partition magic

Status
Niet open voor verdere reacties.

gompie1304

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Ik wil met Partition Magic mijn 2e HD formatteren. Bij het opstarten van PM krijg ik de volgende melding over mijn 2e HD: zie bijlage. het formatteren lukt niet, omdat er BAD achter mijn schijf staat. wat kan er aan de hand zijn?

Hallo Bennie, het meesturen van een bijlage lukte blijkbaar niet, daarom maar even een copy/paste in dit bericht. De foutmelding van PM heb ik hieronder weergegeven, maar ik snap er geen rrrrrrrrr.... van. Kan jij me een b'tje helpen? Thanks.

Solution: Error 128

To solve the problem, first determine if the overlay is even a necessity. Generally, if your system BIOS supports LBA translation mode, drive overlay software is not necessary. In this case, you can uninstall the overlay software using the installation setup disk provided by the overlay manufacturer. You should contact the overlay manufacturer if you do not know how to do this. The support sites for the most common manufacturers are listed below.

If the overlay cannot be removed, PartitionMagic cannot be run natively from Windows NT. You will need to execute the program in DOS mode using the PartitionMagic rescue disk.

Niets van de foutmelding aantrekken en het bedoelde uitvoeren met de bootdisks van PM, of win98 bootdisk uiteraard

ja, maar wat moet ik precies uitvoeren? het enige wat ik kan doen met de bootdisk is formatteren, maar dan blijft ie uren op 'pending'staan. ook heb ik al met fdisk opnieuw geformatteerd en daarna op fouten gecontroleerd, maar ik blijf de melding maar krijgen.

Geplaatst door gompie1304
ja, maar wat moet ik precies uitvoeren? het enige wat ik kan doen met de bootdisk is formatteren, maar dan blijft ie uren op 'pending'staan. ook heb ik al met fdisk opnieuw geformatteerd en daarna op fouten gecontroleerd, maar ik blijf de melding maar krijgen.

De foutmelding kreeg je bij het formatteren in PM, maar dat had je al gedaan met Fdisk? dan volg ik je hier niet meer sorry:confused:

nee, ik kreeg eerst de foutmelding. gelijk al bij het opstarten van PM. toen dacht ik dat ik dat zou kunnen verhelpen door een format in fdisk te draaien, de schijf is immers toch nog leeg. dat heb ik gedaan en eveneens een foutencontrole uitgevoerd. dat gaat allemaal goed. vervolgens PM weer opgestart, maar dan verschijnt de foutmelding weer (code 148 en/of 108).

Die "overlay" in die foutmelding verwijst naar software die je gebruikt kan hebben, bijv. MaxBlast. Als de BIOS niet de volle capaciteit ziet, kan je dat oplossen m.b.v. die software. Maar PM kan daar niet mee overweg. Dus is de vraag: heb je die (of soortgelijke) software gebruikt? En heb je anders bij FDISK ook gekozen voor LBA?

Groetjes,
Bennie

Masterblast zegt me niets. Deze HD komt uit een ander PC'tje en daar heeft ME op gedraaid. Mijn zoon zegt wel geregeld fictieve partities aangemaakt te hebben. ISO of zo?
En wat bedoel je met LBA onder Fdisk? Met Fdisk kan ik toch alleen maar partitioneren en formatteren?

LBA moet je inschakelen als je schijf groter is dan 512MB. Die vraag wordt je gesteld als je FDISK opstart. Zie deze link. Wat zijn in godsnaam "fictieve" partities???? ISO????:o :o :o Klinkt niet goed allemaal ...

FDISK gebruik je om je schijf te partitioneren en FORMAT gebruik je om te formatteren. Dat zijn twee verschillende DOS-commandos.

Groetjes,
Bennie

Aha, dat is dus LBA. dat commando ken ik idd en ik klik dus ook alijd op ja. Het partioneren en formatteren is me ook allemaal helder. Het blijft weird allemaal....

Nog even over die virtuele schijf. Ik heb even bij mijn zoon gevraagd en hij legt dat als volgt uit: Met een programma, dat hij 'daemon' noemt kan hij bestanden afspelen alsof het CDrom schijven zijn. Volgens hem zijn dat de zgn. ISO bestanden. Hij gebruikt dan 'daemon' om op de harde schijf een extra (virtueel of fictief) cdrom station aan te maken.
Snap jij het, snap ik het...
In elk geval heeft hij dit op de schijf waar ik nu problemen mee heb ettelijke keren gedaan.
Maar goed, als ik toch die hele HD formatteer (en dat heb ik inmiddels 2 keer gedaan), zou alles toch moeten werken? Ik krijg die overlay er maar niet uit.
Overigens kan ik wel bestanden naar die schijf wegschrijven, PM geeft alleen aan dat de data verloren kan gaan omdat de schijf "BAD' is.

Ik snap het.:D
Ik ken het programma Deamon tools.
Die zorgt inderdaad dat je ISO bestanden kan lezen alsof het een cd-rom is.
Dat heeft denk ik ook niks met het probleem te maken.
Waarom wil je met PM partities aanmaken?

dat virtueel cdrom programma heeft er denk ik niks mee te maken. Waarschijnlijk gebruik je een overlay programma zonder dat je het zelf weet. Het probleem met overlay programma's is dat ze zich nestelen in je mbr en er vaak een eigen partition tabel of systeem op na houden. Meestal kan je door herinstallatie van die software er wel weer vanaf komen.

Misschien hebben we geluk en kan je er vanaf komen door het volgende:

boot met een opstartdiskette en doe op die 2de harddisk het commando: fdisk /mbr [enter]

verwijder vervolgens alle partities met fdisk. Zeker de non-dos partities als je die hebt, want daar zit dan waarschijnlijk de overlay software. Maak vervolgens even een grote fat32 partitie aan en formateer die.

Ben je er nog niet vanaf ? Geef dan eens je merk en type harde schijf !

Allereerst dank voor jullie hulp.

Vaat,
ik heb je suggestie opgevolgd, maar het commando fdisk /mbr doet helemaal niets. Ik kom gewoon weer terug op de schijf, na een melding op zoek te zijn naar een diskette. De melding is dus niet weg. Met gewoon fdisk kan ik wel de schijf benaderen, maar zoals eerder gezegd, dat had geen resultaat. Ik krijg de melding nog steeds.

Crash,
ik wil niet persé met PM partitioneren, maar ik wil wel NTSF formatteren. En dat gaat makkelijk met PM. Ik heb WinXPpro ook op NTSF en wil de image coor de zekerheid ook op NTSF wegzetten.

Ik geef nog even de gegevens van de HD waar het om gaat:

Maxtor 92041U4 (20 gig 5400 RPM, Ultra-ATA/66

Mogelijk kunnen jullie hier iets mee?

Thx.

Ik weet niet of dit een oplossing is voor je
Maak met Fdisk eerst je partities aan,
daarna kan je de partities omzetten naar NTFS met het commando;
convert c: /fs:ntfs

Geplaatst door gompie1304
Allereerst dank voor jullie hulp.

Vaat,
ik heb je suggestie opgevolgd, maar het commando fdisk /mbr doet helemaal niets. Ik kom gewoon weer terug op de schijf, na een melding op zoek te zijn naar een diskette. De melding is dus niet weg. Met gewoon fdisk kan ik wel de schijf benaderen, maar zoals eerder gezegd, dat had geen resultaat. Ik krijg de melding nog steeds.

Crash,
ik wil niet persé met PM partitioneren, maar ik wil wel NTSF formatteren. En dat gaat makkelijk met PM. Ik heb WinXPpro ook op NTSF en wil de image coor de zekerheid ook op NTSF wegzetten.

na fdisk /mbr kom je ook weer terug op de schijf. Dat is normaal. Heb je nou met fdisk alle partities verwijdert, zodat je alleen nog maar ongealloceerde ruimte overhad ??

Het is belangrijk dat je alle partitie verwijdert.
dus je doet fdisk /mbr en daarna verwijder je alle partities en maak je een nieuwe aan.

Ik heb de PC opgestart met een opstartdiskette. Vervolgens ben ik naar de 2e schijf gegaan en heb het commando fdisk /mbr gegeven. Daarna met fdisk geprobeerd jullie adviezen op te volgen, kom ik het volgende tegen:
De schijf kent 1 uitgebreide DOS-partitie. Als ik deze probeer te verwijderen kan dit niet, mdat er logische stations zijn. Als ik dan de logische stations wil verwijderen, zegt ie dat die er niet zijn... Kortom, ik kan de partitie dus niet verwijderen.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan