partitie vergroten

Status
Niet open voor verdere reacties.

FPeter

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 jul 2014
Berichten
1
Hallo,

Het lukt me niet om de partitie van mijn E-schijf te vergroten.
Wie weet raad ?

De C-schijf (programma's) was veel te groot, de E (data) wordt te klein. Het is me gelukt om de C wat te verkleinen met het std. Windows 8 schijfbeheer programma. De E kan ik nu echter alleen maar verkleinen of verwijderen, NIET vergroten.
Wellicht heeft het ermee te maken dat tussen het niet-toegewezen gedeelte en de E een herstelpartitie ligt (?).

Van links naar rechts zie ik nu de volgende partities op de schijf:
- Herstelpartitie 1,00 GB
- EFI-systeempartitie 260 MB
- C-schijf 243 GB
- niet toegewezen 216 GB
- Herstelpartitie 350 MB
- E-schijf 458 GB
- Herstelpartitie 11,69 GB
Een knipsel invoegen was makkelijker, maar dat lukt hier niet.

Met de Herstelpartitie van 350 MB kan ik niets: als ik klik met de rechtermuisknop zie ik een 'help'menu'tje, verder niets.

Nu ik hier toch ben, kan iemand me nog helpen met de volgende kleine vragen (?):
1. kan ik de C verder verkleinen dan het Windows schijfbeheer program aangeeft ? Ik zou hem terug mogen brengen naar 239 GB, terwijl er slechts 43 GB gebruikt wordt -> zonde. Of krijg ik dan ellende met programma's die niet meer werken ?
2. ik zou de E willen hernoemen in D (Data). Mag dat, of geeft dat ellende ?
3. Mijn MS Office 2007 knipsel programma werkt alleen OK als de PC net vanuit 'uit' is opgestart. Na enige tijd werken gaat de achtergrond op zwart als ik een nieuw knipsel wil aanmaken. Erg lastig want ik gebruik het vaak ……

Bij voorbaat dank voor de moeite,
Peter
 
Vergroten op de standaard manier lukt volgens mij ook niet, tenzij de lege ruimte zich achter de te vergroten partitie bevind. Om dit wel te doen kun je het gratis programma GParted gebruiken.

Zorg wel dat je een backup van belangrijke bestanden maakt, want dit proces gaat een enkele keer fout en dan is de data van je hele schijf niet meer te lezen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan