Partitie nog steeds zinvol

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wim1976

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 jan 2012
Ik was gewent om de schijven te partitioneren, maar nu krijg ik binnenkort een SSD waarop Windows en programmatuur wordt gezet. De bestaande vaste schijf wil ik vervolgens formatteren. Nu vraag ik mij af of het nog steeds nodig is om de schijf (2TB) te partitioneren. Indien het geen toegevoegde waarde is houd ik het net zo lief bij één partitie.

Is eigenlijk geen issue, meer een voorkeur. Als je veel grote bestanden hebt, bv. films ed, vinden velen dat je beter niet zou partioneren om te voorkomen dat je op twee partities een stuk ruimte hebt waar afzonderlijk geen film meer op past, terwijl dat met de combinatie wel zou kunnen.
Wil je data scheiden: bv. audio van de rest, dan kun je het aantrekkelijk vinden. Grote voor of nadelen zijn er m.i. niet.
Zelf heb ik een schijf van 3 GB. Die heb ik wel opgedeeld in 2 partities. Een partitie gebruik ik alleen voor "rubbish", dus maak ik van die partitie geen back-ups.

Ik neem aan dat je een SSD inbouwt vanwege snelheidswinst?
De oude hdd zal er een zijn van 7200 RPM (?) Als je die 2 TB laat zijn en je Windows gaat een bestand zoeken dat je via Windows of de op de Windowspartitie staande programma's aanroept, dan levert dat theoretisch vertraging op. (Hoe groter de schijfomvang, hoe langer een zoek en / of schrijfopdracht duurt.
Afhankelijk van het soort bestanden en / of je eigen voorkeuren, zou ik een 2 TB schijf verdelen in 4 partities van 500 MB.

Laatst bewerkt:
Ja gast0225. Dat zijn de afwegingen.
Als je wilt defragmenteren kost dit ook meer tijd. Zo zullen er nog wel een paar kleine voors en tegens zijn, maar het lijken mij kleine overwegingen.
Hier benaderen ze het echter van een heel andere kant en zeggen: Eigenlijk is partioneren niets anders dan bewust fragmenteren: http://www.onemorething.nl/community/topic/harde-schijf-partitioneren-of-niet/
Hier nog meer argumenten: http://computertotaal.nl/forumarchi...rtitioneren-wel-of-niet--voordelen-en-nadelen
Dus discussiestof genoeg;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan