Partities maken met gratis software

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heavyuser

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2007
Hallo allemaal,

Ben al enkele dagen op zoek in het zoekvenster van GOOGLE naar een antwoord op onderstaande vraag.

Het meest concrete antwoord was het gebruik van diskpart, dat staat op mijn eigen PC. Ik kan (c.q. durf ) hier nog niet mee (te) werken.

Wie heeft er ervaring met het partitioneren van een geïnstalleerde Samsung harde schijf met besturingssysteem Windows XP ? Ik wil er dus gewoon een partitie bij maken en wat ik heb zo laten als het is.

Dat moet toch mogelijk zijn zonder partition manager aan te schaffen ? :p

Alvast bedankt,

Heavyuser

Laatst bewerkt:
Gparted, staat gewoon bij onze handige sofware.
De/een partitie(s) kleiner maken en er een nieuwe tussenproppen, meer dan 4 primaire kan niet, waarvan er wel eentje extendet kan zijn en daar kunnen weer 255 logische stations in, is dat genoeg?

En Ranish werkt ook prima, beetje ouderwets, maar toch.

Hoi en bedankt,

Ik krijg Gparted (Gnome Partition Editor) wel gedownload. Maar de gecomrpimeerde download krijg ik niet uitgepakt.:confused:

Blijft een tijdrovende zaak dat bezig zijn met de vorm van je PC.

Het gaat er uiteindelijk toch om dat het ding werkt. Een ouderwetse vaste telefoon hoefde ik vroeger nooit te partitioneren. :thumb:
Ik heb zojuist een appel gepartitioneerd in mijn keuken met een mes. Dat lukte wel prima.

Groeten,
:cool:
Heavyuser

Laatst bewerkt:
Tja, beginners moet je altijd bij het handje houden, kunnen ze zichzelf ook niet snijden, dat het appeltje wel is gelukt is toch een goed begin en wonderbaarlijk.:rolleyes:

Je dient deze wat verouderde maar het best werkende ISO te downloaden en te branden op een cd als een image, ermee opstarten, dus in de bios de cdrom als eerste zetten, en na tig keer enteren kom je in de prachtige GUI van Gparted op basis van Gnome, de/een desktop grafische schil van Linux, gaat er geen wereld voor je open?

Dit progje staat ook op de live dvd van Knoppix, ook een bijzonder OS voor vanaf de CD en ook een Linux variant.

Het gaat er uiteindelijk toch om dat het ding werkt. Een ouderwetse vaste telefoon hoefde ik vroeger nooit te partitioneren. :thumb:
Ik heb zojuist een appel gepartitioneerd in mijn keuken met een mes. Dat lukte wel prima.

Vroegah had ik ook zon radio, dan draaide je aan zon knopje en kwam er meteen muziek uit, zonder dat ik eerst een internetconnectie op moest zetten! Unbelievable!

Maar voor je met partitioneren begint, zou ik je willen adviseren om de gegevens die nu op je hd staan, even te backuppen. Alhoewel het 99 van de 100 keer goed gaat zul je net zien dat jij de pech hebt dat het misgaat. Dit is meestal wel te herstellen, maar de data is dan vaak corrupted of weg.

Oké, Ik heb de gegevens op mijn HD nu gebackupt op een CD-ROM. :thumb:

Voor de zekerheid. :cool: Handig die bibliotheek met software op dit forum. Gparted (Gnome Partition Editor) heb ik als Live-CD op een CD gezet. Maar ik krijg de CD niet gestart.
Hoeveel tijd is een mens wel niet kwijt met het partitioneren van een harde schijf. Ik blijf het zeggen. Of ligt het aan mij ?

Laatst bewerkt:
Tja, doe het in een aantal minuten tot een uur, afhankelijk van de hoeveelheid te verplaatsen bestanden.

Als je mijn eerdere reply goed had gelezen, dan had je die ISO als IMAGE gebrand en kun je er van opstarten, uiteraard moet wel de cdrom als eerste in de bios staan of via het biosbootmenu worden opgestart.

Tja, doe het in een aantal minuten tot een uur, afhankelijk van de hoeveelheid te verplaatsen bestanden.

Als je mijn eerdere reply goed had gelezen, dan had je die ISO als IMAGE gebrand en kun je er van opstarten, uiteraard moet wel de cdrom als eerste in de bios staan of via het biosbootmenu worden opgestart.

Hoi Lange Pier,
Die ISO heb ik al als IMAGE gebrand en daarvoor eerst de cdrom als eerste in de bios gezet.
Ik kwam toen in het GPARTED-schern en dan gaat bij mij het licht uit. Er staan zoveel knoppen op het schern en het is toch een tamelijk serieuze zaak. Iets dat je niet elke dag doet, zoals zij zelf in de help zeggen. Ik ben er toen maar mee gestopt.

Dus ik krijg de CD nu wel gestart met dat GNOME-Logo midden op het scherm ( even laten zien, dat ik de CD-LIVE daadwerkelijk heb gedownload en gestart, hehe.
Dus er ging wel een wereld voor mij open !

Laatst bewerkt:
Gewoon doorenteren, dan zit je in het standaard programma, indien een SATA schijf, dan eerst de driver voor de controller ervoor laden, dus eigenlijk gewoon lezen wat er staat.

Hoi Lange Pier,

Bedankt maar weer voor je advies ! :thumb:
Ik pak toch nog even "het handboek" erbij. :)

En ga daarna doorenteren. Een SATA-schijf heb ik niet. Ik weet niet dat is, maar als ik er één zou hebben, zou ik dat waarschijnlijk wel weten, hehe.

Prettige avond nog,

Heavyuser

Laatst bewerkt:
I did it

Oké !:love:

Ik heb een E-drive op mijn HD nu.

Ben er van kwart over één vanmiddag tot en met kwart over acht vanavond mee bezig geweest. :shocked:

Denk wel dat ik het nog eens overga doen, omdat ik nu maar een hele kleine extended partitie erbij gemaakt op mijn HD.

Iedereen toch bedankt,
:)
Heavyuser

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan