Partities verbergen voor andere accounts (Windows XP)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anjer

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2008
Berichten
31
Hallo,

Ik zit met een probleem. Ik heb een partitie van 50 GB op een HD (western digital) van 250 GB. Nu verberg ik de inhoud door de partitie ontoegankelijk te maken met folder lock. Dit gaat snel en veilig maar dit is niet ideaal voor mij. Ik wil zelf namelijk nog elke dag bij de bestanden kunnen.

Ik vroeg me het af of het mogelijk is om een partitie voor één account toegankelijk te blijven houden en voor de rest van de accounts op de PC (beheerders en accounts met beperkte rechten) verborgen te houden.

Alvast heel erg bedankt,
Anjer
 
Nog steeds geen antwoord. Jammer, maar ik heb de tijd.:confused:
 
Hangt er vanaf welke Windows je gebruikt. Op WinXP Pro heb je meer beveiligings mogelijkheden.
 
partitie verbergen voor accounts

Ik weet in ieder geval dat je in win xp pro partities "hun" schijfletter kunt afnemen, maar dan worden ze ontoegankelijk voor alle accounts totdat er weer een schijfletter aan toegekend wordt. Een beter oplossing voor uw probleem zijn de ntfs rechten. Helaas zegt u niet of u met pro of met home werkt. Ook vertelt u niet of u met NTFS of fat32 werkt, dat maakt wel een verschil.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet in ieder geval dat je in win xp pro partities "hun" schijfletter kunt afnemen, maar dan worden ze ontoegankelijk voor alle accounts totdat er weer een schijfletter aan toegekend wordt. Een beter oplossing voor uw probleem zijn de ntfs rechten. Helaas zegt u niet of u met pro of met home werkt. Ook vertelt u niet of u met NTFS of fat32 werkt, dat maakt wel een verschil.

Ik werk met NTFS, en heb dus XP PRO SP3.
 
Krijg ik nu meer kans van slagen omdat ik XP Pro heb??:cool:
 
bestanden beveiligen

Geachte gebruiker,

Als uw harde schijf is geformatteerd met NTFS kunt u bestanden blokkeren, maar u moet dan wel werken met gebruikers accounts. Immers de computer moet weten of u erachter zit of degene die geen toegang tot uw bestanden mag hebben.

Er is een eenvoudige en een ingewikkelder manier om uw bestanden te beveiligen. Onafhankelijk daarvan moet uw gebruikersaccounts en –rechten instellen.

Uw eigen account: moet natuurlijk zijn van het type computerbeheerder en u moet een wachtwoord verzinnen die u niet vertelt aan degene met beperkte rechten.

Het account van de gebruiker met beperkte rechten (degene die u buiten bepaalde bestanden wilt houden) moet natuurlijk een gebruiker zijn met beperkte rechten. Of dat account is beveiligd met een wachtwoord maakt niet zoveel uit.

Nogmaals: uw eigen beheerderaccount moet dan voorzien worden van een wachtwoord dat de gebruiker die geen toegang tot bepaalde bestanden mag hebben niet mag weten. Ook het vaak onzichtbare ingebouwde administrators account moet zijn voorzien van een wachtwoord, anders kan men zich toch toegang verschaffen tot uw bestanden.

Dan als de accounts in orde zijn en indien nodig zijn voorzien van een wachtwoord is het verder vrij eenvoudig. U hoeft de bestanden alleen maar op te slaan in de map C:\Documents and Settings\<uw naam>\ Mijn documenten ,waarbij <uw naam> overeenkomt met uw “beheerdersaccount”. Als u nu inlogt met het account van de gebruiker die niet “bij” uw bestanden komt zult u merken dat hij bij die poging “toegang geweigerd” krijgt..
 
Geachte gebruiker,

Als uw harde schijf is geformatteerd met NTFS kunt u bestanden blokkeren, maar u moet dan wel werken met gebruikers accounts. Immers de computer moet weten of u erachter zit of degene die geen toegang tot uw bestanden mag hebben.

Er is een eenvoudige en een ingewikkelder manier om uw bestanden te beveiligen. Onafhankelijk daarvan moet uw gebruikersaccounts en –rechten instellen.

Uw eigen account: moet natuurlijk zijn van het type computerbeheerder en u moet een wachtwoord verzinnen die u niet vertelt aan degene met beperkte rechten.

Het account van de gebruiker met beperkte rechten (degene die u buiten bepaalde bestanden wilt houden) moet natuurlijk een gebruiker zijn met beperkte rechten. Of dat account is beveiligd met een wachtwoord maakt niet zoveel uit.

Nogmaals: uw eigen beheerderaccount moet dan voorzien worden van een wachtwoord dat de gebruiker die geen toegang tot bepaalde bestanden mag hebben niet mag weten. Ook het vaak onzichtbare ingebouwde administrators account moet zijn voorzien van een wachtwoord, anders kan men zich toch toegang verschaffen tot uw bestanden.

Dan als de accounts in orde zijn en indien nodig zijn voorzien van een wachtwoord is het verder vrij eenvoudig. U hoeft de bestanden alleen maar op te slaan in de map C:\Documents and Settings\<uw naam>\ Mijn documenten ,waarbij <uw naam> overeenkomt met uw “beheerdersaccount”. Als u nu inlogt met het account van de gebruiker die niet “bij” uw bestanden komt zult u merken dat hij bij die poging “toegang geweigerd” krijgt..

Allereerst heel erg bedankt voor uw antwoord. Ik ben ervan op de hoogte dat de map mijn documenten beveiligd kan worden. Ik heb echter andere wensen. Omdat mijn Windows-partitie slechts 10 GB groot is, is er te weinig ruimte voor alle bestanden. Daarom heb ik een aparte partitie aangemaakt voor de bestanden van 50 GB. Dit is meer dan genoeg voor de bestanden.

Is er ook een mogelijkheid om de betreffende partitie op dezelfde manier te beveiligen als de map Mijn Documenten? Dat zou mij heel wat beter uitkomen dan eerst de partitie die achter de C-partitie staat te verwijderen, de vrije ruimte aan de C-schijf toevoegen en vervolgens alle bestanden te verplaatsen naar de map Mijn Documenten. Ik heb dan ook nog het probleem dat ik de bestanden op de partitie achter de C-schijf moet verplaatsen naar andere partities.
 
even geduld a.u.b.

Even geduld a.u.b. dat is mogelijk en moet ik even uitleggen. Mijn antwoord vergt helaas wat meer tijd. Tot spoedig!
 
bestanden blokkeren

U heeft dus de bestanden op een andere partitie staan dan waar Windows op geïnstalleerd staat. (op zich is dat heel verstandig). U kunt mappen op deze partitie maken en deze blokkeren voor bepaalde gebruikers. Allereerst is het noodzakelijk dat u doet wat ik u al eerder heb aangeraden, namelijk het opzetten van de gebruikersaccounts.

Om uw bestanden in de andere partitie te beveiligen tegen ongewenste toegang en verwijdering doet u het volgende: U logt in met uw beheerderaccount. U start de verkenner en kiest in het menu extra de optie mapopties. Tabblad weergave. De optie eenvoudig delen van bestanden moet uitgeschakeld staan (tegen het “aanbevolen” in.). O Ja, die partitie waarop u bestanden wilt beveiligen moet natuurlijk NTFS zijn anders lukt het niet. Nu klikt u rechts op de mappen die u tegen ongewenste toegang wilt beveiligen en kiest eigenschappen en dan voor tabblad beveiliging. U krijgt dan de volgende venster te zien: zie afb 1



In dit venster klikt u op toevoegen. (Wijzig niets aan de bestaande groepen en gebruikers).

Volgende venster: zie afb. 2



Type in het witte venster de naam van de gebruiker die u buiten de bestanden wilt houden (deze naam is zijn account) en klik op OK Dan komt het volgende venster: zie afb 3


Zorg dat de gebruiker die u de toegang tot uw bestanden wilt ontzeggen, net als hier in het bovenste deel geselecteerd is en zorg dat alle hokjes onder weigeren geselecteerd zijn en klik dan op OK. Kies dan een van uw vertrouwelijke bestanden in die map en controleer of ook in dit venster op dezelfde manier of uw gebruiker ook geen machtigingen heeft m.b.t. dit bestand.

Proefdraaien: Log in als de gebruiker die niet in uw vertrouwelijke bestanden mag en probeer in de verkenner naar een van uw vertrouwelijke bestanden te bladeren. Het zal u niet lukken om erbij te komen. Als dat wel lukt is er iets mis.

Opmerking: Wijzig op deze manier geen machtigingen van c:\documents en settings, c:program files of c:\windows anders kunnen er ernstige problemen optreden.

Veel succes!
 

Bijlagen

  • 1.JPG
    1.JPG
    39,9 KB · Weergaven: 87
  • 2.JPG
    2.JPG
    21,1 KB · Weergaven: 71
  • 3.JPG
    3.JPG
    37,3 KB · Weergaven: 72
Laatst bewerkt:
Super! Heel erg bedankt. Via een kleine omweg is het me ook gelukt om niet alleen bestanden en mappen op de partitie te beveiligen, maar ook de gehele partitie (rechtsklik op partitie / delen en beveiliging). Mijn dank is groot! Deze vraag is opgelost!:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan