kijken op je bootpartitie of daar ook data op staat (foto's, muziek, ...) en deze verplaatsen naar de andere schijf.
Aangezien de bootpartitie ook vol staat ook eens kijken om via schijfopruiming plaats vrij te maken en dan vooral systeemherstelpunten, enkel de laatste behouden als de PC verder goed werkt.

Succes
 
Ik neem aan dat je schijf 0 BOOTC bedoelt? Je doet niets fout.
Waar zou je dan de extra ruimte weg willen halen? De ruimte die er is, beslaat in totaal 2 GB en daar win je dus weinig mee (even los van het feit dat een 1/4 deel ervan niet toegankelijk is voor jou en de overige 3/4 verstandig is om vanaf te blijven).
Op schijf 1 (D) kun je wél extra ruimte verkrijgen, want daar is een kleine 50 gig niet toegewezen. Wijs die toe (rechtse muisklik) en formatteer de toegewezen ruimte, dan heb je 50 gig extra tot je beschikking. De 60 op E kan ik maar moeilijk verklaren.

Dag Quander, mijn computer geeft aan dat mijn c-schijf bijna vol is. daarom wil ik hem vergroten. standaard schrijven veel programma's iets op C:

Hallo,

Waarschijnlijk is schijf0 een ssd schijf met je besturing en je programma's, en schijf1 een andere schijf waar je data op staat.
Je bootpartitie kan je niet meer vergroten want daarvoor moet je eerst een andere partitie verkleinen en dat kan je niet op deze schijf.
Misschien eens kijken op je bootpartitie of daar ook data op staat (foto's, muziek, ...) en deze verplaatsen naar de andere schijf.
Aangezien de bootpartitie ook vol staat ook eens kijken om via schijfopruiming plaats vrij te maken en dan vooral systeemherstelpunten, enkel de laatste behouden als de PC verder goed werkt.

Succes

Kan ik hem dan wel makkelijk naar de beginstand terug zetten?
Dag frimout. Ik geloof inderdaad dat schijf 0 een ssd schijf is. (mijn computer start supersnel op). dus volgens jou kan ik de C: schijf niet vergroten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zie je in het plaatje dat je zelf hebt geplaatst. Er valt niets te winnen op schijf 0. Lees bericht 2 ook nog eens door.........

Schijf 0 is idd. een 125 gig SSD. Je doet er handig aan om de map 'mijn documenten' te verplaatsen naar schijf 1.
Op schijf 1 heb je zoals ik al aangaf, een kleine 50 gig ongebruikte ruimte staan. Wijs die toe, formatteer die ruimte en je hebt wat extra opslagruimte verkregen.
 
Laatst bewerkt:
Maak iig al je temp mappen leeg in de verborgen mappen.
Bij is dat:
C:\Users\andre\AppData\Local\Temp
Als er meerdere gebruikers moet je die ook nakijken.
 
Ik ben alleen bang dat er aan zijn C (0) schijf weinig 'eer' valt te behalen.
 
tja, alle soft van c afgooien kan helpen ...
op mijn c staat win 10 en al mijn software, ingebruik is 31.4 gb.
 
Ik heb eea gedaan zoals jullie aangaven en heb weer 40 GB ruimte. thanks
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan