"Partition Improperly Mounted"

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaapstam96

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2001
Hallo,
Verleden week heb ik, om winxp wat meer ruimte te geven, een partitie van m'n schijf opgeheven en bij de xp-partitie gevoegd. Tot zover ging het goed.
Nu zag ik in het scherm van PM dat er enkele "unallocated" gebieden waren tussen de win98-partitie en de xp-partitie.
Ik wilde die kwijt, dus liet ik er eerst een partitie van maken en vervolgens de beschikbare ruimte overhevelen naar de OS partities.
(er blijven dan kleine partities van minstens 15.7mb staan, dat kan niet anders)
Ik kreeg nu bij het uitvoeren van de PartitionMagic opdrachten een foutmelding, in de trant van:
"error 2005, some clusters are lost"
Ik startte weer op en wat bleek:
Windows (XP) kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
<WINDOWS-HOOFDMAP>\SYSTEM32\hal.dll
Ik startte op in win98, keek in partitionMagic wat er aan de hand was. "Partition Improperly Mounted", fout 1506.
Ik keek op de site van PM en vond daar uitleg over deze fout, maar ik kon er niet veel mee.
Win 98 staat nl op een FAT32 en WinXP op een NFTS partitie! W98 ziet deze partitie helemaal niet. En behalve PM ziet geen enkel hulpprogramma (Norton, scisandra, zelfs in DOS is de boel onzichtbaar)
WAT moet ik doen???
Groeten
__JanWillem

Fouten met hal.dll zijn redelijk onherstelbaar in mijn ervaring. Je kan met de rescue diskettes van PM opstarten, verwijder alle aaneengesloten partities, zodat je voor XP 1 partitie overhoudt. Je kan in de setup van XP* formatteren om het NTFS systeem opnieuw te maken. Laat die van 98 ongemoeid.

Installeer XP opnieuw en voeg 98 handmatig toe aan je boot.ini van XP.

(* met de home versie kan je, meen ik, niet zelf formatteren, met de pro versie wel)

Ik heb geprobeerd om via de setup van mijn xp pro cdrom de boel te upgraden, maar de partitie waar xp nu al op staat werd niet als optie opgegeven; het wordt niet eens herkend.
Ik kan dus niet opnieuw installeren.
En Caveman, welke ervaringen heb jij met hal.dll?
Oh, hier volgt de oplossing van PM: zie bijlage.

__JanWillem__

Bijlagen

FF op voor hand ik ben hier niet in thuis dus vraag me niets :D
Tijdens het zoeken naar een hal.dll probleem kwam ik het volgende verhaaltje tegen misschien kun je er wat mee .

Daar ben ik weer! Eindelijk doet mijn pc het weer. En hoe. Voor de techneuten: Windows XP wilde niet installeren, met als foutmelding dat hal.dll niet goed of afwezig zou zijn. Terwijl dat niet is. Blijkbaar gaat dit vaker mis, en ligt het aan de boot.ini. Daar hoort iets te staan als multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1) etc, maar blijkbaar zet xp bij de setup vaak de partitie op 3 ipv 1. En bij mij stond er niet multi, maar signature met wat letters. Na lang zoeken en proberen gewoon heel simpel als laatste poging daar multi van gemaakt en tada! Hij doet het weer. Rare software...

Nou, van dit verhaal krijg ik weinig hoogte.
Wel schiet me nu te binnen dat er tussen de partitie van win98, oftewel c: en de partitie waar xp op staat, twee partities zitten die niets bevatten.
Misschien moest ik die maar eens ongedaan maken.
Kost me wel plm. 140 mb.
Wellicht waren deze partities de boosdoeners. Ik krijg ineens weer hoop.
Tot nader bericht.
__JanWillem__

O.k., alles geformatteerd en opnieuw installed.
Het lukte me niet om iets te doen aan dit probleem, ook al omdat ik winXP op NFTS had gezet. Niet handig, als je met win98 dualboot. Nu XP gewoon weer op FAT32.
Kreeg nu wel een melding bij het terugzetten van backup.
Men blijft geconfronteerd worden met moeilijkheden, werkend met pc's.
Groetjes,
__JanWillem__

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan