Partitioneren lukt 'deels' niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Ik wilde op de PC van mijn schoonzoon de C-partitie van 500 GB verdelen in twee partities van ongeveer dezelfde grootte.

De C-partitie verkleinen (in schijfbeheer van Windows) ging goed, maar bij het maken van de niet toegewezen schijfruimte ging het mis. Na de standaard instellingen doorlopen te hebben, zoals het maken van een NTFS-indeling enz., krijg ik de melding: 'Opgelet! standaard schijven worden omgezet in dynamische schijven..'. Dit vond ik al een beetje eng, maar goed, na aangegeven te hebben dat de volledige schijfruimte benut mag worden,doorgeklikt. Echter... De volgende melding betrof 'Onvoldoende schijfruimte' Diverse keren verkleind, maar melding bleef komen.

Toen maar met Easus partition manager geprobeerd, maar deze zegt dat ik eerst de primary (C) partition moet omzetten naar een logische partitie. Deze optie is overigens niet aanwezig in Easus. Maar dat durf ik echt niet aan. Ik ben als de dood dat ik de 'zakelijk gebruikte' desktop om zeep help.

Heb deze actie overigens vele malen uitgevoerd. Nooit problemen hierbij ondervonden.. Merkwaardig..

Wat is er aan de hand? Ik hoop dat iemand mij bij dit vervelende probleem kan helpen.

Ik ben vrij zeker dat je verhaal te danken is aan het volgende:
Op de fysieke schijf waar die C: partitie op staat zijn al 4 partities aanwezig, nu. En dat is het maximum op een Basis schijf.
(Hierbij tellen primaire partities, uitgebreide extensies etc.)

Vandaar de mededeling dat de schijf zou worden omgezet van Basis schijf naar Dynamische schijf.

Verklaart ook de melding van Easeus, want die wil dan een primaire partitie omzetten naar een uitgebreide (waar dan meerdere logische stations in gemaakt kunnen worden). Als ik me goed herinner kan Windows niet van een extended partitie worden opgestart, dus dit wil je zeker niet.

Dit alleen als verklaring van het een en ander. Ga dus eens nadenken of je niet liever de van C: vrijgemaakte ruimte (=250 GB) aan een andere wilt plakken dan een nieuwe partitie te maken (waarbij je dus de schijf moet omzetten naar Dynamische schijf etc.)

Tijs.

Dag Tijs,

Bedankt voor je reactie....

Ik kom nog uit de DOS-tijd waarmee je met fdisk ook eerst een extended partition moest maken en vervolgens op moest delen in logische partities; dus dat fenomeen is mij bekend, maar omdat er naar mijn mening 2 of 3 partities aanwezig waren, dacht ik dat het wel zou moeten lukken. Niet goed gekeken denk ik....

Als ik het goed begrijp heb ik nog geluk gehad, want als de melding 'Onvoldoende schijfruimte' het proces niet tegen had gehouden, dan zat ik nu opgescheept met een dynamische schijf, die je heel lastig weer om kunt zetten naar een primaire/logische.

Jouw voorstel om toch om te zetten naar een dynamische schijf begrijp ik niet. Dat lukt dan toch niet omdat er kennelijk onvoldoende schijfruimte is? Bovendien durf ik het gewoon niet goed aan, want (als ik het goed begrijp) worden alle partities samen gevoegd tot een grote partitie (soort RAID). Maar zoals ik eerder schreef: 'Dat durf ik echt niet aan. Ik ben als de dood dat ik de 'zakelijk gebruikte' desktop om zeep help'.

En je opmerking is volgens mij juist dat Windows niet op kan starten van een extended/logische partitie

George

Ik schrijf: Ga dus eens nadenken of je niet liever de van C: vrijgemaakte ruimte (=250 GB) aan een andere wilt plakken dan een nieuwe partitie te maken (waarbij je dus de schijf moet omzetten naar Dynamische schijf etc.)

Ik bevorder dus bepaald niet om er toch een dynamische schijf van te maken(!)
Je moet wél kiezen: een huidige partitie uitbreiden met die vrijgemaakte ruimte (zijn verschillende tools voor, o.a. van Easus) of een nieuwe te maken (maar dan ga je dus verplicht een dynamische schijf moeten maken, omdat je nu blijkbaar al 4 partities hebt).
Gegeven dat ik ook ik geen fan ben van dynamische schijven zou ik die 250 GB aan een andere partitie plakken.

Tijs.

Ik moest het toch nog eens even goed lezen hoor...

Je bedoelt dus om er gewoon 'weer' (zoals het was vóór mijn actie) een grote partitie van te maken van 500 GB (nou ja, stukje minder, omdat de herstelpartitie e.d. ook ruimte innemen). Ja, dat lijkt me dan wel het beste. Kan overigens ook gewoon (net zoals ik het ook verkleind heb) met 'schijfindeling' van Windows zelf.

De bedoeling was om een extra partitie te maken om te gebruiken als backup, bijv, data en een image van Acronis True Image), maar goed, dat gaat dus helaas niet werken...

Omdat ik maar steeds de melding krijg bij de diverse pogingen 'onvoldoende schijfruimte', vraag ik mij af wat je als minimum schijfruimte moet hebben voor een dynamische schijf? Weet jij dat?

Nogmaals dank voor de antwoorden en suggesties...

Je kunt beter buiten windows om dit doen, GParted (van CD starten) is veel handiger. Ook die zit met de 4-limiet....
Maak eerst een image vd schijf ... kun je altijd terug..

Bedankt voor je aanvullende info.

Probleem is dat ik nu juist een tweede partitie wilde maken om o.a. een image op te slaan. Opslaan op c: heeft geen zin. Kan geloof ik ook helemaal niet.

Alternatief is een image maken op een externe harde schijf, maar ik vraag mij af of dat met terug zetten wel goed gaat. Te traag en onbetrouwbaar medium?

George

Image naar een usb schijf mag totaal geen probleem zijn.. Als de hoofdschijf helemaal crasht ... heb je niks aan een image op een tweede partitie van dezelfde schijf..Ik zou in dit soort gevallen een image maken van de totale schijf ...

Sorry voor de wat late reactie...

Mooi, dan weet ik dat. Ik geef altijd de voorkeur aan een image op een andere partitie en zet deze dan vervolgens als backup op een usb-schijf.

Maar als dit goed werkt is het eigenlijk ook afdoende; wat trager, neem ik aan, maar dat zij dan maar zo.

Dank voor de reactie...

George

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan