Past dit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThaRooP

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2005
Hallo mensen,
Ik wil binnenkort een nieuw systeem gaan aanschaffen, en nu leek het mij goedkoper om alle onderdelen los te kopen en dan zelf in elkaar te zetten. Nu heb ik wat onderdelen uitgezocht maar ik weet niet helemaal zeker of het allemaal wel gaat passen, daarom zou ik graag willen dat de experts het even controlen.

Behuizing:AOpen H600B (350W, USB, Zwart)
Moederbord:Asus P5GD1, 915P (Sound, G-Lan, Sata-Raid, 1394)
Processor:Intel Pentium 4 630 (S775, 3.0GHz, 800MHz, 2MB, Boxed)
Hardeschijf:Western Digital Caviar WD1600JD, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB)
Geheugen:256MB x 2 (512MB) PC3200 DDR (Dane-Elec)
Videokaart:Club3D GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (PCIe, DVI)
DVD-Drive:Lite-On 16x48x SOHD-167T (Zwart)
DVD-Brander:NEC ND-3520 16x (Dual-layer, Zwart)
Floppy:NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)

Misschien hebben jullie nog tips over dit systeem, voor betere werking van het systeem oid.

Die processor is aardig nieuw en heeft ook een 64bit technologie aanboord, kan ik die technologie ook gebruiken met dit moederbord, of moet ik daarvoor een andere nemen, want dat wist ik nog niet zeker.
Ik hoop dat iemand die kan controleren voor mij.

Alvast bedankt.
Rob P.

Ik kijk nog even naar antwoorden op je andere vragen, maar alvast 3 algemene opmerkingen :

512 MB is veeeeeeeeeeeeeel te weinig voor een systeem dat je anno 2005 aanschaft. Minimaal 768 en voor die paar tientjes meer adviseer ik 1 Giga.

Waarom een aparte DVD speler, die Nec is prima voor branden en lezen?

Neem eventueel een kaartlezertje erbij..........

Laatst bewerkt:
Geplaatst door gast0225
Ik kijk nog even naar antwoorden op je andere vragen, maar alvast 3 algemene opmerkingen :

512 MB is veeeeeeeeeeeeeel te weinig voor een systeem dat je anno 2005 aanschaft. Minimaal 768 en voor die paar tientjes meer adviseer ik 1 Giga.

Eens: 1024 is wel verstandig

Waarom een aparte DVD speler, die Nec is prima voor branden en lezen?

Neem eventueel een kaartlezertje erbij..........
Ik vind persoonlijk een aparte dvd-speler erg handig.
In de ene doe ik een spel die ik op dat moment veel speel. De andere kan ik dan gebruiken voor branden en dergelijke.
Anders blijf ik wisselen.

Zo gebruiken denk ik de meeste mensen hun systeem als ze 2 stations hebben.
Die 25 euro merk je ook niet echt meer bij het bouwen van een systeem.

Een kaartlezer lijkt mij overbodig. Ik sluit altijd gewoon mijn camera aan op de usbpoorten. Werkt prima.
De meeste mensen die ik ken die gebruiken die poorten nooit.

Dan ThaRoop: Weet je zeker dat dit een 64bits-processor is? Ik dacht dat deze nog net niet uit was? (lees: leverbaar was)

Wat ik hoe dan ook weet is dat de 64bits extensie van intel er heel slecht uitziet bij testjes.
Hier stond van de week een stuk over op tweakers.net:
http://www.tweakers.net/nieuws/36417

Bij gebruik van 64bits extensies gaat intel zelfs slechter werken dan op 32bits-niveau.

Voor de rest gaat het volgens mij wel werken met je moederbord.
Je kan trouwens nog overwegen om een moederbord te nemen die ddr500 ondersteunt. Dit is weer iets sneller geheugen. Dit werkt alleen met Pentium 4-processors (S.775)

Losse onderdelen zijn zeker niet altijd goedkoper hoor. Het voordeel is alleen dat je de pc precies kan maken zoals jij wilt, en dat je voldoening hebt als het klaar is.

Qua prijs kan een Dell (bijvoorbeeld) zeer goedkope pc's maken, door allerlei korting die zij kunnen krijgen.
Daar kan je met zelfbouw moeilijk tegenop.
(en toch kies ik voor zelfbouw)

Laatst bewerkt:
De reden dat ik een kaartlezer adviseer is de volgende:

ik denk dat een heleboel bedrijven bij een upgrade van hun hardware in '05 / '06 geen diskdrives meer laten installeren en dat vele particulieren ook afzien van de (supertrage) A-drive. Daar er toch behoefte bestaat aan bestands / media uitwisseling, zullen de usb-stick en diverse apparaten waarin "kaartjes" moeten worden gestopt, tussen nu en de komende 24 maanden sterk toenemen, met als gevolg dat het verrekte handig is om meerdere soorten kaartjes in je pc te kunnen stoppen.

Btw : Rob, hartelijk welkom op de Helpmij !

Daar heb ik ook even mijn twijfels.
Geplaatst door ThaRooP
Hallo mensen,
Ik wil binnenkort een nieuw systeem gaan aanschaffen, en nu leek het mij goedkoper om alle onderdelen los te kopen en dan zelf in elkaar te zetten.

Hier in Belgie is het niet meer goedkoper om een pc met losse onderdelen in elkaar te pompen.

Je kan even de test doen. Vraag aan je pcboer de prijs voor dit systeem. Laat een ander iemand de prijs vragen voor de onderdelen. Dan kan je gaan vergelijken.

Volg ook even de raad van Pasja -> min. 1024Mb.

En 64 bit -> nog even, en dan zal dit wel volledig ok zijn

Geplaatst door gast0225
De reden dat ik een kaartlezer adviseer is de volgende:

ik denk dat een heleboel bedrijven bij een upgrade van hun hardware in '05 / '06 geen diskdrives meer laten installeren en dat vele particulieren ook afzien van de (supertrage) A-drive. Daar er toch behoefte bestaat aan bestands / media uitwisseling, zullen de usb-stick en diverse apparaten waarin "kaartjes" moeten worden gestopt, tussen nu en de komende 24 maanden sterk toenemen, met als gevolg dat het verrekte handig is om meerdere soorten kaartjes in je pc te kunnen stoppen.

Btw : Rob, hartelijk welkom op de Helpmij !
Nee, want je kan al die apparaten direct aansluiten op je pc, via je usb-poort.
Zo'n kaartlezer kost al gauw 50-100 euro, erg zonde als je het maar weinig gebruikt.
Ik heb een camera die xd-kaarten gebruikt: de meeste kaartlezers ondersteunen deze niet.
Volgend jaar kan er alweer een nieuwe soort uitkomen: je kaartlezer kan dit dan weer niet aan.

Nogmaals: ik ken weinig mensen die er gebruik van maken.
Mocht je de camera aansluiten irritant vinden, dan kan je altijd op een gegeven moment nog zo'n kreng kopen. Gevolg: Je moet eerst de kaart uit je camera halen en in het apparaat doen.
Handig hoor...

Bedankt voor de vele reacties,
Aan de 1 GB ram zat ik ook wel te denken, en zal ik ook wel doen, is Dane-Elec een beetje betrouwbaar kwa geheugen ?
En een kaartlezer hoef ik niet, we hebben hier geen digitale camera oid wat die kaartjes gebruikt dus dan gebruik ik dat ding nooit

en wat raden jullie me aan over 64 bit. Aangezien deze processor dat niet goed doet, dan een AMD. of zou ik gewoon voor een 32 bit gaan. IK ga dit systeem niet gebruiken voor videobewerking maar voor beetje gamen en surfen, en dan wil ik toch wel dat alles ene beetje redelijk loopt, niet dat dat veel met 64 bit temaken heeft maar toch. Misschien is het in de toekomst handiger

en het nadeel van Dell vind ik dat je niet alles naar wens ik kan stellen. Want bij een dimension 5000 MOET je een monitor wat ik niet wil, en videokaart kan je alleen tussen hele dure en de wat mindere kiezen, niet die ik wil. Maar verder zijn ze wel goedkoop met hun aanbiedingen die om de week hetzelfde zijn :)

Laatst bewerkt:
dat is dus inderdaad het voordeel van zelfbouwen: precies zoals jij hem wilt.

Tja welke 64bits extensies beter gaan werken? Onbekend. Met linux duidelijk AMD.
Feit is dat AMD de processor om de 64bits extensies heeft gebouwd.
Intel heeft het later pas toegevoegd.

Voor spellen schijnt AMD iets beter te zijn, maar ik dacht dat intel hard aan het inhalen is.
Videobewerken is bij intel beter.

Moeilijke keuze dus.

Oja: de amd-processor is iets zuiniger, dat is wel een voordeel vind ik.

Ik denk dat ik dan maar voor de AMD 64 ga. Alleen ik zie dat je die in 2 verschillende sockets hebt (754 en 939). Zit er tussen die sockets nog veel verschil? of maakt dat niet uit.

Dan moet ik natuurlijk ook wel weer een ander moederbord. Welke kunnen jullie mij aanraden ? Bij Asus hebben ze niet zoveel keuzes, maar misschien bij andere wel. Ik hoop dat jullie iets weten.

Ff tussendoor: socket 939 duidelijk, de ander wordt alleen nog maar gebruikt voor sempron-processors (er zijn nog wel wat goede processors te koop hoor).

Moederbord: Je kan er een met die SLI-ondersteunt, zodat je bijv volgend jaar een 2e 6600gt erin kunt plaatsen. Natuurlijk is dit wel wat duurder.

Asus staat goed bekend overigens voor amd-processors.

Nah dat SLI hoeft van mij niet..
Ik heb nog ff gezocht en denk dat dit het moet worden zo ongeveer:

Behuizing:AOpen H600B (350W, USB, Zwart)
Moederbord:Asus A8V-E Deluxe, K8T890 (PCI-e, Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
Processor:AMD Athlon 64 3200+ (S939, 2,0GHz, 512KB, Boxed)
Hardeschijf:Western Digital Caviar WD1600JD, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB)
Geheugen:512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (Dane-Elec)
Videokaart:Club3D GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (PCIe, DVI)
DVD-Drive:Lite-On 16x48x SOHD-167T (Zwart)
DVD-Brander:NEC ND-3520 16x (Dual-layer, Zwart)
Floppy:NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)

of misschien toch voor de asus A8N-SLI, die iets maar klein beetje duurder maar lijkt me wel een stukje beter.

Laatst bewerkt:
als het echt weinig scheelt zal ik die duurdere sli-bord toch maar nemen.
Ik zie persoonlijk weinig andere verschillen tussen de beiden moederborden.

op tweakers.net staat een nieuwe bestbuyguide.
Erg handig om te zien waar zij voor kiezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan