• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Password op worksheet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedoel je het hele bestand?
Dan is het:

- Extra
- Opties
- Tabblad: Beveiliging
- Daar kan je een "leeswachtwoord" en een "Schrijfwachtwoord" instellen.
Om respectievelijk alleen leesbevoegdheid of ook schrijfbevoegdheid te geven :)

Succes :thumb:
 
Ja, dat is het waarschijnlijk. Alleen mijn office versie is in het engels, dus ik kan het niet goed vinden. Moet ik dan bij 'Tools - Options' zijn of ergens anders?
 
Oh, sorry Killermenace. Ik bedoelde niet het hele bestand, maar ik bedoelde 1 worksheet/tabblad binnenin het bestand. Ik zou graag per worksheet een password in willen stellen maar ik weet niet of dit gaat.
 
Dan ga je naar:

- Extra
- Beveiliging
- Daar kan je een aantal instellingen doen

Engels:
- Tools
- Security
 
Sh*t, het lukt niet. Ik zie bij Tools - Options wel een leeswachtwoord en een schrijfwachtwoord voor het hele bestand, maar dit is niet precies wat ik bedoel.

Bv. bij een blanco excell bestand heb je
Sheet 1 Sheet 2 Sheet 3

Nou wilde ik graag alleen sheet 2 beveiligen met een wachtwoord, en niet het gehele excel-bestandje.

Excuses voor mijn domheid....
 
Volgens mij kunnen ze met die opties wel de sheet inzien, maar niet veranderen. Ik zou willen dat ze de sheet niet kunnen inzien zonder een password in te voeren.
Bedankt voor al je moeite..
 
doe dan...

kies dan

Opmaak ==> blad==> verbergen in uk zal dit ongeveer FORMAT ==> worksheet ==> hide zijn

Ga dan naar TOOLS ==> security ==> protect workbook
 
Ik zou denken aan een macro, die vraagt om een password, en als dat fout is dat ie dan teruggaat naar het eerste sheet ofzo.
Maar of dat mogelijk is ... dat zou ik niet weten, ik ben geen office expert. Maar misschien een duwtje in de goede richting? ;)
 
Inderdaad een goede manier Ilse! Alleen wilde ik het nog een beetje ingewikkelder maken, ik zal het even uitleggen:

Binnen ons bedrijf willen wij een interne leveranciersbeoordeling invoeren.

Nou is het de bedoeling dat ik het bestandje met de beoordeling op een Shared server zet, zodat men van verschillende afdelingen in hetzelfde bestandje zijn/haar oordeel geeft.
Elke afdeling heeft haar aparte sheet in een excel-bestandje.
Omdat ik niet wil dat de afdelingen bij elkaar gaan afkijken wat voor beoordeling ze gegeven hebben, zou ik op elke sheet een password willen zetten. Ik wil het graag in 1 bestandje houden, om zo makkelijk de punten door te voeren en zo gelijk het eindresultaat te zien.
Iemand een idee, of een variant, waardoor dit wel lukt?
 
Je kan meedere bestanden maken, want je kan een hele sheet in 1x kopiëren. En die kan je dan allemaal in 1 bestand plakken.
Moet ook met een macro kunnen, en anders kan het handmatig :)
 
Aan meerdere bestanden heb ik gedacht, maar dan vallen mijn formules weg, die alle punten doorberekenen, dus dan ben ik net zo ver van huis. Ik weet niet precies wat een macro inhoudt.

Het handmatig verwerken is inderdaad een optie, maar aangezien we deze beoordelingen erg vaak willen gaan uitvoeren, zou het handiger zijn dit te automatiseren
 
ingewikkelder ...

Je kan dit inderdaad met knoppen en macro's en nog allerlei toeters en belen gaan oplossen.

DIt is echter meer access, al dan niet met access-pagina's om via internet explorer in te vullen (voor diegene die geen access hebben)

Als je bij excel blijft zou ik net andersom denken en vertekken vanuit de gebruiker

Aangezien deze niets mag zien geef je hem een lege werkmap met alleen een aanduiding van wat hij waar moet invullen.
Koppel je eigen werkboek met dat invulboek.
ALs je geen macro's kent ga je elke keer dit is ingevuld de waarden van wat je in je eigen werkboek ziet kopîëren en via plakken speciaal de waarden plakken.
of gebruik meerder invulboeken als dit alles haalbaar is in verhouding tot het aantal afdelingen.
 
Oke, dat is denk ik de beste optie. Jammer dat je geen password op een sheet kan zetten.
Iedereen heel erg bedankt voor de reactie!
 
Hoi Samdeman,

Er zijn wel meer mogelijkheden in excel hoor.
Ik heb eens een werkmap gemaakt die meerdere afdelingen dienden te gebruiken zonder dat ze van elkaar de gegevens mochten zien.
Ik heb toen een beginsheet gemaakt met actieknoppen per afdeling. Iedere afdeling kreeg z'n eigen wachtwoord. De macro's achter de knoppen deden niets meer dan vragen om een wachtwoord, en als dat wachtwoord juist was, dan pas werd hun verborgen sheet zichtbaar gemaakt zodat ze hun gegevens konden invullen.

Mijn eigen sheet met alle optellingen zat eveneens verborgen achter een wachtwoord.

Het bestand had ik op delen gezet zodat gelijktijdig gebruik mogelijk was. Het was wel hun eigen verantwoordelijkheid om het werkblad weer te verbergen met een knop op hun eigen blad. Weliswaar kan ik een macro schrijven die alle werkbladen op het startblad na verbergt, maar daar had ik toen geen tijd meer voor.

