• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Pauze in macro werkt niet bij handmatig opstarten bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

CasperEx

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2013
Wie kan mij helpen?

Ik heb een macro waarin ik met de opdracht #Application.GetOpenFilename# handmatig een bestand kan selecteren en openen

Omdat het selecteren en openen even wat tijd neemt en de betreffende macro daarna met dit geopende bestand verder
moet werken heb ik meteen onder dit commando een pauze ingebouwd: #Application.Wait (Now + TimeValue("0:00:30"))#

Maar helaas

Wat goed gaat is dat ik inderdaad een bestand kan selecteren. Daarna klik ik wel op openen, maar zie ik niet dat het bestand ook daadwerkelijk geopend wordt. Enige tijd later loopt de macro vast, zoekende naar dat bestand

Ik heb geklokt, de pauze duurt inderdaad 30 seconden (32 om precies te zijn)/het zit dus logischerwijs in het openen van het document. Als ik het te openen document "stand alone" open, dus zonder macro, duurt het ongeveer 13 seconden. Ik bouw dus genoeg pauze in

Iemand een idee?

Je hoeft voor het openen van een bestand geen pauze in te bouwen daar zorgt Excel /VBA zelf voor, zolang je bezig bent de file te vinden en te openen zal de code niet verder lopen

gebruik

Code:
workbooks.add(application.getopenfilename(....))

Beide opties uitgeprobeerd

De oplossing van namliam door het weghalen van de pauzeregel. Helaas, dan krijg ik vrijwel meteen een foutmelding

In de oplossing van snb krijg ik een vba melding "Compileerfout: Syntaxisfout" Misschien moet ik wat invullen op de puntjes?, ik heb de gegeven regel letterlijk in mijn macro gecopieerd.
Sorry, ik ben een starter in vba, dus vergeef mij bij voorbaat de misschien wat domme vragen

Wat ik ook nog steeds vreemd vind is dat het te openen document niet eens begint met openen (of dit in ieder geval niet laat zien) Normaal zie je de naam van het document al verschijnen en heeft Excel even wat tijd nodig om het "op te bouwen" maar niets van dat alles

Het is overigens een groot, maar verder normaal document. "Met de hand" openen (dus zonder macro) is zo gebeurd

Laatst bewerkt:
Je kan natuurlijk ook even jouw bestandje hier uploaden. Dat scheelt de helpers wat gokwerk en krijg je vaak een beter antwoord.

Ja die puntjes staan er inderdaad om ingevuld te worden.

Gelukkig, probleem is opgelost. Het bestand zelf kan ik niet uploaden (vertrouwelijk) maar de tip van VenA volgend was ik wel begonnen met even snel een testversie te bouwen met soortgelijke macro's.

Tijdens het bouwen van de testversie kwam ik erachter dat Excel met het commando ##Application.GetOpenFilename# wel de map, maar (zelfs na dubbelklikken) niet het document opent. Even verder zoeken bleek dat je in het commando moet aangeven wat voor een soort document je wil openen, in mijn geval een .xlsm

Bedankt weer voor het meedenken, volgende keer meteen met uploads erbij

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan