Partitie inactief maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ladyke

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2010
hoi,
ik heb een harde schijf van 640 GB , overlaatst heb ik 2 pc's verwisselt van schijven(dus ook windows) nu had de schijf (kwam uit nieuwere pc)moeite met opstarten , hij zegt dat de schijf niet werkt met de oudere hardware van andere pc.
nu ligt de schijf gewoon in de kast te liggen en zou hem binnekort terug willen gebruiken omdat windows 8 customer preview komt.
maar nu staat er nog een legale windows 7 op, is het mogelijk om deze partitie inactief te maken zodat ik geen dualboot krijg ?
als ik later gewoon terug w7 wil gebruiken kan ik dan deze partitie gewoon ter activeren zonder dat er data verloren gaat ?

Groets laddyke

Sluit je externe schijf aan op je computer met behulp van een adapter (zie afbeelding) USB to SATA IDE.jpg
Maak een image van je huidige schijf m.b.v. bv http://redobackup.org/ en je kunt stoeien wat je wilt.
Gaat het fout, eenvoudig de image terugzetten.

hoi,
dat zou handig zijn :)
maar kan het ook gewoon op een andere sata schijf ? of usb ?

Zo,n adapter kun je gebruiken met sata of ide (wat oudere )

Aansluiting gebeurt met meegeleverde adapter en prik hem in je usb aansluiting van je computer.
Zorg wel, als je zo'n adapter koopt dat hij z'n eigen stroomvoorziening heeft.
Bij 2.5" is dat niet nodig.

hoi,
maar is het ook mogelijk zonder de adapters ? er zitten in mijn pc sata's ....

Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt.
Je gebruikt de schijf die je in de kast hebt liggen, sluit hem middels de adapter aan op je pc.
Wordt automatisch herkend en zet daar de image op:o

ik snap niet goed waarom je de adapters nodig hebt:o
alle 2 de schijven zijn sata (degene die op de nieuwere schijven zitten )
is het dan ook niet mogelijk zonder de adapters :)

Vermoedelijk bedoel je partities. Dat maakt het al een stuk makkelijker.
Zet een image op je 2de partitie (vermoedelijk D:\) dan kun je op C:\ klooien wat je wilt en ook terugzetten van D:\.

inderdaad zoiets wil ik :thumb:
maar is het ook mogelijk om van vanaf schijf 1 (500 GB , 2 partities c en d) c te verplaatsen of clonen naar schijf 2 (enkel data of d)

Klonen is zeer wel mogelijk, maar dan moet je d partitie minstens de grootte hebben van c.
Waarom maak je geen backup met bv. http://www.roadkil.net/program.php?ProgramID=29 een zeer eenvoudig progamma, freeware en in het nederlands.
Je kopieert simpelweg je data etc. naar een door jouw aangemaakte map op je d schijf.

hey coenraad heb je zo n progje ?
ik wil het windows deel van de 640 GB schijf met windows naar een andere schijf klonen , kan dit volledig zonder al te veel fouten ?

Ladyke

hoi,
ik heb ook nog eentje gevonden

HDclone :)
ben nu aan het proberen met hdclone maar moest het niet lukken dan pak ik die van jou :)
tis toch de bedoeloing dat ik daarna vanaf die clone kan opstarten he ?

de jouwe werkt het beste :D
ik heb dus nu de c partitie gecloned maar ik krijg geen dualboot :( moet ik iets veranderen van logical of primairy ?

Je krijgt geen dualboot, omdat je maar 1 partitie hebt gekloond.
Het is de bedoeling om de complete schijf (inc. partities) te klonen en je ziet, dat het dan wel werkt.
Je tweede besturingssysteem heb je ongetwijfeld op D:\ staan dus je begrijpt dat hij e.e.a. mist.

Dat noemt men een image.

daar zit even een addertje :(
de schijf waar ik de windows wil naar klonen is 160 GB groot.
de schijf waar de windows opstaat is 640 GB groot , maar de c partitie van de 640 is 100 GB groot (niet volledig vol) de rest is data .
dit moet ik niet mee klonen he ?

Heb je een recover dvd of partitie ?

Zet je data op de schijf van 150Gb en het zal geen probleem zijn om hem terug te zetten naar een legale windows 7 installatie.

Maar die 640Gb heb je toch in de kast liggen ??
Die is ongetwijfeld aan te sluiten op je moederbord met een ide (brede aansluiting ) kabel en molex (stroomvoorziening )

neen dat niet :(
de 640 is een SATA , de 160 is een IDE :thumb:

wacht ik ga het anders zeggen ;)
op bijde schijven staat een windows .
ik wil de windows die op de 640GB staat (SATA) verplaatsen of kopieren naar de 160 GB(IDE)
de windows dat op de 160GB staat mag weg maar voor ik deze formatteer wil ik zeker weten wanneer ik iets fout doe dat ik nog een back up heb

Laatst bewerkt:
met verplaatsen of kopieren bedoelde ik die clonen he ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan