Partitioneringsprobleem in Windows 7, verhindert dualboot met Windows 8

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lennart5

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2007
Berichten
47
Hallo iedereen,

Zoals velen van jullie gedaan zullen hebben, heb ook ik onlangs de Windows 8 Consumer Preview gedownloadt. Deze wil ik graag dualbooten naast mijn huidige Windows 7 installatie. Hiervoor had ik wat ruimte van mijn D-partitie gesnoept (30GB) en deze ruimte geformatteerd en de letter X toegewezen. Toen ik vervolgens Windows 8 probeerde te installeren op deze partitie, kreeg ik de melding dat dit niet kon omdat X een dynamische drive is.

Het lukt mij niet om deze X-partitie te formatteren als een drive waar een OS op geinstalleerd kan worden. Na wat rondsnuffelen op internet kwam ik er achter dat dit waarschijnlijk komt doordat ik al 3 'basic' (?) partities heb, en dat dat ook het maximum toegestane aantal is voor dit soort schijven. Echter kon ik geen oplossing of workaround voor dit probleem vinden. Is er iemand op dit forum die mij misschien zou kunnen helpen?

Ter referentie een screenshot van mijn partitiebeheer. Is er nog meer informatie die ik bij kan voegen?

Screenshot - 11-3-2012 , 21_36_15.jpg

Alvast hartelijk bedankt voor de moeite!
 
Er is in je plaatje nog geen partitie gemaakt op je 30 Gb schijf.
 
Dat klopt. Dat is de ruimte die ik al noemde. Die is nu ongebruikt, zodat ik ze makkelijk kan formatteren.
 
Dat gaat niet
Je zult de partitie eerst moeten partitioneren.
Met de cursor een rechtse klik op je te maken partitie.
 
Dat snap ik. Echter, wanneer ik dat doe, wordt het automatisch een dynamisch volume. En op een dynamisch volume kan geen OS geinstalleerd worden.
 
Mag ik dan opmerken dat je de indeling van je schijf een beetje chaotich hebt gemaakt.
Ik bedoel ,is een "downloadschijf"echt noodzakelijk.
 
Dat snap ik inderdaad. Die downloadschijf is echter gewoon een aparte HDD, dus dat heeft niet zo veel te maken met de partities. Wat volgens mij het probleem is, zijn de twee herstelpartities die, in combinatie met de C-partitie, de maximaal toegestane 3 primaire partities maken. Is er een workaround zodat ik een 4e primaire partitie kan maken, of 1 van de 3 primaire partities tijdelijk kan verbergen?
 
Ik zie toch maar 1 primaire partitie schijf H
De rest is dynamisch.
Zeer vreemde indeling
 
Voeg die 30 GB toe aan je D: Data schijf en volg onderstaande handleiding om een dualboot met een VHD te maken. Hoef je niet meer te klooien met partities en het weggooien is ook lekker simpel :)
uitleg is voor developer maar is ook toepasbaar voor Consumer (of een ander os vanaf 7)

Het enige wat gevirtualiseerd word is de HD maar verder word alle hardware rechtstreeks aangeroepen (performance verlies op je disk zit tussen de 0 en de 3 procent als je in tegenstelling tot de dynamische vhd in de handleiding er een fixed schijf van maakt, dynamisch is iets hoger)

http://www.hanselman.com/blog/Guide...s8DeveloperPreviewOffAVHDVirtualHardDisk.aspx
 
Laatst bewerkt:
Optie van Ellasar is (zéker in dit geval) het makkelijkste, want (zoals in de schermafdruk is te zien) zijn beide harde schijven als dynamische schijven opgezet.

Tijs.

attachment.php
 

Bijlagen

  • dynamische_schijven.JPG
    dynamische_schijven.JPG
    16,4 KB · Weergaven: 71
Ok, zie het al: Je kan van schijf Data ( D: ) een primaire partitie maken. Als je eerst die 40 GB niet toegewezen ook even helemaal verwijderd kan je die daarbij trekken, later...

Die Data ( D: ) moet je dus ook verwijderen (want je hebt minimaal 40GB nodig om 7 of 8 te installeren, liever ietsie meer).

Dan trap je naar de Opdrachtprompt (Herstel Console of niet), & daar typ je:

diskpart

help

Daarvan heb je nodig: List, Select, Disk, Partition, Volume.., & zo kan ik nog wel even doorgaan...

Je kan ook BCDedit downloaden & installeren op Acer ( C: )... ;)
 
Het is inderdaad aan te raden om de 2e harde schijf te gebruiken, de 1e harde schijf is niet bruikbaar.
Er mogen namelijk maar 4 partities actief zijn (Dynamische volumes etc. niet meegerekend) tijdens de installatie.
 
Hallo iedereen,

Ik wil jullie allen heel hartelijk danken voor de geboden hulp. Ik heb, zoals Ellasar al voorstelde, geprobeerd Windows 8 op een VHD te installeren en die vervolgens te booten. Ik weet niet of dit gelukt is. Aangezien Windows 7 Home Premium dit niet ondersteunt, moest ik terugvallen op VBoot van VMlite, echter kreeg ik het met dit programma niet aan de gang. Aangezien ik het niet heel erg vind dat ik Windows 8 niet zal kunnen booten, ben ik nu bezig het te installeren via VirtualBox. Ik neem aan dat dit gewoon goed zal gaan.

Nogmaals iedereen van harte bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan