Partities aanmaken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Thom
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Thom

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2001
Goedenavond,
Wie kan mij helpen???
Ik heb een 600Gb harde schijf waarbij Vista op de C schijf draait en de door HP geclaimde Factory image op D draait.

Ik wil extra partities maken en heb dat ook gedaan met het Vista schijfbeheer. Alleen zegt Vista dan bij de 4e parttitie dat er niet meer partities aangemaakt kunnen worden.
Ben daarna met Paragon Partition Manager aan de gang gegaan maar daar blijf ik ook op maximaal 4 steken.
Hoe kan ik toch meer dan 4 partities maken en wat is het verschil tussen primaire en extended partities.
Ik wil de C schijf met daarop Vista verkleinen naar 50 GB en de D schijf onaangeroerd laten ivm recovery prog.
Wat zijn mijn opties om toch te kunnen partitioneren??
Bedankt voor de reacties!!

Als je met 2 verschillende programma's het maximale van 4 partities kan maken, is het ook niet mogelijk om er 5 en meer te hebben.

Het lijkt me sterk dat je meer dan 4 partities nodig hebt.

Je moet maar verschillende mappen aan gaan maken.

En sorry, misschien is dit wel een nadeel van Vista. :eek:

Goedenavond,
Wie kan mij helpen???
Ik heb een 600Gb harde schijf waarbij Vista op de C schijf draait en de door HP geclaimde Factory image op D draait.

Ik wil extra partities maken en heb dat ook gedaan met het Vista schijfbeheer. Alleen zegt Vista dan bij de 4e parttitie dat er niet meer partities aangemaakt kunnen worden.
Ben daarna met Paragon Partition Manager aan de gang gegaan maar daar blijf ik ook op maximaal 4 steken.
Hoe kan ik toch meer dan 4 partities maken en wat is het verschil tussen primaire en extended partities.
Ik wil de C schijf met daarop Vista verkleinen naar 50 GB en de D schijf onaangeroerd laten ivm recovery prog.
Wat zijn mijn opties om toch te kunnen partitioneren??
Bedankt voor de reacties!!

Even een waarschuwing, mocht het een keer fout gaan en je gaat de D partitie gebruiken om de recovery terug te zetten, zal alles teruggezet worden zoals hij uit de fabriek rolde.
Dus weg partitie E , F , G en H. Dus weg gegevens.
Dan heb je wel een uitdaging, is mij ook overkomen met mijn laatste nieuwe Medion aanwinst.

Op 1 fysieke schijf mogen maar 4 primaire partities staan. Je kunt wel (daarnaast) een Uitgebreide partitie maken.
Zodra je die hebt, kun je erop rechtsklikken en daarin dan weer zgn. Logische stations maken van door jou gewenste grootte.

Succes,

Tijs.

Tijs,
bedankt voor je antwoord op mijn vraag. Maar....... waar kan ik wat meer info vinden over primaire en extended partities.
Bedankt

Thom

Hier staat alle informatie bij elkaar.

Overigens staat daar dat je totaal 4 partities mag hebben maximaal:
4 primaire, of
3 primaire en 1 uitgebreide partitie

Had ik het dus toch (gedeeltelijk) fout :p

Als je (ook) een uitgebreide partitie gebruikt, dan kun je daarmee bereiken dat je dus meer 'schijfletters' hebt dan 4 op 1 fysieke harde schijf, vandaar dat ik daarover schreef in mijn vorige posting. Dat is namelijk wat jij wilde bereiken met je partitionerings-acties
Dat lukte niet omdat je alleen primaire partities had gemaakt, geen uitgebreide.

Succes,

Tijs.

Er is ook een Nederlandse versie van die informatie, namelijk hier

Sorry dat ik dat niet direct had gegeven in mijn vorige posting.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan