partitie maken kan niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

hithotline

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2003
Pentium 3 met veel problemen,deze heeft een een hd van 30 gb en daar op 2 partities de 2e is een kleine waar op een ghost staat van de 1e partitie.
Doordat dit systeem inmiddels vol met spyware en andere fouten zit gedacht om alles even terug te zetten vanaf de 2e partitie.Gestart met windows xp cdrom en daarvandaan getracht de 1e partitie te verwijderen.dat lukt dus niet,opnieuw formatteren lukt wel althans dat leek zo tot aan het einde de melding komt dat hij niet geformatteerd kan worden (verder niks).De 2e partitie is volgens fdisk(ook geprobeerd) een ext dos partitie,das raar want die heb ik zelf aangemaakt met xp en ntfs geformatteerd.Ook geprobeerd fixmbr en fixboot ook zonder resultaat.Zelfs met powermax div testen gedaan ,maar hij is goed zegt ie.Toen maar een low level format uitgevoerd met powermax van maxtor,en wie schetst mijn verbazing,het systeem lijkt gewoon te starten maar wel met veel fouten,gewoon xp op partitie 1 (25 gb van de 30)Ik heb al veel meegemaakt maar dit kan ik niet verklaren.Ook nog bezig geweest met ranish partitie tool ook hier mee geen resultaat,ik ga waarschijnlijk die Harddisk maar weg lazeren.Zelf het opnieuw inlezen van de bootsector met nullen werkt niet.Fdisk zegt ook nog dat er een logisch dos station is in de ext dos partitie,maar als ik dan gegevens hier van op vraag kan de logical drive niet gevonden worden.Volgens mij is er iets mis met de partitie tabel,fdisk zegt n.l ook dat de eerste partitie leeg is 25 Gb ,maar hij start wel gewoon xp op en die zegt dat ie voor ongeveer een kwart gevuld is.De ander partitie kan het niet zijn want die is maar 5 gb groot ongeveer.Wie het weet vind ik echt heel slim

Wat je nog kan proberen is het programma "Rempart"

http://www.rct.net/free-downloads/menu/dos/dos.htm#Rempart

Kopieer rempart.com op een windows 98 opstartdiskette. Zorg dat je bios ingesteld staat op booten van floppy. Start op met de diskette en type op de commandprompt :

rempart c:

Dit ding vraagt je 2x om bevestiging, en als je dit hebt gedaan is je hele schijf echt leeg. Het veegt de partitietabel leeg, en als hij het daarna nog niet doet, is echt je harddisk naar zn grootje...

Hierna moet je nog een keer fdisk c: /mbr doen om de mbr weer te vervuilen met de windows bootloader

Ik gebruik het zelf met alle plezier.. schoont alles mooi op :thumb:

p.s. een paar [enter]s zouden het bericht goed doen ;)

Laatst bewerkt:
waarde collega's

Dat rempart lijkt veel op het commando delete all van Gdisk. Kende het nog niet waarvoor dank.

Moet ik begrijpen dat mijn ervaren collega HitHotLine een schijf heeft die na een low level format nog gelezen kan worden door XP. Je zegt dat de partitie tabel met nullen vullen geen effect heeft.

Ik weet niet met welk programma je het doet, maar dit roept bij mij twee vragen op.

1) als je daarna hem leest, staan die nullen er dan.
2) Is de schijf niet dynamisch, want die trekt zich niets aan van een partitie tabel.

Het verwijderen van partities bij XP, lukt mij alleen in Setup (na het verwijderen wel setup afsluiten anders onthoudt hij toch nog hoe het was) of in Dos (98 of Caldera). Ik gebruik Gdisk maar rempart zal ook wel goed zijn.

Let op: De dos prompt in NT is niet echt dos, heb je dus niets aan.

Eric.

P.S. geef even aan waarme je die nullen schrijft.

Als ik het goed begrijp kun je de winxp partitie niet verwijderen met fdisk, ook niet als nondos partitie?

heb geprobeerd om dat rempart te draaien maar bij herstarten,met diskette(fdisk) staat er weer gewoon een 1 a ntfs 25000 en een 2 ext dos 4299 waar bij gezegd wordt dat er een logical drive is,vraag ik die info dan zegt ie no logical drives defined.
Heb trouwens low level format gedaan met powermax.
Oh ja verwijderen als non dos partitie(partitie 1) lukt dus ook niet.
Die nullen schrijven heb ik dacht ik gedaan met ranish partition manager.Maar misschien heeft ervaren collega eric het bij het rechte eind.Wat houdt dat precies in dat dynamische schijf gedoe ?Wederom is de stelling wie het weet is echt heel slim.
Nogmaals beide partities gaan niet weg vanuit xp setup cdrom,ze blijven gewoon staan dus tsja eerst d daarna L maar helaas alles blijft staan. Bij allebei de partities.
Ik ben eigenlijk niet zo ervaren ,maar dat had ik ook niet gezegd
;) ;)

Nou niet zo bescheiden.

Mensen die weten hoe een MBR of partititie tabel met nullen te vullen, zijn geen beginners.

Even een vraagje wat doe je om een partitie in setup te verwijderen. Uit mijn hoofd:

Er op gaan staan, dan [D], [Enter] en [L].

Die vierkante haken zijn om aan te geven dat het een toets is.
Daarna komt hij terug met een scherm met iets in de geest van:

Schijf 1: Niet toegewezen / unallocated

Met daar boven de optie om in niet toegewezen een partitie aan te maken.

Let op eerst de extended maar weg, weet niet zeker of setup anders geen dienst zal weigeren.

Want zover ik weet kun je in setup alles verwijderen, hoe ziek ook.

Eric.:thumb:

Edit: zie nu dat je het goed doet, maar mogelijk probeer je eerst de eerste te verwijderen. Dat gaat niet je moet eerst de uitgebreide partitie verwijderen. Die hangt nl. aan 1.

Laatst bewerkt:
Zojuist nog een keer xp setup gestart.
dit is het partitie overzicht:
c: partitie 1 (onbekend)250000 (24999 vrij)
d: partitie 2 (backup) [ntfs] 4299 ( 2494 vrij)
niet gepartitioneerd ruimte 8

Nogmaals als ik welke partitie dan ook wil verwijderen met [d] en daarna [L] dan hoor ik wel wat hd activiteit maar alles blijft gewoon staan zonder wat voor melding dan ook,het enige verschil is dat wanneer ik partitie 1 verwijder hij een waarschuwing geeft na toets [d] dat het een systeempartitie betreft dus daar moet ik nog een keer extra op enter drukken ter bevesting maar daarna ook weer gewoon op [L] .
Reslutaat blijft nul.Alles blijft gewoon staan zonder wat voor melding dan ook.

Oh ja en windows xp start nog steeds vrolijk op met een c schijf die eenderde vol is ongeveer. en een d schijf die wel correspondeerd met het partitieoverzicht.
Overigens wel heel veel foutmeldingen mbt system volume.en ook zegt ie tijdens starten elke keer dat ie het register heeft terug gezet.Wellicht ten overvloede,schijf is getest (alles test) met powermax en ik wordt gefeliciteerd met mijn certified error free disk.
Vanuit windows iets formatteren lukt ook niet hoor.

Wederom blijft van kracht de stelling wie het weet is heel slim.

Laatst bewerkt:
Geef het nog niet op

Zet in XP systeem herstel eens uit. Mogelijk dat hij roet in het eten gooit.

Hoe start je powermax op, via bootable CD ?

Eric.

P.S. Je start setup toch niet vanuit Windows he, want dat bedoel ik niet en werkt niet. Alleen bij starten vanaf CD-Rom werkt het. Let me know.

Wat volgens mij altijd werkt

Formateer een flop met 98 (met /s zodat hij bootable is) zet daar Gdisk op en run het:

Gdisk [Enter]

Dan krijg je je HDD's te zien. Dan weet je wie 1 is en wie 2 etc.

Dan:
Gdisk 1 /del /all [Enter]

Dan verwijdert hij alle partities op schijf 1.

Eric:thumb:

Uiteraard start ik vanaf de cdrom,dat is nogal logisch.
Ook powermax heb ik gestart vanaf bootdiskette(ik geloof dat dat dr caldera heet ofzoiets.

Nee dat is het niet

Er is een verschil tussen de CD in de drive doen als de PC aan staat (je komt dan in setup) maar dat is dus in een Windows omgeving. Dat bedoel ik dus niet.

Je kunt ook in je bios de CD_Rom als eerste instellen (boot sequence/boot priority) en dan opnieuw starten, je krijgt dan in post de melding van zoiets als "Druk op een toets om van CD_Rom te starten."

Eric.

P.S. Gdisk nog gevonden ?

Voeg mij toe op MSN, ik zal het je doorsturen. Mailadres in profiel.

Edit//Je was me net voor

Kijk even hier boven, staan twee sites waar je kunt downloaden.:D :cool: :rolleyes: ;) :p :thumb: :)

Tuurlijk weet ik ook wel dat je met de cdrom op moet starten eric ,zo onervaren ben ik nou ook weer niet.
Heb nus dus in de bios weer gewisseld naar met diskette starten en heb nu gdisk draaien met het commando gdisk 1/del/all hier op komt de mededeling (invalid fixed disk number).Hieruit komt wel naar voren dat de extended partitie(2) een logical drive bevat die door setup xp(niet in windows omgeving) niet gezien wordt.Dank voor gdisk trouwens,kan het zijn dat de spaties niet kloppen in jouw uitleg?

Heb nu xfdisk draaien met daarin de nuvolgende gegevens:
current fixed disk disk drive :0
available fixed disk disk drives:1

partition 1 status=boot, system =dos 4.0,start 0 end 1023 dan nog cyls= 1024 en sectors=51,199,092 , totale grootte 444,131,328

partition 2 status=N system=unknown,start 1023 cyls=1,sectors=8,803620 grootte 212,486,144

partition 3 en 4 staan op unused

vraag is nu waar is mijn partitie van 25GB

heb partities weggehaald maar bij herstart zijn ze er weer,wellicht moet ik eerst nieuwe partities maken,maar dat begrijp ik niet zo goed.
Wederom wie het weet is heel slim.

Ja ik ga er van uit dat je dat zelf uitvindt.

Gdisk met uitleg:

http://www.mandersonline.nl/gdisk.htm

Eric. :thumb:

P.S. Sorry maar ik werk er niet iedere dag mee. Uit mijn hoofd:

Gdisk 1 [Enter] geeft de partities weer.
Gdisk 1 /del /all [Enter] verwijderd ze, daarna
Gdisk 1 /mbr /wipe [Enter]zet een schone MBR er op.

Als hij zegt dat het drive number niet klopt heb je of iets met spaties gedaan of hij is er niet, maar dan tik je Gdisk [Enter] in en hij laat je je schijven zien.

Laatst bewerkt:
Oke ,uiteraard ga ik dit proberen,ga eerst even kijken hoe het allemaal werkt.
Zal er maandagavond op terug komen,alvast zeer vriendelijk bedankt voor alle hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan