• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Paswoordcontrole active x tekstvak met enter knop bevestiging

Status
Niet open voor verdere reacties.

Archimond

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
21
Voorlopig kom ik er niet uit hoe ik het moet doen.
ik heb mijn basis code.
Maar voor diegene dat ik die code gemaakt heb zit via Vba een tekstvak als paswoord controle erin.
Dit tekstvak (Active x) triggerd 200+ active X command knoppen (drukknoppen) tegelijk.
Ik vermoed dat excell hierdoor sterk vertraagd word omdat het tekstvak contstant zit te vergelijken met het trefwoord.

Ik ben wat aan het spelen geweest met opdrachten maar tot nu toe nog geen werkende code ontdekt.

Wat ik nu wil bereiken werkt hopelijk ontlastend voor de laptop voor diegene dat ik deze active x code heb samengesteld.
maar het vertraagd zijn systeem aanzienlijk.

Dit is mijn originele code van een simpele knop.
Code:
Private Sub Codebox_Change()

If Codebox.Value = "Paswoord" Then
CommandButton2.Enabled = True
Else:
CommandButton2.Enabled = False
End If 
Ens sub

Wat ik in gedachten had was dat de code enkel uitgevoerd word als ik na het intikken van het paswoord op de Return / enter knop heb geduwd.
Zolang deze voorwaarde niet voldaan is, mag het tekstvak wel tekst aanvaarden maar niet veriefieren tegen het trefwoord totdat het hele woord er staat en bevestigd met de enter knop.
net even zoete inval gehad, kom ik dicht in de buurt met dit hersenspinsel?

Als tekstvak waarde = correct paswoord verfieer met het voorop ingestelde paswoord in dit geval "paswoord" nadat ik op de return / enter toets heb geduwd. en unlock de active x knop.
Als tekstvak waarde = foutief paswoord "idem" .active X knoppen blijven gelocked.

Zonder de enter toets te gebruiken op de pagina waar het tekstvak zich bevind en enkel als de cursor in het tekstvak staat om er tekst in te tikken gevolgd door enter mag het tekstvak het ingetikte woord of code vergelijken, eerder niet!

Ik hoop dat deze toevoeging de laptop en men oude wat meer ontziet en dat het intikken van het paswoord ook veel vlotter gaat. want zelfs op mijn oude pc zat er vertraging tussen het typen van het paswoord en het zien op het scherm in het tekstvak.
 
Laatst bewerkt:
Maak gebruik van een userform(formulier) en je kan al die handelingen opvangen.
 
heb al eventjes geprutst met het het userform voorstel maar het lukt me niet zoals ik het wil.
ik geef toe dat mijn kennis niet al te groot is!

de userform heeft blijkbaar moeite met de code van de active x commandknoppen die ik eerder al geprogrammeerd had.
bovendien! er is geen optie om de in de eigenschappen zoals bij het active x tekstvak om de karkaters als paswoord tekens te laten verschijnen als paswoord tekens.
waarschijnlijk komt het door het conflict maar eens als ik die userform tekstvak op men scherm krijg blijft die ook open staan en kan ik niet meer veranderen van blad in excell zelf.

Toelichting van mijn huidige programma.
1) 210 knoppen op blad 1 die een macro opdracht uitvoeren en een status toggle tonen en zichzelf vergrendelen na gebruik.
2) 211 knoppen op blad 1 één op één geprogrammeerd om een knop terug bruikbaar te maken en 1 master knop die ze allemaal in één keer doet.
3) Op een ander blad heb ik nog 1 knop die wat cellen wist en in princiepe hetzelfde doet maar dan voor een ander lokaal gebeuren.

MAAR punt 2) en 3) worden vanuit één hetzelfde tekstvak bestuurd (allemaal met active X)!
met userform heb ik nog geen ervaring. nog met gebruik, nog met de codes die hiervoor gebruikt worden.
wat ik tot nu toe al gemerkt heb is dat de codes voor active x niet compatibel zijn met deze voor userforms. :(
 
Gebruik dan het AfterUpdate-event ipv Change, deze reageert enkel na bevestigigng met Enter.
 
@ Warme bakkertje

waar en hoe integreer ik het "after update event"?
als ik in de dropdown lijst kijk van het active x tekstvak.
zie ik dit event er niet instaan om change () erdoor te vervangen.
Ik heb een voorlopige methode waarmee ik cel moet aanklikken en dan tekstvak.
om de toggle in werking te stellen.
Voorlopig begrijp ik het nog niet hoe ik de enter knop kan integreren.
even een vraag tussendoor, als je enter gebruikt op een ander werkblad dan reageerd het tekstvak daar niet op ( ivm gegevens check)?
dit zou het ideaal zijn :) anders heb ik nog steeds vaak dat de check gebeurt.
Code:
Private Sub Codebox_LostFocus() 'Tekstvak active X
If Codebox.Value = "XXX" Then
CommandButton2.Enabled = True
Else:
CommandButton2.Enabled = False
End If

'MASTER RESET knop
If Codebox.Value = "YYY" Then
Blad1.MasterReset.Enabled = True
Blad1.MasterReset.BackColor = &H80FF&
Blad1.MasterReset.Caption = "Reset"
Blad1.MasterReset.FontSize = 8
'Paswoord correct = knop word Oranje
Else:
Blad1.MasterReset.Enabled = False
Blad1.MasterReset.BackColor = 250
Blad1.MasterReset.Caption = "Reset"
Blad1.MasterReset.FontSize = 8
'Paswoord onjuist = knop word rood
End If
End Sub
 
Code:
Private Sub Codebox_KeyUp(ByVal KeyCode As MSForms.ReturnInteger, ByVal Shift As Integer)
If KeyCode = 13 Then
Select Case Me.Codebox.Value
    Case "XXX"
        CommandButton2.Enabled = True
        MasterReset.Enabled = False
    Case "YYY"
        CommandButton2.Enabled = False
        With Blad1.MasterReset
            .Enabled = True
            .BackColor = &H80FF&
            .Caption = "Reset"
            .FontSize = 8
        End With
    Case Else
        CommandButton2.Enabled = False
        With Blad1.MasterReset
            .Enabled = False
            .BackColor = 250
            .Caption = "Reset"
            .FontSize = 8
        End With
End Select
End If
End Sub
Deze reageert op Enter
 
Laatst bewerkt:
het werkt

met vertraging de code kunnen omzetten.
naar deze format en het resultaat ziet er gunstig uit :)
De code is al getest en werkend!

Merci voor de hulp.
:thumb:
Heeft wat langer geduurd vanwege men overuren enz.
maar de code lijkt door deze wijziging wel een stuk lichter.
De vertragingen zijn niet meer merkbaar tijdens het invoeren van het paswoord.
Ziet er bijgevolg veelbelovend uit. Nu nog testen op een trager systeem dan het mijne :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan