Partitioneren tbv Red Hat 8

Status
Niet open voor verdere reacties.

TMTeelen

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2000
Hi,

Wellicht dat ik mijn vraag in het verkeerde "onderdeel" stel, waarvoor dan alvast bij voorbaat excuses. Het gaat om het volgende. Onlangs ontving ik bij een bekend tijdschrift een CD waarop, onder meer, Red Hat 8 ter kennismaking staat. Ik wil dit wel eens proberen en heb dus alvast een beetje rondgesunuffeld op dit forum om wat Linux-ervaring op te doen. Met PM7 heb ik getracht om een speciale partitie aan te maken waarop Red Hat dan geïnstalleerd zou kunnen worden. Dit is niet geheel gelukt, de comp. bleef op een gegeven moment "hangen" en was alleen nog maar met een (kei)harde reset (de stekker eruit...) weer tot activiteiten over te halen. Nu ben ik ongeveer 5Gig. kwijt, welke ik voor Red Hat had willen reserveren. Als ik via PM7 naar mijn partities kijk staan ze er wel. maar XP herkent ze niet en laat ze als zodanig ook niet zien. (zie bijgesloten screenshot).
Wie weet wat ik nu moet/kan doen om alsnog deze partities "zichtbaar" te maken, zodat ik alsnog Red Hat 8 kan gaan uitproberen??

Wie het weet mag het zeggen.

Groetjes

Tom.

Bijlagen

De redhat-cd kan de partitie die je wilt gebruiken (waarschijnlijk) wel zien.

/dev/hda1 is c , /dev/hda2 is d , enz
Dus als je een laten we zeggen partitie f hebt gemaakt heet dat tijdens de installatie van Redhat /dev/hda4.

Afhankelijk van welke partitie je wilt gebruiken maak je dan je keuze,
Redhat-setup zal die partitie dan voor je aanpassen, tevens krijg je een boot loader (grub) in je mbr waardoor je zowel Redhat als Windows kan booten (naar keuze).

Dus gewoon je Redhat installeren in de partitie die je nu hebt voorbereid.

Ik heb je .doc bestand niet kunnen lezen, omdat ik openoffice op het moment niet geinstalleerd heb en geen Windows gebruik, maar ik neem aan dat je vraag zo wel beantwoord is.
(Zo niet wil je dan je bestand als .txt sturen?)

Verder kan Windows Linuxpartities niet zien, Linux kan Windowspartities wel zien.

Je hebt 3 Redhat CD's nodig om linux te installeren, tenzij het op een dvd staat.

Suc6 met je installatie and have fun!

Johan.

Laatst bewerkt:
Johan,

Bedankt voor je reactie. Toch lukt het me niet om Red Hat geïnstalleerd te krijgen. In de tussentijd had ik de "verloren" partitie middels systeembeheer in XP weer zichtbaar gemaakt. Het betreft thans een NTSF partitie van 2.5 gig. met de aanduidein "G". (zie bijlage) Als ik nu Red Hat wil gaan installeren blijft de procedure steken bij een melding dat ik een "Root-aanduiding" moet aangeven (of zoiets). Ik weet niet wat ik hiermee aan moet vangen. Heb jij wellicht nog tips??
(het betreft inderdaad een Red Hat versie op DVD dus, uitgepakt, 2 cd's.)

Tom.

Bijlagen

Ik kan je .doc niet lezen, maar de rootaanduiding is /
das alles dus.

/ <--- Deze dus , gewoon een backslash (of is het een slash ?)

dus die moet je daar invullen
g =/dev/hda5 trouwens.
/dev/hda5 = dus de root = / , waarmee alles begint in je linuxpartitie. :)

Nogmaals stuur een gewone textbestand of zo dan kan ik et lezen , dus aub geen .doc bestand.

Johan.

Bijgaand (hoop ik...) de textbestanden, ter lezing en vermaak...

Tom.

p.s. ben nu bezig RedHat 9 binnen te trekken. Is deze makkelijker te installeren (dat heb ik althans ergens gelezen)??

Extensie is nog steeds .doc :(

Met versie 9 heb je een recenter kernel die meer (nieuwere) drivers ondersteund, en recenter software, installatie gaat vrijwel gelijk, je moet gewoon vanaf de cd booten en de instructies volgen.

Als je een partitie vrij hebt moet het lukken :)

Johan.

Sorry,

Ga even snuffelen in Word hoe je de extentie kunt wijzigen en ga proberen versie 9 te installeren. Nu heb ik inmiddels wel van jou antwoord op mijn "boot" vraag gehad. Je hoort zeker nog van me!

Tom.

Versie 9 is geïnstalleerd, vanuit Linux type ik nu dit bericht. Alles werkt naar behoren. Nu maar eens de boel gaan verkennen.

Bedankt voor de hulp!!!

Tom.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan