Opgelost Partitie opeens niet meer zichtbaar

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.
Voer deze eens uit:

Systeembestanden repareren
Beschadigde en ontbrekende Windows systeembestanden kunnen problemen veroorzaken.

Typ cmd in zoekvak > rechts > Als administrator uitvoeren > Typ sfc /scannow achter de prompt. Wacht geduldig tot dit proces is voltooid.

Open Apparaatbeheer
Wintoets+R > typ hdwwiz.cpl > Enter en kijk onder Schijfstations en maak daar een screenshot van.

Alternatief
Typ cmd in het zoekvak en kies > Als administrator uitvoeren

Typ de vetgedrukte tekst achter de Command Prompt

1. c:\Windows\system32>diskpart en druk "Enter"

2. c:\Windows\system32>list disk en druk "Enter"

dan zie je alle schijven

3. c:\Windows\system32>exit en druk "Enter" (einde diskpart)

Blijft het een puinhoop dan doen wat LP schrijft en pc wegbrengen. Moederbord kan ook defect zijn.

Laatst bewerkt:
Lange Pier, hoe kom je er nou bij dat er een 2e SSD in zit... die zit er niet in. Het is 1 SSD, zie ook de specs!

Allemachtig, in het screenshot van schijfbeheer uit #10 staan 3 schijven waarvan 1 extern......
En de D: staat op die 2e schijf.
En dat is geen verkenner, overigens.
Maar goed, succes ermee.

Ik denk het eindelijk te begrijpen. Gelet op screenshot in #12. Die D: schijf is een virtuele harde schijf. Die dus fysiek op de C: schijf staat. Blijkbaar wordt die dus niet altijd gekoppeld als Windows wordt gestart.

Wat mij opviel is dat het in post 10 een ander icoon heeft.

Hoi Senso,

Hierbij:

1724861158585.png

1724861166772.png

Het gaat inderdaad om een virtuele harde schijf. Ik dacht een partitie te hebben gemaakt maar blijkbaar niet en is het een VHD?? Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer hoe ik dat gedaan heb.

Is dit dan toch een Windows probleem zoals ik vermoedde? Iets met een update oid?

Overigens heb ik die scan uitgevoerd en werd er aangegeven dat er corrupte files waren die gerepareerd zijn. Ik ga nu opnieuw opstarten, wellicht .....

Dat is wat ik zeg. Een virtuele schijf. Mysterie opgelost. Nu alleen nog even zien uit te vogelen waarom die niet automatisch meer wordt gekoppeld bij opstarten

Manage Virtual Hard Disks (VHD)

Ik dacht een partitie te hebben gemaakt maar blijkbaar niet en is het een VHD?? Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer hoe ik dat gedaan heb.

Lijkt mij geen 'Windows probleem' maar een 'Marleen probleem'. Je moet wel weten wat je aan het doen bent. ;)

Haha ja ja. Ik denk dat ik het via een programmaatje heb gedaan, maar ik weet het niet meer. Hoe dan ook, het werkte en het werkte al een hele tijd. Ik heb niets gedaan om dit te wijzigen of wat dan ook. Ik game en ik bewerkt foto's. Dat is nagenoeg alles wat ik met die computer doe. Ik heb de afgelopen dagen/weken/maanden echt geen gekke dingen gedaan en 100% zeker weten niets gedaan wat hiermee te maken kan hebben. Van de week sloot ik af, alles werkte, niets aan de hand, alleen wat foto's bewerkt, pas de problem. Gisteren opgestart en poef, probleem. Dus dit specifieke geval is geen "Marleen probleem".

Beste Marleen, met alle respect, hoe kun je nu zeggen:

Ik denk dat ik het via een programmaatje heb gedaan, maar ik weet het niet meer. Hoe dan ook, het werkte en het werkte al een hele tijd.
Jij weet niet wat een VHD is. Je hebt deze naar nu blijkt per ongeluk aangemaakt i.p.v. een partitie. Werkt niet goed, want anders bestond deze topic niet en je komt in de problemen (poef, probleem) en dan zeg je dat dit geen 'Marleen probleem is'! ! ! Zeg mij maar na: ik ben een prutser. Dat geef ik zelf altijd toe, nu jij nog.

Vraag me af hoe het in dit specifieke geval dan met systeemkopieën en back-ups gaat. Ik weet niets van VHD, de werking en te volgen procedures. Of er mensen op dit forum zijn die daar wel verstand van hebben wachten we af.

Hier staat uitleg over VHD.

Laatst bewerkt:
Als ik een IT-er was, was ik niet naar dit forum gekomen voor hulp. En als ik had geweten dat ik afgezeken zou worden, was ik ook niet gekomen.

Ik heb inmiddels backups gemaakt van mijn bestanden en zal voortaan alles op de NAS zetten. Wellicht laat ik er binnenkort een nieuwe harde schijf in zetten of formatteer ik de hele boel.

Bedankt iedereen voor alle hulp en ideeën, dit kan wat mij betreft worden afgesloten.

Zou je de afbeelding die je in post #10 bijgevoegd hebt, nogmaals willen plaatsen, maar dan met een verbrede kolom Status zodat te lezen is wat daar staat?

Ik vermoed dat dit artikel je iets zou kunnen helpen:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan