partitie hernoemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

beseda

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2000
Op een W98SE-systeem heb ik twee harde schijven die beide in twee partities zijn verdeeld; de eerste is C: en D: en de tweede is E: en F:.
Nu wil ik aan de F:-partitie een andere letter toekennen omdat ik de F: wil gebruiken voor een netwerkverbinding,
Is dit mogelijk en zo ja hoe doe ik dat dan?

Alvast bedankt voor reacties.
Anton

Waarom noem je die netwerkverbinding niet gewoon "G"? Is daar een speciale reden voor?

Ja, daar is een reden voor; ik wil de betreffende netwerkverbinding vanaf alle werkplekken dezelfde naam geven, dus F:

Rechtermuisklik Deze computer

kies beheren(moet onder zoeken... zitten)

Je krijgt een venster met daarin allerlei opties, kies shijfbeheer.

Hij laadt eff en dan zie je de schijven die heb zitten. Rechtremuisklik op de F schijf. En je kan je stationletter wijzigen.

Moet werken voor 98.

Lukt niet - is geen schrijfbeheer te vinden in W98.

Wel kan je via apparaatbeheer naar de schijven gaan. Bij eigenschappen kan je vervolgens lezen onder welke letter(s) deze schijf bekend is, maar je kunt het hier niet wijzigen.

Dit is even hardop denken. Correct me if I'm wrong.

De schijf die nu F: heet, staat waarschijnlijk in een extended dos partitie. Als dat zo is, zou je 'm met fdisk kunnen verwijderen en gelijk weer toevoegen. Maar nog niet formatteren!! (En eerst alles backuppen naar een andere schijf\ partitie) en dan je computer opstarten. Maak vervolgens de netwerkverbinding. Die zal nu F: heten. Als je dan je schijf vanuit Windows formatteert zou die nu G: moeten gaan heten.

Dit zou ik proberen in al mijn argeloosheid maar ik kan je niet verzekeren dat het ook werkt.......

Helaas lukt het op deze manier niet.
Na het verwijderen van de betreffende partitie komt de F:-schijf wel vrij. Hiermee dus een netwerkverbinding gemaakt naar de fileserver - tot zover geen probleem. Na het opnieuw toevoegen van de extra partitie krijgt deze toch weer de letter F: toegewezen en is mijn netwerkverbinding eruit gegooid.

Ik heb na deze reorganisatie op de eerste schijf een C: en een E:
Op de tweede schijf een D:. De DVD-speler is nu F:.
Is het mogelijk de momenteel lege E: toe te voegen aan C: en zo ja, hoe dan? Met die actie zouden E en F worden omgenoemd naar D en E en krijg ik alsnog F beschikbaar voor de netwerkverbinding.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan