Partities maken..... hoe en waarmee??

Status
Niet open voor verdere reacties.

chicco_himself

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2004
Berichten
37
Hoi,

Vandaag kan ik mijn nieuwe pc gaan ophalen en wil mijn harde schijf (160GB) in 3 partities verdelen .
Nu heb ik een aantal vragen:

1) waarmee kan ik deze partities aanmaken?
2) wanneer moet ik deze aanmaken (voor - of nadat ik win XP heb geinstalleerd?)
3) als ik een programma nodig heb om de partities te maken waar kan ik dat programma dan vinden en hoe krijg ik het op mijn "lege" pc als ik de partities moet maken voordat ik XP erop zet?


b.v.d.
Chicco :thumb:
 
Je kunt opstarten met de XP cd en de aanwijzingen volgen. Je krijgt op den duur een scherm waar je alvast 1 partitie aan kunt maken. Geef de groote op en ga gewoon verder.

De rest van de ruimte kun je namelijk daarna in windows XP zelf indelen
 
Als PC nieuw is en helemaal nog leeg, kan je met XP schijf partities aanmaken zoveel als je wilt.
Denk van te voren even na wat en hoe groot je ze wilt hebben.

BV C:30GB voor windows en program files (office e.d)
en daarna een aantal partities voor games, downloads film en niet te vergeten een backup partitie.

Start PC met cdrom van winXP in machine en installeer XP opnieuw, Je krijgt op zeker moment de vraag partitie verwijderen, doe dit.

Hierna komt direct de vraag partitie opnieuw maken, vul in ja en geef grote op. Hierna op de vraag nog meer partities ook ja en wederom vul je hier de gewenste grote in.

De partities zijn in config, systeembeheer, schijfbeheer te formateren. Uiterraad de C-schijf niet dat doet XP zelf als je gereed bent met aanmaken van partities.

Je kan ook eventueel software van derde gebruiken zoals Partition Magic 8.0. Werkt ook prima en je XP blijft erop staan.

Ik hoop dat het lukt, .......

Hier staat het in het engels maar zeer uitgebreid.

http://www.blackviper.com/Articles/OS/InstallXPPro/installxppro1.htm

Mike
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan