partitie met windows xp bijna vol, local settings gewijzigd

Status
Niet open voor verdere reacties.

roeland blom

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2001
Berichten
5
Hallo,

Ik heb een dual boot PC met Linux Ubuntu en Windows XP (engelse versie). Mijn PC heeft twee harde schijven en heeft meerdere partities. Tijdens het overnemen van CD's naar ITunes (van Apple) is mijn partitie met Windows XP vrijwel volgelopen zonder dat ik dat op tijd merkte.

Toen ik de PC opnieuwe opstartte (als Windows XP PC), kreeg ik de boodschap dat er onvoldoende ruimte was en na wat geknutsel en boodschappen over local settings kon ik weer in het systeem komen. Ik kom echter niet meer onder mijn oude gebruikersaccount met bijbehorende "documents and settings" binnen maar een andere.
Hoewel die account wel gekoppeld is aan mijn naam en administratorrechten heeft is een groot deel van de programma's van het bureaublad verdwenen. Sommige programma's doen het ook niet meer.

Als ik naar mijn documents en settings kijk kom ik twee keer voor. Mijn oude inhoud van documents and settings is nog volledig aanwezig maar na het aanloggen (met mijn gebruikelijke wachtwoord) wordt ik gelinkt aan de documents and settings met andere inhoud.


Wat is er precies gebeurd en hoe kan ik weer aangelogd worden met de oorspronkelijke status (is mijn oorspronkelijke "douments and settings")?
 
Heb je al eens systeemherstel geprobeerd?
 
System restore - geen herstelpunt

Er juist nu natuurlijk geen herstelpunt beschikbaar! Nog een suggestie?
 
Hoi !

Opstarten in Linux, de XP-partie benaderen en zorgen dat je vrije ruimte weerzo'n 15 % wordt.

Evt. de ongewenste gebruikersaccount verwijderen.

Wil/kan je Linux niet gebruiken; download deze: http://www.ubcd4win.com/downloads.htm op een andere PC en doe hetzelfde.

Greetz,

Harry.
 
Gparted werkt niet

Hallo Harry,

Ik heb al geprobeerd om met Gparted de partitie uit te breiden maar dat wil niet. Iik heb vrije ruimte rechts van de partitie gemaakt maar als ik de te resizen partitie aanklik, verschijnt een verbodsteken en kan ik geen keus maken.
Ook heb ik de ITunes bestanden weggeknipt en elders op een andere partitie geplaatst dus er is nu weer voldoende ruimte.
Ik denk nu in de richting die je aangaf om iets met de gebruikersaccounts te doen.
Ik heb drie accounts; administrator (met alle rechten) en een "gast" en "deelgebruiker" met beperkte rechten.
Misschien eerst een nieuwe tweede administrator aanmaken en dan de eerste weggooien.

Vreemd is verder dat er van alles (ogenschijnlijk) verdwenen is. Op mijn taakbalk rechts staan vrijwel geen iconen meer (o.a. het icoon van het beveiligingspakket is verdwenen), de bureaubladachtergrond is weg, veel van de iconen van het bureaublad zijn er van verdwenen. Ook werkt bijv. het programma PIcasa niet meer en het is ook niet te verwijderen.

Bij Linux heb iets dergelijks ook gehad maar dat was vrij gemakkelijk en zonder al deze ellende te verhelpen. Volgende keer zal ik in ieder geval beter opletten als een partitie vol dreigt te lopen!

Groet,

Roeland
 
Hoi !

Als er na de verwijdering van de I-tunes bestanden weer voldoende ruimte is, zou ik eerst proberen via de reparatie-console van Windows de volgende commando's uit te voeren:

chkdsk /r

fixboot

fixmbr

Daarna zou je probleem opgelost moeten zijn.

http://support.microsoft.com/kb/314058

Greetz,

Harry
 
Wat verlate reactie, was er even niet.

Ik heb het laatste advies niet opgevolgd omdat ik bang ben de dual boot te beschadigen.
Voorlopig heb ik het opgelost door:
1) mijn itune bestanden elders te plaatsen
2) een nieuwe gebruiker aan te maken met administrator-rechten

Tzt ga ik kijken of ik het kan oplossen door mijn oorspronkelijke administrator account weg te gooien. Maar dan moet ik eerst zeker weten dat ik een herstelpunt heb en alle data op een backup.

Kern van het probleem blijft:
1. waarom kan ik de boot partitie niet uitbreiden
2. waarom loopt je computer zo in de soep als er nog weinig ruimte over is.
 
Ik denk dat Harry gelijk heeft, en toch moet doen wat hij zegt.
Zo gauw beschadig je de dualboot niet. Gewoon even doen wat er staat. :thumb:

En wat betreft het verwijderen van accounts .. maak back-ups als dat nodig mocht zijn. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan