Even een andere vraag: waarom van NTFS naar FAT32??
Het gaat om een externe HDD, en sinds ik deze geformateerd hem naar NTFS lijkt deze vaker te worden ingelezen, wat sommige aspecten van mijn systeem wat traag maakt. Ik wil dus proberen of het verbetering zou brengen wanneer ik weer terug naar FAT ga. Ik naam ook aan dat de makers niet voor niets ervoor hebben gekozen om het ding in FAT32 geformateerde staat te leveren. Net als dat alle externe geheugendragers (mp3-spelers, Flashdrives, etc.) in FAT32-geformateerd zijn
En ja, ik zou inderdaad ook de vraag hier kunnen stellen of dit inderdaad een oplossing zou zijn

. Maar daar kwam ik pas op nadat ik deze topic had geopend. En aangezien ik toch wel op zoek ben naar een programma dat soortgelijke functies als PM heeft, heb ik hem maar laten staan.
Wat mijn vraag over het converteren naar FAT32 betreft, heb ik overigens maar weinig vertrouwen, als ik zo doorgoogle. Verschillende bronnen melden namelijk dat het niet zomaar two-way is. Van FAT naar NTFS kan wel, maar omgekeerd zonder data-verlies kan niet. PM biedt deze optie wel, maar dit schijnt niet helemaal feilloos te zijn.
Verrek, je hebt gelijk die Acronis wil dat niet doen, Paragon overigens wel.
Gparted gebruik ik zelf veel, maar wel van FAT32 naar NTFS gebruikt, weet dus niet of die dat kan, maar dat ga ik wel eens uitproberen.
Als je leest hoeveel problemen er zijn met PM, tja, en hij werkt ook niet onder Vista, dus wel degelijk ouderwets, het is een tooltje van Powerquest wat door Symantic is overgenomen en daar weinig verder mee heeft gedaan.
Tsja, dat symantec er in de tussen tijd weinig mee heeft gedaan, zegt inderdaad wellicht wat. Maar ik heb toch vrij veel voordeel van het bestaan van dit progje ondervonden.
Ik zal morgen Paragon eens proberen. Als dit data-verlies tot gevolg heeft, zij het zo. Zo belangrijk is de data niet die erop staat, het zou slechts wat vervelend zijn als ik het kwijt ben. Maar om het te gaan lopen backuppen, heb ik geen zin in. Het is namelijk een schijf waar is zaken op opsla die ik wel eens zou kunnen willen gebruiken in de toekomst. Maar ik merk ook dat het hetzelfde is als mijn papierdocumentatie-mappen: Er gaat best wat in, maar wat er in gaat komt er zéér zelden weer uit.