Ik kan hier morgenavond eens naar kijken, want ik ben ondertussen van werkgever gewisseld en dit bestand heb ik niet meer in mijn bezit.:(

Groeten,

Richard
 
Microsoft Excel 2002 Technical Articles

Using the Protection Object to Protect Your Worksheets

Michael Stowe
Microsoft Corporation

April 2001

Applies to:
Microsoft® Excel 2002

Summary: Microsoft Excel 2002 includes new objects that expand the existing capability to protect worksheets. This article discusses those new objects and demonstrates how to programmatically protect worksheets. (4 printed pages)

Download ODC_xlwebProtSht.exe.

Contents
Introduction
The Protection Object
Assigning User Permissions to Cell Ranges

Introduction
To protect your worksheet in Microsoft Excel prior to the 2002 version, you would lock the cells that you wanted to prevent users from changing. Unfortunately, your users could not perform basic tasks such as inserting rows or columns, or formatting the cells of that same worksheet.

Thankfully, the worksheet protection model in Excel 2002 is much richer than earlier versions. You can now allow users to perform basic worksheet tasks such as inserting and deleting cells while the worksheet is protected. You can assign permissions to specific cell ranges, allowing only certain users to edit specific portions of your worksheets.

This article illustrates how to use the methods and objects that make up the protection object model in Excel 2002 to perform the following tasks:

Protect worksheets using the Protect method
Assign certain users to specific ranges on a protected worksheet
Auditing edit ranges that have been added to a worksheet
The Protection Object
Each worksheet in a workbook contains a Protection object. The following table describes the properties of the Protection object.

Table1. Protection object properties

Property name When True, allows user to: Read-only?
AllowDeletingColumns Delete columns on a protected worksheet. Yes
AllowDeletingRows Delete rows on a protected worksheet. Yes
AllowFormattingCells Format cells on a protected worksheet. Yes
AllowFormattingColumns Format columns on a protected worksheet. Yes
AllowFormattingRows Format rows on a protected worksheet. Yes
AllowInsertingColumns Insert columns on a protected worksheet. Yes
AllowInsertingRows Insert rows on a protected worksheet. Yes
AllowInsertingHyperlinks Insert hyperlinks on a protected worksheet. Yes
AllowFiltering Use AutoFilter on a protected worksheet. Yes
AllowSorting Sort cells on a protected worksheet. Yes
AllowUnsingPivotTables Use PivotTable reports on a protected worksheet. Yes
AllowEditRanges Not a Boolean property. Returns the AllowEditRanges collection. N/A

With the exception of the AllowEditRanges property, the Protection object's properties are set when you use the Protect method to protect a worksheet.

The Protect Method
The Worksheet object's Protect method has gained eleven new arguments. Each argument corresponds to the read-only properties in Table 1 above. Each new argument allows you to control whether or not the user can access some basic Excel features on a protected worksheet.

The following example protects each worksheet in the active workbook. The user is allowed to format and sort cells. By setting the AllowFormattingCells and AllowSorting arguments to True, the AllowFormattingCells and AllowSorting properties of each worksheet's Protection object is set to True.

Note that the default setting for each of the AllowÂ… arguments is False.

Sample 1. Protect all worksheets

Sub ProtectMethodAllSheets()

Dim shtCurrent As Worksheet

For Each shtCurrent In ActiveWorkbook.Worksheets
shtCurrent.Protect Password:="Pass", Contents:=True, _
DrawingObjects:=True, Scenarios:=True, _
AllowFormattingCells:=True, AllowSorting:=True
Next shtCurrent

End Sub

Assigning User Permissions to Cell Ranges
Another new protection feature in Excel 2002 is the ability to assign user-level permissions to different regions on a protected worksheet. Within each edit range, you can specify the users who can edit the range without unlocking the entire worksheet. Additionally, you can specify that a user provide a range-specific password in order to make changes to the worksheet.

Each worksheet contains an AllowEditRanges collection that contains the collection of edit ranges for that worksheet. Use the AllowEditRanges property of the Protection object to return the collection of edit ranges. Use the Add method to add an AllowEditRange object to the worksheet.

The list of users for each AllowEditRange object is stored in the UserAccessList collection. The Users property of the AllowEditRange object is used to return the collection of users for the range. Use the Add method to add users to an edit range.

The AddEditRange procedure in the sample download illustrates how to create and add users to an edit range.

Auditing Edit Ranges
You may want to add several edit ranges to each worksheet in an important workbook, each with a long list of users. Unfortunately, Excel does not provide an easy way to report all of the edit ranges in a workbook. The ListEditRangesAndUsers procedure in the sample download illustrates how to create a snapshot of the edit ranges in the active workbook.

The ListEditRangesAndUsers procedure creates a report that contains the following items for each user that has been added to an edit range in the active workbook:

The title of the edit range
The cell address of the edit range
The user's name
A Boolean value indicating whether or not the user is allowed to make changes in the edit range without specifying a password
Note The password for the edit range is not included in the report. The reason is that you cannot derive the password of an edit range programmatically. You can use the ChangePassword method to change the password of an edit range if you know the password.
The example loops through each worksheet in the active workbook, and then loops through the AllowEditRanges collection for the worksheet. The code then loops though each user that has been added to the edit range and writes the information for each user to a new workbook.

Conclusion
With the 2002 version, Excel now offers the protection features you need for greater security in the solutions you deploy to your users.
 
Beste Richard, ik ben wel erg benieuwd hoe je dit dan gedaan hebt met die beginknoppen met een wachtwoord,

groetjes Sam
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan