Partitie Indeling voor Multi-OS

• Onderwerp starter Onderwerp starter fbse
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

fbse

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2002
Dag Helpmij-ers.

Ik ben van plan mijn oude PC (PII266, 384Mhz, 2x30 GB Maxtor HD's) een totaal andere indeling te geven.
Ik wil namelijk diverse besturings-systemen (OS) erop gaan installeren.
Waarom? Testen en experimenteren, maar ook gewoon dagelijks gebruik.

De volgende OS's wil ik een aparte partitie geven

- 98lite* (Sleek shell)
- 98lite* (Micro shell)
- Win2000 Pro (standaard)
- 2000Lite* (w2k pro)
- XPLite*
- SuSE 9 Pro

*
Lite betekend dat het WindowsOS dmv 98lite of XP/2000Lite uitgedunt (trim down) is tot een stabiele kleinere versie.
Voor meer info hierover zie:
www.litepc.com
http://www.schoonepc.nl/optim/98lite.html
http://www.tweakers.net/meuktracker/5411?&highlight=litepc
http://www.tweakers.net/nieuws/26026?&highlight=litepc

Om dit voor elkaar te krijgen ga ik waarschijnlijk diverse programma's gebruiken zoals:

Partition Magic of Acronis Partition Expert
Master Booter of Acronis OS Selector 8
Drive Image of Norton Ghost of Acronis TrueImage

Nu had ik graag advies om dit op de juiste manier, ZONDER al te veel moeilijkheden, aan te pakken om het ook WERKELIJK voor elkaar te krijgen.

Vraag 1:
Is het mogelijk om een aparte programma's/software partitie te maken waarvan alle OS software kunnen opstarten (zoals bijvoorbeeld Nero).

Het scheelt namelijk ruimte om de software telkens weer bij elk OS opnieuw erbij te zetten.

Wat zijn de voor/nadelen hiervan?

Vraag 2:
Wat zijn jullie ervaringen en tips met 98lite en 2000/XPlite?

Vraag 3:
Wat vinden jullie van het artikel op de volgende site?
http://nextl3vel.net/forum/index.php?showtopic=6735

Vraag 4:
Als alles goed opgezet is en werkt, kan ik dan mogelijk in de toekomst (zonder al te veel complicaties) een OS verwijderen aangezien ik het niet meer gebruik?
En wat voor gevolgen heeft dit tot de MBR (Master Boot Record) en de Boot loader?
Hoe pak je dit het beste aan?

Vraag 5:
Welke volgorde van OS installatie is het best aan te bevelen?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen...

Bij voorbaat dank! :thumb:

Laatst bewerkt:
Vraag 1:
Soms is het mogelijk dat programmas die op win2000 geinstalleerd zijn ook onder xp draaien. Kans is kleiner dat het ook zo zal zijn met win98, doordat win2000 en xp NT Based zijn, en 98 niet

Vraag 2:
Geen ervaring, lijkt me ook een te algemene vraag om antwoord op te krijgen

Vraag3:
Niet doen, kan voor die paar mb alleen maar foutmeldingen tot gevolg hebben

Vraag 4:
Je kan gewoon je schijf formateren, echt deinstalleren is er niet bij. Volgens mij zal je altijd bij de opstart boot voor je OS (wanneer je dat ingesteld hebt) kunnen kiezen uit OS die al niet meer op je pc staan. Zo niet, kan iemand anders dan even uitleggen hoe je dit oplost

Vraag 5:
Van oud naar nieuw, of van nieuw naar oud, misschien is dat laatste wel het makkelijkste omdat je in de setup van win2000 en winxp zelf partities kan instellen

vraag aan jou:
Wat bezielt je om al die systemen te installeren? Als je je echt zo erg verveeld, waarom installeer je dan win98 2x, win2000 2x en winxp 2x????? Doe dan 1x win98, 1x linux, 1x lindows, 1x winxp, 1x win2000 als je toch zoveel mogelijk OS wilt installeren..........................

Bedankt voor je snelle reactie! :thumb:

Nog andere mensen die hun mening/advies willen geven? :rolleyes:

PC-user:

vraag aan jou:
Wat bezielt je om al die systemen te installeren? Als je je echt zo erg verveeld, waarom installeer je dan win98 2x, win2000 2x en winxp 2x????? Doe dan 1x win98, 1x linux, 1x lindows, 1x winxp, 1x win2000 als je toch zoveel mogelijk OS wilt installeren.....

XP trouwens maar 1 keer...maar je hebt wel gelijk. Onder win98 met 98lite wil ik tijdelijk kijken welke programma's ik allemaal aan de slag kan krijgen onder de MICRO shell. Als ze daar niet onder werken ga ik een stapje hoger SLEEK shell.

Ik zit ook nog een beetje te brainstormen wat ik zal doen hoor. Ik wil voornamenlijk de voor/nadelen weten ALS ik het zo ga aanpakken....Waar kan ik mee te maken krijgen?

Maar kun je misschien nog wat gedetailleerder antwoord geven op Vraag 5 en vraag 1?

Ik zal trouwens partities aanmaken met een Partition Manager dus daarom zal het niet noodzakelijk zijn om bij WinXP of Win2000 te starten.
Ik wil alleen de logische volgorde weten.
Want ik meen zoiets gelezen te hebben dat er conflicten met separate installatie bestaan tussen Win98 en WinXP.

Heeft iemand anders trouwens nog meer/ander advies over deze onderwerpen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan