Partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bodin

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2007
Hallo,

Ik heb Vista eraf gepleurd en er opnieuw xp pro erop gezet, maar heb iets fout gedaan want heb de partities, wel in gedeeld maar heb er 1 niet toegewezen.

Hoe krijg ik dit wel voor elkaar?
Heb er een afbeelding van in bijlage!

Bedankt voor de eventuele reacties hierop.

Peter

Bijlagen

Op die niet-toegewezen ruimte rechtsklikken en kiezen voor Partitie maken.
Die dan formatteren in NTFS indeling.

Wil je (eerst) de eerste partitie vergroten naar een iets normaler formaat (bijv. 100 GB of zoiets), download en installeer dan dan eerst SP2 of SP3 voor XP. Is dat (al) gebeurd, daarna m.b.v. een gebrande opstartcd van Gparted de partitie vergroten tot de grootte die je wilt. Opstartcd kun je maken door het .ISO bestand op CD te branden met ImgBurn.
Het kan zijn dat XP bij de herstart een scan doet van de partitie. Niets om je zorgen over te maken.
Daarna dus dat verhaal in de eerste paragraaf.

Succes,

Tijs.

Tijs,

Bedankt voor de snelle interventie.

Moet ik dan ook een stationsletter geven aan deze partitie? Primaire of uitgebreide partitie wordt er gevraagd?
Dan krijg ik een map te zien met drie keuzemogelijkheden:

deze stationsletter toewijzen (H)
dit volume aan een lege NTFS-map koppelen
geen stationsletter of stationspad toewijzen

Volume naam, clustergrootte?
ja sorry hoor voor de vele vragen maar dit heb ik nog nooit gedaan begrijp je...
Sorry voor je zaterdagavond Tijs... :-))

Peter

In jouw geval (met na afloop maar 2 partities) kun je gewoon voor Primaire partitie kiezen. En dan in het volgende veld kiezen voor Deze stationsletter toekennen (H:).
Clustergrootte hoef je niet te veranderen. Volume naam is een 'naampje' die je aan de partitie geeft. De meeste 2de partities worden door gebruikers de Volume naam "Data" gegeven, om het verschil aan te geven met de partitie waar Windows zelf op geïnstalleerd is.

Wil je nog wat achtergrondinformatie etc.: Kijk even hier en hier.
Er staat precies wat en hoe m.b.t. een partitie maken, wat het verschil is tussen een Uitgebreide partitie en een Primaire partitie, en ook over hoe die partitie dan kan worden geformatteerd.

Succes,

Tijs.

Tijs,

Van harte bedankt voor je snelle hulp!!

Groetjes uit het bittere koude Antwerpen.

Peter

Graag nog de vraag op opgelost zetten. Dat kun je doen door te klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", rechts onderaan deze webpagina te vinden.

Fijn dat het allemaal gelukt is! :thumb:

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan