Partities maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Venga

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2014
Berichten
890
Hallo mensen,

Ik wil naast mijn Windows 10 installatie een Linux distributie installeren (als dualboot dus) maar ik krijg het met de partities niet voor elkaar.

Ik heb mijn primaire partitie (+/- 500 GB) verkleind, een 20 GB partitie. Verder zijn er nog meer partities, zie hier:

Knipsel.PNG

Wanneer ik van de vrije ruimte een NTFS partitie wil maken, krijg ik deze melding (na het invullen van de schijfletter en grootte e.d.):

Untitled-1.png

Ik heb gelezen dat Windows standaard maar 4 partities toelaat, dat zou de reden kunnen zijn, maar wat doe ik daaraan? Is er een partitie die ik kan verwijderen? De eerste (1,46 GB) is m'n herstelpartitie, maar de rest kan ik niet plaatsen...

Alle hulp is welkom!
Alvast bedankt,
Venga.
 
Moet het in dual-boot? Zeer veel dingen zijn ook mogelijk via virtualisatie

De beperking van partities geldt volgens mij alleen voor MBR schijven. Je kunt kijken of een externe tool je kan helpen.
 
Schuif ze op naar links enmaak van de laatste een exteded met een logisch station, de ruimte erachter bij die extended voegen en zo laten, kun je bij de install van linux dan indelen in een ext4 logisch station en de swap.

Of op een aparte schijf installeren en later de andere weer erbij hangen, kun je via de bbs de scijf kiezen die moet worden opgestart als het niet de default bootschijf moet zijn.
Kan zo meerdere os'n laten opstarten.
 
Dank jullie wel, maar ik heb het al opgelost met Partition Wizard. Ik heb de herstelpartitie gekloond naar een externe schijf, en de vrije ruimte gebruikt voor de partitie.

Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan