PC bevriest op willekeurige momenten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

dannylinker

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2009
Ik heb ook problemen met mijn computer,

het is een Fujitsu Siemens Scaleo 600 met AMD Athlon 3200+ processor, 2,20 Ghz, 512 Mb RAM.

na een tijdje werken (of als ik een tijd niets doe met de computer) bevriest hij. Ik kan dan niks meer, de muis niet bewegen, Ctrl+Alt+Del werkt niet.

Ik heb de computer opnieuw geformatteerd en Windows Xp geïnstalleerd, alle drivers geüpdate, maar hij blijft dit probleem geven.
dit probleem heeft hij ook in linux (opensuse). Ook daarin loopt hij vast.

Kan het liggen aan de processor? of is het iets anders, hoe kom ik daar achter?
ik heb al een memorytest gedaan en toen liep het systeem goed. soms loopt hij een uur of twee uur prima en daarna loopt hij ineens helemaal vast. Het maakt ook niet uit welke programma's ik draai, het zijn willekeurige momenten.

Linux geprobeerd en een nieuwe windows installatie, dus h.w.s geen software probleem.

Welke memorytest hebt je gebruikt en hoe lang heb je die laten lopen?
Heb je het ook geprobeerd met alle randapperatuur losgekoppeld (printer externe schijf etc)
Met pcwizard kun je temperaturen van processor en videokaart zien, mogelijk worden deze te hoog.
En de harde schijf met chekdisk controleren kan ook geen kwaad.

mvg leo

Re:

Ik heb de memorytest gedaan met de Ultimate Boot Disk (zo heet hij geloof ik), maar wellicht niet lang genoeg laten lopen,
wat raad je aan?

en checkdisk is dat gewoon chkdisk van windows, dat tijdens het opstarten gaat lopen als je daarvoor gekozen hebt?

de memorytest (memtest86) moet je in ieder geval een paar uur laten lopen.
Een hele nacht kan geen kwaad.

Normale temp is onder de 60c boven de 70 graden is te heet voor deze processor.
Afhankelijk van de videokaart (GPU) kan deze wat heter worden tot zo'n 100c

En ik bedoel inderdaad chkdisk

temperaturen

bedankt voor je snelle reactie,

de temperaturen die Pc wizard op dit moment meldt zijn:

processor: 30' C
moederboard 37' C
power / aux 64' C

een half uur geleden liep hij weer vast, dus ik zal de temp nu in de gaten blijven houden.
en ik zal de memorytest doorlopen de hele nacht lang, dan zien we het wel...

tests gedaan

Ik heb 2 dagen lang de memorytest laten lopen, geen errors,
verder heb ik een CPU test gedaan gedurende een dag, ook geen errors.
daarna heb ik een harde schijf test gedaan, geen fouten.
zou het aan mijn videokaart kunnen liggen?
als ik PC Wizard 2008 open, en ik wil de 'divider' naar beneden verslepen, dan loopt mijn computer telkens vast. hoe zou dat kunnen? ligt het dan toch aan windows? of is het een combinatie van factoren?

temperaturen

mijn temp zijn: (uit everest)

Veld Waarde
Sensoreigenschappen
Sensortype ITE IT8705F (ISA 290h)
Moederbordnaam Gigabyte 7VAS Series

Temperaturen
Moederbord 37 °C (99 °F)
CPU 61 °C (142 °F)
WDC WD2500JB-00EVA0 52 °C (126 °F)

Koelingsventilatoren
CPU 3590 RPM

Spanningswaarde
CPU Core 1.65 V
+3.3 V 3.33 V
+5 V 5.11 V
+12 V 12.22 V
+5 V Standby 5.08 V
DIMM VTT 1.30 V
Debug Info F 2F FF FF
Debug Info T 37 29 61
Debug Info V 67 51 D0 BE BF B9 6F (77)

zijn dus aan de hoge kant want CPU en HDD zijn nu niet hard aan het werk!

Open je kast eens en laat een ventilator lucht naar binnen blazen.

Kijk wat er nu gebeurt.

CPU te warm

ik denk dat de CPU te warm wordt. De computer blijft namelijk elke keer hangen na een tijdje en bij een moment dat de CPU kennelijk hard moet werken. Ik heb nu de computerkast aan de linkerkant geopend, waardoor er meer lucht bij kan komen, en nu duurt het langer voor hij vastloopt, maar hij doet t nog steeds. Is de standaard koeler van Fujitsu Siemens gewoon niet goed genoeg? wat raden jullie mij aan om ermee te doen? Een betere koeler erop zetten? Welk merk bijv????

Kijjk of de ventilatoren niet verstopt zitten, kijk of alle ventilatoren wel draaien.
Kijk ook of er niet een bundel kabels in de weg zit voor de luchtstroom.

En kijk ook of de ventilator van de processor wel draait.

Laatste optie: zet in je BIOS eens alles op standaard. (misschien is je procesoor wel teveel overclockt, of je geheugentimers)

ventilatoren

Ik heb de ventilatoren gecheckt, deze draaien allemaal, ik heb al eerder het stof verwijderd van de heatsink en de CPU ventilator.
nu heb ik mijn BIOS op Fail/Save ingesteld. Dus ik ben benieuwd hoe lang hij het blijft doen....

loopt weer vast

De computer is weer vastgelopen. Ik heb hem opnieuw opgestart nadat ik het BIOS op fail/save had gezet.
Hij ging windows opstarten. Toen ben ik een tijdje weggegaan en toen ik terugkwam zat hij weer vast. Hij loopt spontaan vast zonder dat ik hem zwaar werk te doen geef.

Hmmm, dan zit ik meer richting het geheugen te denken.

Als je 2 of meer geheugenreepjes hebt, haal alles er dan uit, behalve eentje.
Even in het boekje kijken welke je moet laten zitten.

En als hij dan weer vastloopt, even het geheugenreepje wisselen.

Dat kunnen wij ook niet 100% zeker weten.
Problemen oplossen is altijd een kwestie van alles nalopen. Dus ook je geheugen.

Overigens zijn je temperaturen wel aan de hoge kant hoor.. Zet je kast eens open bijvoorbeeld, en zet er inderdaad een normale tafelventilator op. Als dat resulteert in een stabiele pc hebben we het waarschijnlijk gevonden en kun je bij elke pc-webshop wel een ventilatortje kopen die je in je kast doet.

Een casefan. Maar test eerst eens wat uit met je werkgeheugen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan