Partities

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mauro313

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2006
Ik wil windows xp opnieuw installeren op mijn laptop. Ik heb hetzelfde gedaan een tijdje geleden met de pc. Hier heb ik toen eerst de partitie verwijderd (er was er maar 1) en daarna een nieuwe gemaakt en daar windows xp weer opgezet. Dat is allemaal goed gegaan.

Nu wilde ik het op dezelfde manier doen bij mijn laptop alleen krijg ik in het menu waar de partities staan er 3 te zien:

-: Partitie 1 (FAT) 78 mb
C: Partitie 2 (NTFS) 54329 mb
E: Partitie 3 (FAT32) 2816 mb
Niet-gepartitioneerde ruimte 8 mb

mijn vraag is hoe ik nu verder moet?
Moet ik bijvoorbeeld al deze partities verwijderen en een nieuwe maken om windows xp er weer op te zetten?

Alvast bedankt

Dat kan, maar wat wil je precies?, zo te zien staat er ook een recovery partitie op.

Ik wil gewoon een schone windows xp er op.

(Maar waar kan je die recovery partitie voor gebruiken?)

Je kunt met de XP cd opstarten, en bij de installatie alles aanpassen aan je eigen wensen, dus alle partities eraf gooien en opnieuw de schijf indelen en formateren, het beste in NTFS.

Dus als ik nu alleen die C partitie (daar stond windows op) zou verwijderen en er een nieuwe voor zou maken, zou dit geen problemen opleveren voor de installatie? Dan zou ik windows weer gewoon op die niewe partitie die ik dan aanmaak kunnen zetten?

Nee, indien je de C: zou weghalen, wordt gelijk de eerstvolgende partitie de C:, het is of alle partities weghalen, of eerst met een 98 opstartflop die (non dos) partitie weghalen en een nieuwe aanmaken.

Als je dan met de XP cd opstart, zal die gemaakte gezien worden als de C:, en kun je die formateren in NTFS, want 98 kan alleen FAT en FAT32 aanmaken, een partitie voor grotere schijven.

Als ik nu dus al die partities zou verwijderen, en ik maak maar 1 nieuwe aan en ik zet daar windows xp op, dan zou alles goed lopen? (of is dat niet verstandig0

Ik heb windows xp nu geinstalleert maar ik krijg geen melding of zo dat ik windows moet activeren, kan dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan