Partition Magic

Status
Niet open voor verdere reacties.

J.Elissen

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2004
Berichten
312
Hallo
Gisteren heb ik met Partition Magic mijn partities veranderd.
In 1e instantie heel tevreden, maar:
Ik had/heb mijn p.c. in 2 partities verdeeld. Op beide partities had ik XP pro geïnstalleerd. Beide versies werkten goed ( ook internet etc.)
Wanneer ik mijn p.c. aanzette, kon ik in het 1e scherm kiezen tussen beide exemplaren: C: of D:
Na het aanpassen van de grootte kom ik wel nog in het 1e keuze scherm en kan ook nog kiezen tussen C en D. Als ik C kies is er niets aan de hand, maar alsik voor D kies kom ik in een blauw scherm met het XP logo, maar dan gaat hij niet verder.
Als ik via C naar de inhoud van D ga kijken is de data er wel nog.
Ik heb bij schijfbeheer gekeken. C en D zijn NTFS. Bij C staat primaire partitie en bij D staat logisch station.
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen. Ik wil namelijk graag D behouden en dan op C Linux gaan installeren.
Ik hoop dat ik het probleem duidelijk heb beschreven.
groet,
John.
 
Waarom dan twee partities met XP? Je b.v. Ubuntu als dualboot systeem installeren. Daar heb je dus geen twee XP partities voor nodig.
 
Laatst bewerkt:
Waarom dan twee partities met XP? Je b.v. Ubuntu als dualboot systeem installeren. Daar heb je dus geen twee XP partities voor nodig.

Ik heb ooit die 2 XP versies geïnstalleerd om er voor te zorgen dat ik bij problemen met de ene XP toch altijd nog via de andere op mijn p.c. kon komen om problemen op te kunnen lossen.
Nu wil ik inderdaad , 't liefst op C, Ubuntu installeren, omdat ik er zo veel goede berichten van hoor.
Hoe kan ik er dus voor zorgen dat die D versie weer kan opstarten?
 
Oké, lees hier hoe je een dualboot Windows en Ubuntu maakt.
Is je tweede XP installatie waarschijnlijk overbodig.
 
Oké, lees hier hoe je een dualboot Windows en Ubuntu maakt.
Is je tweede XP installatie waarschijnlijk overbodig.

Ga vanavond even kijken.
Ik wil inderdaad op een partitie Xp voorlopig en op de andere partitie Ubuntu. Ik wil echter eerst er voor zorgen dat ik D kan opstarten. Als er iets mis gaat tijdens de install van Ubuntu ben ik dadelijk ook C nog kwijt. Weet jij wat er mis is gegaan en hoe ik er voor kan zorgen dat ik D weer op kan starten?
 
Je kunt de opstartpaden controleren door naar Start te gaan en voor uitvoeren te kiezen. Typ msconfig en als het scherm Hulpprogramma voor....... geopend is klik je de tab Boot.ini aan. Daar zul je twee opstartpaden terug moeten zien (waarschijnlijk voor disk 0 en voor disk 1). Klik op de knop Alle opstartpaden controleren om eventueel de fout boven tafel te krijgen.
 
Je kunt de opstartpaden controleren door naar Start te gaan en voor uitvoeren te kiezen. Typ msconfig en als het scherm Hulpprogramma voor....... geopend is klik je de tab Boot.ini aan. Daar zul je twee opstartpaden terug moeten zien (waarschijnlijk voor disk 0 en voor disk 1). Klik op de knop Alle opstartpaden controleren om eventueel de fout boven tafel te krijgen.

Als ik naar start ga, zie ik nergens : uitvoeren. Hoe kan ik dat vinden?
 
Op de startknop klikken en in het rechterrijtje staat, helemaal onderaan, Uitvoeren.
 
Klik dan met rechts op de startknop en kies voor Eigenschappen. Klik op Aanpassen en daarna op de tab Geavanceerd, zet een vinkje bij De opdracht Uitvoeren en klik tweemaal op OK. Daarna zie je Uitvoeren onder de startknop terug.
 
Klik dan met rechts op de startknop en kies voor Eigenschappen. Klik op Aanpassen en daarna op de tab Geavanceerd, zet een vinkje bij De opdracht Uitvoeren en klik tweemaal op OK. Daarna zie je Uitvoeren onder de startknop terug.

Onze berichten hebben zich waarschijnlijk gekruisd?
 
Onze berichten hebben zich waarschijnlijk gekruisd?
Ja dat kan niet anders.

Het enige wat ik nog kan bedenken is, in het geval je verder geen data op D hebt staan, XP opnieuw op D te installeren. Verder weet ik het ook niet.
 
Ja dat kan niet anders.

Het enige wat ik nog kan bedenken is, in het geval je verder geen data op D hebt staan, XP opnieuw op D te installeren. Verder weet ik het ook niet.

Nee, géén echt belangrijke data. Ik heb alle legale XP software. Hoe kan ik dat veilig doen zonder C te verwijderen. CD erin en kan ik dan de partitie kiezen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan