partitie maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

nova

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2004
Berichten
54
hallo..

ik ben bezig op een pc van vrienden
hun hebben windows ME erop staan en ze hebben 1 C schijf.
nu wil ik XP pro erop gaan zetten
maar eerst wil ik van hun C schijf een partitie maken.
wat precies voor een pc het is weet ik niet precies
maar kan ik gewoon partioneren met XP,zonder nog meer handelingen te doen?
of zijn er nog meer dingen,die ik moet doen?
uitleg in simpel nederlands svp???

groetjes van Astrid
 
Of het in XP kan weet ik eigenlijk niet, ik heb zelf partities gemaakt met Partition Magic. Als het al kan in XP is het vast niet handig, want ik heb er nog nooit iemand over gehoord.

Partition Magic is een erg handig programma, omdat je altijd en overal aan de partities kan komen om ze aanta passen. Het kan ook verborgen partities maken (voor installatiebestanden ofzo) en partities later in formaat aanpassen, mochten ze achteraf toch wat te groot of te klein zijn.

PM is niet gratis, maar je kan HIER een gratis trial downloaden
 
Volgens mij kun je met de installatie van XP bestaande partities verwijderen en een bestaande partitie formatteren , maar de schijf niet opnieuw indelen in verschillende partities .:rolleyes:
 
"druk op C als u een partitie in een niet-gepartitioneerde ruimte wilt maken".
 
En dan heb je de mogelijkheid om de grootte aan te geven? Dat wist ik niet .:)
 
partitie

ik dacht al,dat ik kon partioneren via de XP windows cd..maar wist het niet zeker.
moet je eerst de bestaande harde schijf (ME) formateren,via xp of kun je tegelijkertijd partioneren?
groetjes Astrid
 
Ja, zowel partitioneren als formatteren doe je tijdens de installatie. Grootte partitie kun je opgeven, formatteren in NTSF of FAT32 kun je opgeven.

Mocht het later niet naar je zin zijn, kun je via schijfbeheer nog eea aanpassen.
zie bijlage.
 
nu dan de bijlage
 

Bijlagen

  • schijfbeheer.zip
    83,9 KB · Weergaven: 24
hoi marianneke

ik ben al een heel eind geholpen op deze manier
de berekening van de schijven gaat dat in MB's?
ik ben namelijk niet zo goed in rekenen..hihih
het is een harde schijf van 40gb in totaal en die moet opgedeeld in 10gb en in 30gb
in je bios hoef je niks te veranderen verder?
groetjes astrid
 
Is alweer hele poos geleden dat ik dat zelf heb gedaan, dus kan niet zó zeggen of je mb's of procenten op moet geven. Maar zal zich wel wijzen.

En in je bios hoef je niets te wijzigen, mits ie tenminste eerder opstart vanaf cd alvorens ie de hardeschijf benadert.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan