Partitioneren of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smartguy

Meubilair
Lid geworden
13 jul 2001
Hallo,

nog even snel een vraagje voordat ik ga slapen.

Is het verstandig om bij een nieuwe computer de schijf te partioneren? Ook als alles al van tevoren geinstalleerd is?(Windows, drivers e.d) Dus dat ik 80 GB opdeel in bijv. 3 partities
(bijv. 1: Spellen/applicaties, 2: Muziek en 3: Windows XP)

En waar kan ik dit dan het beste mee doen? Partition Magic?

Partition magic is uitermate geschikt.
patitioneren maakt een HD soms sneller (kleinere fat om te doorzoeken).
Verder kun je met PM ook van een schijf waar data op staat de partitie indeling wijzigen. Fdisk maakt de FAT leeg en zo kun je geen file meer vinden. Ook moeten nieuwe partities geformateerd worden als je het met Fdisk doet.

Indeling ziet er goed uit (dual boot misschien een optie)

Hoi..
Partities aan maken is altijd aan teraden...
Vooral als je schijf 80 gig is ..
Want mocht je windows door een of ander probleem moeten formatteren, staat alle belangrijke gegevens in ieder geval veilig op een van die andere 3 partit.
Dit kun je gewoon ff met Partition Magic aanmaken ..
Kan ook met fdisk maar dan moet er wel geformat worden ..
Weltrusten ...
Grtz oswaldo.r

Delen doe ik deze meningen absoluut.
Bij een grotere schijf met 1 partitie raken de bestanden e.d. na verloop van tijd versnipperd over de gehele grootte. Fragmentatie. En dat vertraagt de boel nogal. Met name je swapfile die gefragmenteerd raakt is nogal een snelheidsbegrenzer. Vaak defragmenteren is dan de remedie, maar makkelijker is aantal partities maken.
M.i. is de beste opstelling dat je 1 partitie maakt voor OS, 1 voor programma's, 1 voor bestanden en 1 evt voor de swapfile.

Hoi,

bedankt:)

En als Windows XP (Waarschijnlijk is het NTFS) al geinstalleerd is als ik de computer krijg, is het dan nog steeds mogelijk om te partioneren zonder te hoeven formatteren?

Ja dat kan..
Zoals al is gezegd met Partition Magic7 of 8.
Ik weet niet waar je een gratis versie kunt downloaden,
anders heeft een pcboer die wel.;).
Grtz Oswaldo.r

Ja, is prima te doen met PM.
Zorg er wel voor dat je een van de nieuwere versies hebt als je systeem je lief is.:)

Geplaatst door Smartguy
Hoi,

bedankt:)

En als Windows XP (Waarschijnlijk is het NTFS) al geinstalleerd is als ik de computer krijg, is het dan nog steeds mogelijk om te partioneren zonder te hoeven formatteren?
Ervan uitgaande dat je geen RAID array gebruikt is PM 8 je programma. Los daarvan zou je het onder schijfbeheer ook moeten kunnen regelen.

Partitioneren heeft zin, maar pas op: als op je computer windows-XP al door de fabrikant al voor-geinstalleerd is (OEM versie), dan heb je kans dat gehele harde schijf, dus alle partities, wordt geformateerd als je de recovery CD moet gebruiken om je systeem om wat voor reden dan ook te herinstalleren.

Dus het is raadzaam om toch een image back-up van je harde schijf op een CD te bewaren.

Geplaatst door Camiel

Dus het is raadzaam om toch een image back-up van je harde schijf op een CD te bewaren.
of op een andere partitie(!)
pyth.gif

Geplaatst door Camiel
Partitioneren heeft zin, maar pas op: als op je computer windows-XP al door de fabrikant al voor-geinstalleerd is (OEM versie), dan heb je kans dat gehele harde schijf, dus alle partities, wordt geformateerd als je de recovery CD moet gebruiken om je systeem om wat voor reden dan ook te herinstalleren.

Ik heb Windows XP bij de computer gekocht:

Besturing Microsoft Windows XP Home CD-Rom NL oem

Je kan uiteraard ook in Fdisk 1 primaire partitie van xx aantal gb's maken en daarna in Windows de rest..

Geplaatst door windoos

of op een andere partitie(!)
pyth.gif

Dit zei hij daarvoor:

Dus dan mag jij me uilteggen wat een backup op een partitie dan nog voor zin heeft...

Toen ik in soortgelijke situatie zat, kon ik kiezen welke partitie wel en niet geformateerd moest worden, zodoende.
Daarbij wilde ik effe lekker bij de hand zijn- zal ik niet meer doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan