Past deze videokaart op mijn moederbord (is nu een beetje warm)

Status
Niet open voor verdere reacties.

degrotedalmuti

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2011
Hoi,

Ik heb een redelijk nieuw systeem, dacht ik. Maar nu ik de nieuwe bf3 en mw3 wil gaan spelen begint mijn videokaart een beetje warm te worden, wel lekker met dat koudere weer in aantocht, maar niet echt leuk voor mijn pceetje.

Ik heb een Pegatron IPMTB-GS Mainboard (zit in een medion-pc) en heeft deze specificaties ( heb ze opgezocht m.b.v. Speccy)

Manufacturer PEGATRON CORPORATION
Model IPMTB-GS
Chipset Vendor Intel
Chipset Model X58
Chipset Revision 12
Southbridge Vendor Intel
Southbridge Model 82801JR (ICH10R)
Southbridge Revision 00
System Temperature 50 °C

(heb een site gevonden met spec's
maar weet niet helemaal of dit dezelfde is.. (lijkt me van wel)

Omdat de huidige videokaart (ati radeon 4800 series) zo'n herrie maakt ( onbelast is de temperatuur 90C en belast van 100c tot 107c+) wil ik een nieuwe videokaart kopen die passief gekoeld word. Nu kan ik net een potje spelen voordat mijn pc crasht.) Maar ik denk dat hij bijna het loodje gaat leggen.

Name DELL U2311H on ATI Radeon HD 4800 Series
Current Resolution 1920x1080 pixels
Work Resolution 1920x1040 pixels
State enabled, primary, output devices support
Monitor Width 1920
Monitor Height 1080
Monitor BPP 32 bits per pixel
Monitor Frequency 60 Hz
Device \\.\DISPLAY1\Monitor0
ATI Radeon HD 4800 Series
GPU RV770
Device ID 1002-9442
Subvendor Sapphire/PCPartner (174B)
Current Performance Level Level 1
Voltage 1.123 V
Technology 55 nm
Die Size 256 nmІ
Transistors 956 M
Release Date Jun 25, 2008
DirectX Support 10.1
DirectX Shader Model 4.1
OpenGL Support 3.0
Bios Core Clock 625.00
Bios Mem Clock 1008.00
Driver atiumdag.dll
Driver version 7.14.10.0867
Temperature 91 °C

Mijn oog viel op PowerColor SCS3 HD6850 1GB GDDR5 (passief gekoeld)

Nu is mijn simpele vraag. past deze videokaart op mijn systeem? zo nee wat is volgens jullie een goed en geluidsloos alternatief?

Samenvatting:
mobo: Pegatron IPMTB-GS Mainboard
video: Ati Radeon 4800 series (losse insteekkaart)
Video resolutie: 1920 x 1080

M.v.groet,

DegroteDalmuti

Laatst bewerkt:
Hoe oud is het systeem, als hij niet ouder dan ongeveer anderhalf jaar is, dan moet het wel kunnen denk ik.

Als je actief gekoelde videokaart nu al te warm wordt, waarom wil je dan een passief gekoelde hebben?
Passief gekoeld is alleen als je naast de centrale koeler in de pc ook nog een paar andere koelers hebt (zoals een processor-koeler) en de pc dus goed gekoeld wordt.
De videokaart heeft dan geen koeler nodig en maakt gebruik van de koude luchtstromen van de pc.

Maar als een actief gekoelde kaart het al niet redt betekent dat de pc dus niet goed gekoeld is.
Een passief gekoelde kaart werkt dan helemaal niet.

@stormbreaker
Ik wil een passief gekoelde videokaart, omdat de kaart nu ontzettend veel lawaai maakt. Ik vermoed dat de kaart mijn beeldscherm en resolutie niet trekt. Hij gaat te veel rekenen en daarom wordt hij warm. Het lijkt me dat een betere kaart minder moeite heeft met deze berekeningen en minder warm word. Maar misschien heb ik het verkeerd.

Op zich zou een actieve videokaart dan ook goed zijn werk moeten doen. Maar ik ben bang dat hij belast toch weer meer lawaai gaat maken.

Wat vind je van mijn redenering? en waar zou jij voor kiezen in mijn geval?

@jopjop12
de pc is ongeveer ander half jaar oud ja,

De redenering is niet goed.
Een nieuwe actieve of passieve videokaart zal het zeker beter doen dan de huidige maar je moet niet alleen aan lawaai denken.
Een nieuwe passieve videokaart zal zeer goede koeling nodig hebben omdat die het zelf niet aanmaakt.
Het lawaai van je huidige actieve videokaart is de fan die heel hard draait omdat alles bijna oververhit is.
Ik denk dat er heel veel stof in de computer zit en ik zou hem eens open maken om wat te stofzuigen (moet minstens 1 of 2 keer per jaar).

[edit] Let er trouwens bij het stofzuigen wel op dat de fan niet gaat meedraaien anders maakt die elektriciteit.
Raak ook niets aan of doe een soort rubber handschoentje met rubber geleidedraaitje aan, dat schijnt statische elektriciteit weg te geleiden.

Laatst bewerkt:
bijna alle gamekaarten zijn actief gekoeld en dat is ook voor een goede reden
die dingen worden gewoon warm
de nieuwe generatie videokaarten zijn actief gekoeld en tog redenlijk stil

jij hebt nu een HD4800 serie kaart en die staan bekent voor hitte en geluids problemen
verder zijn die serie kaarten ook stroom vreters

en meschien moet je denken aan betere behuizing?
coolermaster silencio 500 is speciaal geluids dempent
dan kun je alsnog een actief gekoelde kaart kopen...

Laatst bewerkt:
Ahh bedankt voor deze goede en heldere uitleg. Hier kan ik wat mee. Ik ga dan toch een actieve kaart kopen.

@ stormbreaker In de pc zit bijna geen stof, ik heb hem meerdere malen schoongemaakt, maar wist eigenlijk niets van de mee draaiende fan. Ik ont-aard mezelf altijd even via de aarde van een stopcontact voordat ik in mijn pc aan het knoeien ben.

@Firest0rm

bedankt voor het meedenken. ik ga denk ik eerst een nieuwe videokaart kopen en bekijk daarna het geluidsniveau. Ik zal na in dit topic mijn volgende stappen blijven toevoegen.

Ik ben net terug van de winkel en heb eigenlijk mede op jullie advies een nieuwe Ati radeon 6850 gekocht, met actieve voeding. Het verschil is echt aanzienlijk, want idle is de temperatuur nu 39 graden. Toch neem ik jullie advies wel serieus met het koelen van mijn kast. Ik heb een soort toeter aan de buitenkant van mijn cpukoeler die koele lucht van buiten aanzuigt. (hiermee koelt hij de cpu, maar de lucht verdwijnt in mijn kast. De enige Fan die ik dan heb is de fan van mijn videokaart. Vroeger (met de ati 4800 kaart bleef die lucht in de kast of kon hij via het rooster aan de buitenkant van mijn kast eruit.

Bij mijn nieuwe videokaart blaast hij de warme lucht naar buiten, naar de achterkant van mijn kast. Opzich best goed, maar ik ben er nog steds niet blij mee dat hij al verwarmde lucht gebruikt om mee te koelen. Hebben jullie een goed idee voor een fan binnen in de kast? M.v.g. degrotedalmuti

Ik denk dat de kaart nu wel goed werkt aangezien het actieve koeling is.
Misschien zou je nog wel met fans kunnen experimenteren maar als de pc niet te warm is lijkt me alles dik in orde.

ik heb net nog de kaart getest met mw3 en hij komt niet hoger dan 47 graden uit, en het systeem maakt VEEL minder lawaai, dat is echt opmerkelijk. bedankt voor je/jullie advies

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan