Pc bevriest bij de raarste momenten

Status
Niet open voor verdere reacties.

larrezz

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2008
Hallo,

Ik heb nu een half jaar de volgende pc draaien:
Asus M2N-sli
2 gb ddr2 800 mhz geheugen
MSI 7600GT Diamond Plus edition
320 gb hd Samsung Spinpoint sata 2 16mb buffer
amd athlon 64 5200+ x2 socket am2
Coolermaster real power pro 520 Watt
Ook heb ik nog 2 harde schijven draaien waar allerlei films en muziek e.d. op staan.
250 gb WD IDE 133
200 gb WD IDE 133

Ik heb de afgelopen weken het probleem dat windows gewoon spontaan bevriest. Dan ben ik een film aan het kijken met power dvd, en dan loopt hij gewoon vast :S. hij doet helemaaal niks meer, je ziet ook de lampjes niet knipperen, dus is er geen activiteit. Soms wordt het scherm zwart en dan kun je de pc opnieuw starten voordat hij het weer doet.
Ook ben ik vandaag een film van avi naar dvd aan het omzetten, en ik wil een filmpje openen, en hij loopt gewoon spontaan vast. Ook gebeurd het soms als ik mijn pc 's morgens aanzet, dat hij gewoon niet wil opstarten. Het scherm blijft zwart :S. Dan moet ik hem weer uitzetten, even wachten en dan weer aanzetten, en dan werkt hij vaak weer wel. Ik heb vorige week xp eropnieuw opgezet, met sp3 en de allernieuwste updates, maar dit wil het probleem niet verhelpen. Verder heb ik de allernieuwste drivers van Nvidia e.d. geïnstalleerd (die 15 oktober zijn uitgekomen).
Zijn er programma's waarbij ik mijn cpu en videokaart kan controleren op fouten?
Ik heb er goede koeling inzitten.
De temperaturen van de onderdelen zijn als volgt bij Idle.
:
GPU : 45 graden
Moederbord: 30
HD Samsung: 28
HD WD 200gb + 250 gb : 35
cpu: 40-45

Bij het converteren van avi naar dvd
GPU : 45-50
moederbord: 33
HD samsung: 28-30
HD WD 200gb + 250gb : 39
cpu : 48-53

Wat kan het nou zijn dat de pc vastloopt?
Het systeem is niet overclocked.

Alvast bedankt voor de reacties!

Laatst bewerkt:
Ik raad je oftewel eens een grondige softwarematige schoonmaakbeurt aan

oftewel eens formatteren.

Om den duur slibt het windowsregister toch dicht en dan heb je zulke problemen.

Word het geheugen (merk, model) wat je gebruikt ook ondersteunt door Asus?

Ja maar ik heb een week geleden de hele windows schijf geformateerd, en het is ook niet lang geleden dat ik de 320gb schijf heb leeggehaald en heb geformateerd.
Zo snel loopt het register toch niet dicht?
ik zal de schijf eens defragmenteren. Ik denk zelf namelijk dat de videokaart niet helemaal goed meer is.

Word het geheugen (merk, model) wat je gebruikt ook ondersteunt door Asus?

Het merk wel, het type niet.
http://www.cool-prices.nl/Producten... (2x1GB) PC6400 800Mhz CL5 (TWIN2X2048-6400 G)

Maar mijn pc heeft al die tijd perfect gedraaid, alleen gebeurt dit sinds kort.
Ik heb een paar weken voor ik deze pc had, heb ik mijn oude videokaart ter garantie opgestuurd en daar deze kaart voor teruggekregen. MSI is vaak wat minder kwaliteit, dus het zou kunnen zijn dat de kaart kapot is, denken jullie niet?
Het gebeurt vooral bij een film kijken, of het spelen van een zwaar spel zoals Crysis

Als je denkt dat het aan de videokaart ligt, kan je proberen om de nieuwste drivers ervoor te downloaden. De nieuwste zijn deze.

Laatst bewerkt:
De allernieuwste drivers heb ik al ;) (15 oktober 08)
De link die je gaf van het Repair, die heb ik toevallig straks ook geopend gehad, toen ik aan het zoeken was naar een oplossing :P.
Maar denk je echt dat het nodig is, aangezien ik een week geleden xp er opnieuw op heb gegooid ? Ik dacht misschien weten jullie een programmaatje zoals Prime95 alleen dan voor de videokaart.

-Edit-

Ik heb net Diskeeper pro premier 2008 laten kijken naar de windows schijf, en die gaf deze als Critical aan.
Ik ben nu dus de schijf aan het defragmenteren, misschien helpt het.
Wat zou anders evt. de oorzaak kunnen zijn ?

Laatst bewerkt:
Ik raad je oftewel eens een grondige softwarematige schoonmaakbeurt aan
oftewel eens formatteren.
Om den duur slibt het windowsregister toch dicht en dan heb je zulke problemen.

Dit antwoord begrijp ik niet helemaal.
heb je wel gelezen wat TS typt.

Nee ik denk eerder dat TS het richting zijn videokaart moet zoeken.
Ook de repair die voorgesteld wordt zou ik niet uitvoeren.

Ik heb wel een stress-test programma voor je videokaart gevonden ; deze.

Denk niet dat het aan defragmentatie ligt eigenlijk.

PS: ik ben nu net ook aan het defragmenteren en ook nog met hetzelfde programma als jij:D

Laatst bewerkt:
Oke thnx, zet ik die nu aan, moet toch eten ;)

ik post later het resultaat.

Ik heb een half uur lang de stability test laten draaien zonder problemen.
de gpu wordt max 65 graden.
Dusjah wat kan het nou zijn? Er zaten wel 400 fouten in het register (volgens register mechanic) maar vaak is dat toch niet de oorzaak van het vastlopen?
Zou het dan misschien aan mijn moederbord of processor liggen?

-edit-

Ik ga nu een stresstest doen bij Prime 95.
Ben benieuwd wat die aangeeft

Laatst bewerkt:
Ik heb deze test wederom een half uur gedaan( de zwaarste test)
En hij is weer niet vastgelopen. De temp van de cpu werd max 54 graden, is dit teveel ?

Nejh, is niet teveel. Hangt in principe af van cpu tot cpu maar zou geen probleem mogen zijn.

die 400 fouten zou ik toch maar eens oplossen. Dat is extra balast dat het register meesleurt en fouten zijn nooit goed. Er zijn personen die beweren dat het 'oplossen' van zulke fouten pas echt kan leiden tot registerproblemen maar mijn ervaring is toch dat het gebruik van zo'n programma's het windowsplezier ten goede komt.

Na het verwijderen van die 400 fouten is het wel heel waarschijnlijk dat het register erg gefragmenteerd raakt. Het best laat je er dan eens een registryoptimizer overgaan. Die doet niets anders dan het register defragmenteren en dat is al heel wat balast minder dat je pc meesleurt.

Mocht het probleem niet in het register zitten kan je als laatste redmiddel altijd nog dit doen. ALS JE DIT DOET WEL EERST EEN BACK-UP MAKEN

Ik heb het register opgeschoont (fouten verwijdert) en de pc gedefragmenteerd.
Ook het register heb ik geoptimaliseert met Registry Mechanic.
Heb de map Prefetch leeggegooid. De pc loopt nu een stuk lekkerder.
Hij is nog niet vastgelopen. Waarschijnlijk is het probleem nu verholpen.

Bedankt voor de suggesties :)

Vandaag is hij weer vastgelopen. Hij wilde ook niet meer opstarten. Na een kwartiertje nog een keer geprobeerd en toen deed hij het weer :S.
Ik heb Cool Prices een email gestuurd en daar het probleem volledig uitgelegd.
Even de reply afwachten.
Een vriend van me dacht dat het waarschijnlijk aan het moederbord ligt.

Een chkdsk op de harddisk al uitgevoerd? Harddisk kan het nl ook goed zijn.

En ook een memtest.

Maar de harddisk waar windows op draait, is 1 maandje oud ;).
Ik zal iig even de test doen.
De memtest heb ik eigenlijk al met prime 95 gedaan toch ? maar ook die zou ik even laten draaien ;)

Harddiskje van 1 maand oud is evengoed een reden om een chkdsk uit te voeren ;)

Hoi...:)

Kan me vergissen.....maar ik heb volgens mij nergens gelezen dat je ook de drivers voor je moederbord hebt geinstalleerd...klopt dit?...:)

ED

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan