Passen dikke diaraampjes in de houder van HP diascanner?

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Ik heb een paar duizend dia's die ik wil digitaliseren. Na meerdere positieve reviews te hebben bekeken overweeg ik de HP 500 film- en diascanner met 5 inch touchscreen aan te schaffen. Op demo-filmpjes zie ik dat de dia's in een houder worden ingeklemd. Mijn dia's zitten in vrij dikke raampjes met glas en ik vraag me af of dat past voordat ik zo'n ding aanschaf. Heeft iemand ervaring met die HP-scanner en dikke diaraampjes? Ben ook geïnteresseerd als iemand dat type HP-scanner bezit en wil verkopen.

Ja, die HP-scanner is het. Als je laat ontwikkelen en inramen gaan ze in hele dunne kartonnen Kodak raampjes. Raam je ze zelf in, dan kun je kiezen waarmee: glasloos, met enkel glas en tussen (anti newton) glas. Ik heb alles tussen glas. Ze passen wel gewoon in alle standaard (rechte) magazijnen en in carrousels. Braun heeft in het verleden wel magazijnen gemaakt waar alleen kartonnen raampjes in pasten. Voordeel van tussen glas is dat ze niet ploppen tijdens het projecteren.

Als je zegt dat je alles tussen glas hebt, dan vermoed ik dat je de comi glas-anti Newton glas bedoelt, en niet twee 'gewone' glasplaatjes. Dan heb ik maar één tip: haal alle dia's die je wilt scannen uit die raampjes, en gebruik de bijgeleverde houder. Zelfs áls je iets vindt waarmee je de huidige ingeraamde dia's kunt scannen, blijft dat mijn devies.

Waarom? Je gaat er eeuwig spijt van krijgen als je de ingeraamde dia's scant. Je ziet het anti-Newton effect/patroon namelijk glashard terug in je scans, en geloof me: that's not a pretty sight :). Krijg je ook nooit meer weg. Ik ben zelf ook zo begonnen met de ingeraamde dia's, maar de kwaliteit was bedroevend. Ik heb dus de gewenste dia's allemaal in glasloze raampjes gedaan en opnieuw gescand. En toen was de kwaliteit zoals ik het mocht verwachten.

Kortom: het kost wat meer tijd, maar je krijgt er absoluut veel betere scans voor terug. Ik was overigens begonnen met de ingeraamde dia's omdat ik er (vermoedelijk terecht) vanuit ging dat de dia dan vlak ligt, wat bij glansloos niet gegarandeerd is. Maar mijn (film)scanner (Een Nikon 5000 CoolScan) heeft daar geen enkel probleem mee; ik heb in ieder geval geen onscherpte in de scans gevonden. En ploppen in een diaprojector komt door de grote warmte die van de lamp afkomt. Daar heb je bij een scanner geen last van. Deze HP ken ik overigens niet.

Net wel even gekeken, en ik kan mij niet voorstellen dat dit voor die prijs een fatsoenlijke scanner is. Zelf zou ik, als ik een nieuwe zou moeten kopen, voor deze Plustek gaan.

Laatst bewerkt:
Ja, klein deeltje in dubbel glas en merendeel in dubbel anti newton. Paar duizend dia's ontramen en weer inramen in raampjes zonder glas is niet niks! Moet dan ook zulke raampjes aanschaffen, want glas eruit en dia weer in hetzelfde raampje past niet. Niet leuk! Deze HP scanner scoort op meerdere sites zeer goed (voor mijn doel zeker). Zie bv: Duhttps://www.digitalcameraworld.com/buying-guides/the-best-film-scanners#section-best-35mm-film-scanners

Paar duizend dia's ontramen en weer inramen in raampjes zonder glas is niet niks! Moet dan ook zulke raampjes aanschaffen, want glas eruit en dia weer in hetzelfde raampje past niet.
Klopt, en ik heb hetzelfde probleem. Maar het kost mij geen cent, en eigenlijk ook niet zo super veel tijd. Ik maak een dia open, haal het glas er uit, en vervolgens doe ik de dia er weer in. Dan scannen, en dan kan, wat mij betreft, de dia naar het gemeente archief. Ik heb hem nu immers digitaal, en kan er nu van alles op loslaten om hem te verbeteren/op te knappen.
Het kost totaal geen extra tijd, want in de tijd dat een dia gescand wordt, maak ik de volgende dia klaar. En met een paar extra raampjes die wél passen kun je ze allemaal wel scannen.

Uit de door jou aangehaalde website:
"here you get a max 7200dpi scanning resolution and infrared dust removal. If you only shoot 35mm transparencies and negatives, this is the best scan quality you can get"
En dat is dus géén bespreking van die HP, maar van de door mij aanbevolen Plustek :).

Maar ik heb makkelijk praten, want ik heb de beste scanner ooit gemaakt (voor een betaalbare prijs), die jammer genoeg al járen niet meer gemaakt/verkocht wordt door Nikon. Sterker nog: ik kreeg hem met drivers voor W98, en dat was het. Ze hebben voor volgende versies zelfs de software nooit meer geupdate, waardoor het ding jaren werkloos in de kast heeft gestaan. Tot ik VueScan ontdekte, die drivers voor de meest exotische scanners ondersteund. Dus nu ben ik weer lekker onder Windows 10/11 aan het scannen geslagen.

Waar jij (denk ik) op moet letten, is waarvoor je eigenlijk aan het scannen bent. Organiseer je nog steeds dia-avondjes (ik moet er niet aan denken; bovendien zit ik dan na 5 minuten al alleen in de zaal) en moet je je dia's dus fysiek houden, of wil je alles digitaal hebben zodat je er allerlei leuke dingen mee kan doen, waaronder bijvoorbeeld ook mooie digitale presentatie/filmpjes met muziek etc. maken.

In het laatste geval zou ik de kwaliteit van de scans voorop stellen, en dan komt m.i. alleen de Plustek in aanmerking.

Terug
Bovenaan Onderaan