Partitie wordt niet herkend door Win ME

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henkdrum

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2002
Het is een lang verhaal maar heb in Partition magic een partitie gemaakt om daar Win XP pro (Eng)op te instaleren.
Upgraden gaat niet want de Win ME verzie is in het Nederlands.
Partitie (NTFS) maken is gelukt ( volgens Partition Magic) maar wordt bij heropstarten niet door Win ME ( Fat 32) herkend.

Het verhaal kan ik niet helemaal volgen, maar ik herinner mij dat ik weleens heb geexperimenteerd met 98 , Me en 2000 en dat ik ontdekte dat NTFS van 2000 en van NT4 niet hetzelfde is. Ik kan mij niet meer herinneren of Me (waar mijn systeem twee jaren op heeft gedraaid) ook gebruik kon maken van NTFS of Fat32, maar herinner mij wel weer dat Fat32 ook niet op iedere versie hetzelfde was. Vertrouw niet meteen op partitian magic. Heel misschien kan je een nieuwere versie van partition magic proberen . Misschien kan je het ingewikkelde verhaal iets uitgebreider weergeven. Wat ik mij herinner was dat ik een keer een versie omhoog ging, maar niet meer terug kon en daardoor alles kwijt was wat op mijn schijf stond. Een beetje voorzichtig zijn dus als het niet wil lukken met partities en formats. XP is netzoiets in dat opzicht.

Ja misschien wat verwarrend verhaal, nogmaals.
Systeem WIN ME Nederlands.
In C een extra Partittie (Genaamd F) gemaakt met Partition Magic.
Om hier Win XP Pro engelse versie te instaleren.
opnieuw opgestart, geen extra pertittie te zien.
Open Partition magic en daar staat ie wel.
In mijn computer wordt hij dus niet herkend wel is het zo dat C nu de helft zo klein is. Waar is mijn 2e partittie nu?

Ik ben na jou reactie over NTFS en Fat 32 op het idee gekomen om in Partition Magic de door mij nieuw gemaakte extra partittie van NTFS weer om te zetten naar Fat 32.
Nu wordt hij herkend, HOERA!
Nu wil ik toch echt Win XP op NTFS laten draaien.
Hoe kan ik in ME de 2e (F) partitie naar NTFS omzetten

Het lijkt sterk op hetzelfde probleem bij het installeren van windows 98. Als je te veel driveletters heb (meer dan 1 of 2 artities, naast ook een cd-rom) dan kan je bij de installatie van Windows 98 niet die hogere partities zien. Je krijgt ze dan pas te zien als je windows 98 hebt geinstalleerd. Het lijkt er wel op dat dit een zelfde soort probleem is. De fout die ik toen maakte was dat ik speciaal een partitie had gemaakt om er de windows CD heen te kopieren om de installatie sneller te laten verlopen bij herinstallatie. Die herinstallatie ging dus lekker fout. Ik kon niet bij die partitie vanuit de installatie.

Hoe ver ben je met de installatie? Als je een goede backup hebt gemaakt zou ik even de installatie afmaken en kijken of je achteraf wel die partitie kan zien. Zo ging het bij mij vroeger met windows 98 ook. Xp professional is het prettig systeem overigens. Stop genoeg geheugen in je computer en hij draait veel vlotter dan 98 of Me. En windows Me moet je zo snel mogelijk zien te vergeten. Dat was het slechtste en meest onstabiele systeem ooit.

Ik zou dat omzetten doen vanuit XP.

Laatst bewerkt:
NTFS (?) wordt hier niet herkend door Win ME.
Ik moet voorlopig even ME houden vandaar de nieuwe partittie.
Het is niet mijn computer en door tijd gebrek moet instaleren van XP + prog stukje bij beetje.
Win ME is inderdaat helemaal :evil: en als het aan mij lag dan wist ik het wel.
Ik denk dat ik XP gewoon op de tweede partittie ga zetten Fat 32.
Daarna vanuit XP die partittie overzetten naar NTFS om uiteindelijk ME een langzame dood te laten sterven.
Wat denk jij?

als je fat 32 hebt dan kun je geen NTFS zien dat is normaal hoor.
Heb je ntfs dan kun je wel fat 32 zien.
Maak die tweede partitie maar ntfs en ga dan xp installeren.
Je kunt dan namelijk opgeven waar je xp wilt installeren.
Dat doe je dan op de ntfs partitie.

.Hoe kan ik in ME de 2e (F) partitie naar NTFS omzetten[/QUOTE zei:
niet windows me ondersteun geen ntfs bestands systeem
je zal dan winxp moeten starten en het van daar uit om zeten naar ntfs bestands systeem

Even reageren op Puppie.
Ik heb geprobeerd om in ME (Fat 32) Windows XP te instaleren op de 2e partittie.
Ik had toen al een extra partittie in NTFS gemaakt die niet te zien was in ME.
Bij het instaleren van XP krijg je inderdaat de vraag waar je XP op wil instaleeren.
Ook toen was de door mij gemaakte partittie niet te zien.
Kortom zelfs XP zag hem niet.
Hopelijk krijg ik bij de instalatie van XP pro de optie om Fat 32 om te zetten naar NTFS.

je gaat toch niet vanuit ME installeren.
Dat doe je vanaf de cdrom die zit in je cd speler als je de computer opstart en dan krijg je de vraag:
druk op een toets om optestarten vanaf cdrom. en dat doe je dan.
Dan krijg je de vraag waar je het wilt installeren.
Dat wordt dan de NTFS partitie die jij al had aangemaakt.

Erg goed advies:

Millenium = Ellendium

Dus als je naar XP prof wil , gewoon alle data op cdtjes opslaan en de hele machine wissen en formatteren. Doe het lekker Fat32 formatteren met een DOS diskette van windows 98 en installeer XP met behoud van de bestaande formattering. En maak dan een dualboot machine met XP en 98. En vergeet die Ellendium zo snel mogelijk. Je neemt alleen maar troep mee als je vandaaruit van plan was om de pc te upgraden.

Wat een erg goed idee is als je echt een hele snelle pc hebt met bijvoorbeeld een gigabyte geheugen is windows 2000prof installeren en VMware om er virtuele machines op te installeren. In zo'n virtuele machine kan je ieder OS installeren, zelfs Me en Novell server, alles wat je maar wilt, ook XP prof en 2003 server. Het werkt perfect. Op die manier heb je geen dualboot nodig en kan je lekker experimenteren met formatteren en installeren en zelfs netwerken binnen je computer tussen verschillende VM machines en naar de buitenwereld. Ik heb op die manier op mijn werk mijn computer gebruikt om mijn baas niet mee te laten kijken met waar ik allemaal mee bezig was. Hij zag alleen de virtuele machine die het image bevatte van de oorspronkelijke laptop die ik kreeg.

Puppie,

Denk je als ik in de bios aangeef om van CD rom te starten WIN XP dan wel die NTFS partittie ziet?

jazekers.:)
En dan ook vanaf cd installeren dus niet vanuit ME

Ja ik snap het.
Bedankt
Volgende week het vervolg, nu naar het optreden.

Oke dan wens ik je veel suc6.
Ik ben tot en met donderdag niet in nederland dus zal niet zo snel reageren.
Maar ik lees wel hoor.

In C een extra Partittie (Genaamd F) gemaakt met Partition Magic>>Heb je die niet door PM laten formateren NTFS gelijk?Kan je alsnog doen.

@puppie
Dat doe je vanaf de cdrom die zit in je cd speler als je de computer opstart en dan krijg je de vraag:
druk op een toets om optestarten vanaf cdrom. en dat doe je dan.
Dan krijg je de vraag waar je het wilt installeren.
Dat wordt dan de NTFS partitie die jij al had aangemaakt.

Of en dat kan ook nog om met deze disk die partitie in NTFS te formateren
http://www.datapol.de/dpe/freeware/

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan