Partitie omzetten naar virutele schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Hallo. Ik wil graag een volledige harde schijf met daarop 6,6 GB data kopiëren en inpakken
naar een virutele harde schijf, om deze volledige echte computer virtueel te gaan draaien.

De harde schijf zit in een PC met daarop Windows 98 en Windows 2000. De harde schijf
met Windows 98 moet overgezet worden, dus het liefst werk ik in Windows 200 om de
boel in te pakken.

Hoe kopieer ik de volledige partitieinhoud naar een virtuele harde schijf? Virtual PC draait
niet in 2000, dus dat is geen optie. Ook kan het niet via het netwerk. Bij het kopiëren naar
een externe schijf krijg ik errors over NTUSER.DAT...

Welke virtualisatie software wil je dan gebruiken?

Ik weet dat VMWare een programma heeft om een pc/server virtueel te maken. Maar dan ben je wel iets nodig om de data naar toe te zetten. Bijvoorbeeld een USB-schijf.

Het kon natuurlijk veel simpeler... In Windows 95 draaide het programma in een DOS-BOX.
Tja... Dan kan je net zo goed gelijk DOS installeren en het daarin draaien, nietwaar? :thumb:

Technisch gezien werken Windows 95/98 al met een dosschil.

Maar hoe zie jij dan het virtueel draaien van je pc?? Mijn beeld daarbij is namelijk dat je bijvoorbeeld een Windows XP hebt en daarbinnen een virtuele pc hebt met daarop Windows 98 of linux geinstalleerd.

Windows Vista (of XP uiteraard, met daarin een scherm: de virtuele computer.
En in die virtuele computer heb ik DOS 6.1 geïnstalleerd.
En daarin weer het programma: het ís een DOS-programma dus dat draait gewoon...

http://cache.lifehacker.com/assets/resources/2007/02/XPinVista500.png
http://www.everywhereproductions.com/temp/virtual-pc-04-ram.png
http://reviews.cnet.com/i/so/pc/ji_20419833_20419834_pc_01.gif

Toen het programma nog op de oude PC draaide, draaide het al in een DOS-box.
Eerst wou ik dat weer realiseren: 98 virtueel in XP draaien, en daarin weer het
programma in een DOS-box. Toen ging er een lampje bij me branden: dan klan ik
net zo goed gelijk DOS virtueel installeren en het programma daar rechtstreeks
in draaien. Mooier kan het niet... Althans, op het gebied van 'DOS-software in
Windows XP/Vista laten draaien' dan...

Laatst bewerkt:
Aha op die manier :).

Tjah dosprogramma's in XP gaat nog wel redelijk, soms moet je wat extra handelingen en instellingen doen maar de meeste programma's werken wel. Tenzij het programma echt stokoud is.

En in Vista tjah das gewoon bye bye dos wat ik ervan gehoord heb, alhoewel ze dat eerst ook over XP zeiden.

Overigens geloof ik wel dat de meeste nuttige dosprogramma's wel overgezet zijn naar betere nieuwe programma's.

Ik heb de DOS-diskettes naar een image geschreven, en ik installeer het daarmee binnen
een minuut. Dus waarom zou ik andre omwegen nemen... Wat is er gemakkelijker dan
een oude computer binnen je nieuwe opstarten? Als je eens een herinstallatie moet doen;
hup, je neemt gewoon je virutele harde schijf mee... Blijft je 'ecthe' installatie ook lekker
schoon...

Eeerm en dan zie ik de link met DOS nog steeds niet.

VMWare bied een gratis player aan.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem nog nooit gebruikt heb, maar wat ik ervan begrepen heb is dat deze player alleen virtuele omgevingen kan runnen en niet kan creeren.
En met de Virtual Machine Creator kun je weer een virtuele pc creeren waarop je dan WinXP/98, dos, linux of whatever op kunt installeren.

[Edit]
Je bent natuurlijk nog wel een OS nodig waar je dan VMWare op draait.
En is gok erop dat deze player minimaal 98 nodig is.
[/Edit]

Laatst bewerkt:
Je ziet de link met DOS niet? Het is een oud DOS-programma dat ik wil draaien, dus welke link zie je niet?

Eerst draaide ik het op een oude PC in Windows 98, in een DOS-box; daarin draaide het al min of meer virtueel.
Nu wilde ik het graag draaien in XP, dus ik had het plan om Windows 98 viruteel binnen XP te installeren en
daarin weer het oude programma in zo'n zelfde DOS-box.

En toen dacht ik dus: 'hé, dan kan ik net zo goed gelijk DOS virtueel installeren, en daarbinnen het programma
gewoon draaien'. En dat werkt goed, want het ís een programma voor DOS...

Op zich zit er wel wat logica in je tekst.

Maar in Windows XP is gewoon een dos aanwezig. Zei het wel dat deze iet wat beperkt is. Alhoewel ik eigenlijk maar 1 of 2 programma's heb gezien die echt niet werken in de dos van XP.
Als je deze los wil opstarten ga je naar Start->Uitvoeren en typ je in cmd of command

Ja, dat is geen nieuws. Maar... Hoe draai ik daar volgens jou een volwaardig programma in met een database en dergelijken?

Op dezelfde manier als je normaal ook dat programma zou starten onder dos (of Windows 98 dan eerder).

En mocht dat niet goed gaan is het misschien een goed punt om een nieuwe vraag op helpmij te stellen over dat probleem :). Aangezien deze vraag ietwat tever uit z'n verband wordt gehaald.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan