Partitie vergroten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geen wijs maar een logisch antwoord heb ik wel, je kunt inderdaad alleen de C: vergroten als je de D: eerst verkleint.

Eerst D: verkleinen, de vrije ruimte vooraan zetten (het zal wel een tijdje duren, de data moet verplaatst worden), en dan C: vergroten, geen centje pijn.

Jan

Vol overgave de D-schijf verkleind, wat met wonderwel lukte en met goede moed geprobeerd de C-schijf te vergroten. Wat ik niet verwachtte toch gebeurd, ik kan de C schijf niet vergroten. Ik zie wel dat er een aantal Gb ongebruikt is ( staat zeg maar tussen de C en D in), maar het lukte me niet die C te vergroten. Ik kan het aantal Gb op de beide manieren die voor handen zijn niet vergroten. Ik hoop dat het iets doms is wat ik doe. Wie kan me uit de brand helpen?

Je kunt dus niet met de rechtermuisklik op die partitie die je wilt vergroten, denkelijk /dev/hda1, voor Resize/Move kiezen, en in het nieuwe venster, die partitie groter trekken, met die schuifbalk?

Nee, ik kan hem slechts verschuiven tot de uiterste size die hij nu is, dus ik kan niet de het ongebruikte van D, die ik van D heb afgehaald erbij trekken:(

Dus dat grijze deel, staat tussen de zogenaamde c en d, en er staat ook unallocated in?

Klopt staat tussen de schijven in en ongebruikt. Heb hem in het Dutch gezet:D
Het is 1 vreemde zaak.

Laatst bewerkt:
Probeer dan maar aan Acronis Disk Director, of Paragon Manager 8.0 op slinkse wijze te komen, want een verklaring voor die Gparted heb ik niet, alleen mischien dat je na elke handeling voor Apply moet kiezen.

snik snik, je zou toch zeggen dat het moet lukken, ik ga het vanavond nog een keer proberen. in ieder geval bedankt tot zover.:thumb:

ik ben nu partition manager 7.0 aan het downloaden, werkt die ongeveer hetzelfde als 8.0? en hoe werkt die software?

Probeer dan maar aan Acronis Disk Director, of Paragon Manager 8.0 op slinkse wijze te komen

Eigenwijs?
PM7.0?, hoop voor je dat hij werkt in XP, als het goed is niet, en dat hij er geen rommel van maakt.

En hoe die werkt, dat zie je vanzelf, dat is niet moeilijk.

O dan gebruik ik hem niet, ik dacht misschien kan ik deze ook gebruiken, maar zoals mijn oma altijd zei je moet niet van piesebed in ******ebed geraken:D

PM 7.0 werkt probleemloos onder XP (ik gebruik het zelf). De reden dat je de C-partitie niet kunt vergroten is mogelijks omdat de D:-partitie als logische drive is aangemaakt in een uitgebreide partitie, dan moet je eerst die uitgebreide partitie verkleinen, dan pas je C: vergroten. Met PM7 een fluitje van een cent. Wel niet meer dan 3-tal bewerkingen tegelijk uitvoeren, anders durft PM in het honderd lopen.

Jan

PM 7.0 werkt probleemloos onder XP (ik gebruik het zelf). De reden dat je de C-partitie niet kunt vergroten is mogelijks omdat de D:-partitie als logische drive is aangemaakt in een uitgebreide partitie, dan moet je eerst die uitgebreide partitie verkleinen, dan pas je C: vergroten. Met PM7 een fluitje van een cent. Wel niet meer dan 3-tal bewerkingen tegelijk uitvoeren, anders durft PM in het honderd lopen.

Jan

Kan ik dat ook met Gpart doen wat hierboven beschreven staat? Of heb ik sowieso dat PM nodig?

Ik heb Partition Manager 8.0 van Paragon op mijn computer gezet en ik heb precies hetzelfde probleem als met Gpart . Ik kan de C-schijf niet vergroten, ik had met Gpart de D schijf verkleind, zodat er vrije ruimte is gecreeerd waarvan ik dacht, dat ik dat bij C kon trekken. Hieronder staan de gegevens van de schijven:

Logical Disk (C:)

Volume letter:
(C:)
Volume label:
[No label]
Type:
Primary
File system:
NTFS
Root entries:
60454
Sectors per boot:
8
Sectors per cluster:
8

Serial number:
747191EE
Partition ID:
0x07 NTFS
NTFS version:
3.1
Total size:
9.7 GB
Used space:
9.5 GB
Free space:
201.4 MB
Activity:
Active
Hidden state:
Not hidden

Logical Disk (D:)
Logical Disk (D:)

Volume letter:
(D:)
Volume label:
[No label]
Type:
Logical
File system:
NTFS
Root entries:
2906
Sectors per boot:
8
Sectors per cluster:
8

Serial number:
D402CBEC
Partition ID:
0x07 NTFS
NTFS version:
3.1
Total size:
56.7 GB
Used space:
8.7 GB
Free space:
48 GB
Activity:
Inactive
Hidden state:
Not hidden

Unallocated space
Unallocated space

Total size:
9.7 GB

Die unallocated space staat tussen C en D in maar ik kan hem niet bij C trekken:(

Wat doe ik nu fout?

je zal het niet geloven, maar het is me gelukt:thumb:
Zou je me alleen nog uit kunnen leggen hoe het in mekaar zit?

Ik kan de D schijf niet primary maken omdat hij in gebruik is. Ik heb PM8.0 op de D-schijf staan.

Je kunt op een standaard schijf 4 partities maken, waarvan er max. 1 extendet kan zijn, en de rest primair.

Een extendet partitie, is een ruimte op een schijf, die je kunt indelen met logische stations, nog een overblijfsel uit het DOS tijdperk.

Het aantal logische stations die je kunt maken, is eigenlijk onbeperkt, maar zijn in feite ook partities, maar dan subpartities, genaamd, logische stations.

Het was een extendet partitie, die kun je natuurlijk alleen totaal verkleinen, en later vergroten.

Je hebt in Gpardet wel het logische station D: verkleint, maar probeerde de extendet partitie te vergroten, niet het logische station met de schijfletter C:.

En zo ook met die Paragon, neem aan dat je nu met primaire partities werkt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan