Partitioneren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Terrarabo

Inventaris
Lid geworden
5 okt 2001
Hallo,

Zie screenshots.

Hoe ga ik hier één partitie van maken en eventueel daarna 2 aparte. Gaat om de partities bij Backup, Disk 5

Graag advies,

Ray

Screen Shot 09-10-15 at 03.30 PM.jpg

Screen Shot 09-10-15 at 03.20 PM.PNG

Wat is precies de vraag en wat is de bedoeling?

Gewoon alle partities wissen en nieuwe primaire aanmaken?

Ik wil uiteindelijk op Disk 5 één partitie hebben. Wellicht in de toekomst nog verder partioneren naar 2......
Staan nu nog wat losse kleine partities op.

Dat zei ik, alles wissen en een nieuwe aanmaken, later kun je altijd met de diverse tools zoals Minitool, Easeus etc. de boel weer aanpassen.

Indien je bestanden wilt behouden die veilig stellen uiteraard, miss. een overbodig advies.

Geregeld...thanks.
Kennis vergaat, ook al reeds opgedane ;)

Kort vraagje, verschil primair en logical en waarom deze primair ?

Het was in het verleden alleen maar mogelijk om maximaal 4 primaire partities op een schijf te hebben. Om meer partities mogelijk te maken zijn de Logical partities in het leven geroepen. Dan is het dus mogelijk om meer dan 4 partities in te stellen. Het is voor zover ik weet maakt windows en Linux er tijdens het boot proces hier geen onderscheid in.

Correct me if i'm wrong...

4 kunnen primair zijn waarvan eentje uitgebreid of extended, daar kunnen max. 255 logische stations in worden gemaakt.
Windows wil op primaire en Linux op een logisch station, de swap zit er dan achter.

Nu kun je ook van een mbr schijf ook een gpt schijf maken indien W7 64bit of later erop en een uefi bios, indien een data schijf en de bios ondersteund gpt dan kun je daar dik 200 primaire partities op aanmaken, voor windows heeft dat geen zin door het gebrek aan schijfletters.

Laatst bewerkt:
Je hebt een backup van alle gegevens (als dat nog nodig moest zijn)???

Eindelijk eens iemand die dat al geregeld heeft bij zo een vraag...:thumb: :cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan