partities

Status
Niet open voor verdere reacties.

bn2vs

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
18 aug 2007
Berichten
1.705
ik heb momenteel deze partities:
1. win 2000
2. win xp
3. win vista + programma's
4. bestanden

ik heb nog een 50gig schijfruimte over die ik in 3 extra partities wil verdelen, maar om een of andere reden lukt dat niet en krijg ik de melding dat ik alle ruimte al gebruikt heb (wat zeker niet zo is, want ik kan mn bestanden schijf 50gig uitbreiden). iemand een idee waardoor dit komt, en hoe ik het kan oplossen?
 
Is die 50 Gb een leeg stuk op de harddisk zonder driveletter?
Maak eens een screenshot van je schijfbeheer en plaats die als bijlage in je reaktie.
 
...
 

Bijlagen

  • Clipboard02.gif
    Clipboard02.gif
    28,7 KB · Weergaven: 71
Niet toegewezen betekent m.i. dat er nog geen stationsletter aan toegewezen is / de partitie nog niet geformatteerd is.
 
Laatst bewerkt:
Dus bij rechterklik, partitie aanmaken krijg je die foutmelding?

Pasja: precies.
Dus wellicht eerst de partitie verwijderen, en dan 2 stuks opnieuw aanmaken.
Woerden ze meestal direct geformatteerd.
 
Laatst bewerkt:
jep... als ik een van de andere partieties verwijder kan ik er wel een bijmaken, maar ik geraak om een of andere reden niet voorbei 4 :confused:
 
probeer een partitionerings programma!
 
Euhmmm ben ik nu zo stom, maar kun je niet maximaal in windows 4 (primaire) partities maken, en je hebt er al 4 dus de overige 50 GB zal je bij een partitie moeten bijvoegen om hiervan gebruik te maken.
 
Echt niet.
In mijn systeem heb ik de letters A en C t/m O
 
Euhmmm ben ik nu zo stom, maar kun je niet maximaal in windows 4 (primaire) partities maken, en je hebt er al 4 dus de overige 50 GB zal je bij een partitie moeten bijvoegen om hiervan gebruik te maken.

Echt niet.
In mijn systeem heb ik de letters A en C t/m O

M.i. beiden "bijna" 100% correct, 4 is idd. een "magisch" getal voor partities, maar dan gaat het om de primaire partities (zoals S.broekse al tussen haakjes aangaf) Binnen die primaire partities kun je je vervolgens helemaal uitleven. (zie bericht van Paul-RT hier direct boven)
 
Laatst bewerkt:
M.i. beiden "bijna" 100% correct, 4 is idd. een "magisch" getal voor partities, maar dan gaat het om de primaire partities (zoals S.broekse al tussen haakjes aangaf) Binnen die primaire partities kun je je vervolgens helemaal uitleven. (zie bericht van Paul-RT hier direct boven)

Ik dacht dat logische partities iets van linux was, blijkbaar niet dus.

Dan moet je er goed op letten dat je het aanduidt als een logische partitie en dus niet als een primaire partitie.

Edit: ik gebruik de livecd van Gparted, die vind IK gemakkelijker als de partitie-editor van vista. Linkje naar Gparted
LET WEL OP: dit is een liveCD dus die wordt geboot, je hebt in principe geen OS nodig om dit te draaien, maar zorg er dus voor dat je jouw belangrijke partities niet verwijdert, want als je dit onder vista doet krijg je wsn een melding dat de partitie niet gewijzigd/verwijderd kan worden omdat het in gebruik is, vermits Gparted volledig los van een OS staat zijn er op de HD geen afhankelijkheden voor Gparted en daarmee kan je dus ALLES verwijderen, dit kan handig zijn, maar zie dat je niet verkeerd handelt!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Dus met Gparted kan ik meer dan 4 partities maken? (wrom gaat het niet met windows?!)

Als ik het met dat ptogramma doe, kan ik ze dan later nog aanpassen vanuit vista?
 
Dus met Gparted kan ik meer dan 4 partities maken? (wrom gaat het niet met windows?!)

En je kan dus 4 PRIMAIRE partities maken en X LOGISCHE partities.
En ik denk dat je logische partities onder een primaire partitie moet vastleggen.
Je ziet bij mij dat er onder de primaire partitie SDB1 de logische partities SDB5, SDB6 en SDB7 zitten en dat ik een tweede primaire partitie heb SDB2
Als indeling voor windows zou ik ntfs of FAT32 nemen die herkent windows zeker en zeker geen EXT3/2 zoals bij mij (ik heb linux)


Als ik het met dat programma doe, kan ik ze dan later nog aanpassen vanuit vista?
Ik gebruik vista niet meer, dus ik weet het niet. Je kan het proberen als je 1 lege PRIMAIRE partitie hebt kan je die in logische partities indelen.
Bijvb een PRIMAIRE partitie aanmaken van 50Gb en daaronder dan LOGISCHE partities van elks 10Gb maken.
En dan controleren of je de partities kan zien en aanpassen met vista.
(Doe het met een primaire partitie die je niet gebruikt, of waar de bestanden helemaal onbelangrijk van zijn.)

(EDIT: unallocated stukjes op de screenshot zijn delen die niet in gebruik zijn, deze heeft hij zelf tussen de partities gemaakt, ik krijg ze niet weg, het misschien om een duidelijk aflijning te maken en geen overlappende partities te krijgen, maar 8Mb is de moeite niet ;))
 

Bijlagen

  • Screenshot--dev-sdb - GParted.png
    Screenshot--dev-sdb - GParted.png
    48,6 KB · Weergaven: 54
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan