PC bevriest

Status
Niet open voor verdere reacties.

Makstra

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2011
Hallo,

Ik heb het volgende probleem met mijn pc. Als ik er op aan het werken ben (of het nou gamen of internetten is) bevriest hij plots. Het enige wat ik dan kan doen is de reset knop induwen.
Iemand enig idee wat er aan de hand (kan) zijn.

De specs van mijn PC (Windows 7 Ultimate) zijn:

Cooler Master Elite 333
[URL="http://tweakers.net/pricewatch/222251/ocz-modxstream-pro-600w.html#tab:info"]OCZ ModXStream Pro 600W

Foxconn M7PMX-S
Intel Core 2 Quad Q8200[/URL] @ Cooler Master Hyper 212 +
Samsung DDR2 RAM (2+1 GB)
Nvidia Geforce 9800 GT
Western Digital 320 GB HDD
ATAPI DVD reader/burner

Alvast bedankt,

Makstra

Kan naar mijn idee van alles zijn. Kan bijvoorbeeld een conflict zijn tussen verschillende hardware of software. Maar kan ook een defect zijn in een stukje hardware.
Ik zou beginnen met gewoon wat hardware tests draaien. Dus Harddisk testen. Geheugen testen en wat videokaart stresstesten.

Kan het ook aan mijn moederbord liggen? Mijn CPU blijft namelijk rond de 50 graden. Ookal heb ik er laatst de Hyper 212+ er op geïnstalleerd. Een andere videokaart had ook geen effect. Een stresstest heb ik al uitgevoerd op mijn CPU en videokaart. Leverde geen problemen op. Werd wel heel warm. Hoe kan ik het beste mijn geheugen en HDD testen volgens jou?
Alvast bedankt.

M.v.g.

Makstra

Als je het systeem zelf heb gebouwt dan zou ik kijken of de koelpasta goed op je cpu zit. Of gewoon ff opnieuw doen.
Verder is het denk lastig vast te stellen of het direct aan je mobo of cpu ligt. Ik ben bang dat je dat alleen kan vaststellen door met een andere cpu uit te wisselen en te testen.
Als je in veilige modus zit zonder internet verbinding. Freezt het systeem dan ook nog?

Heb net cpu fan opnieuw gedaan met nieuw koelpasta (Arctic Silver 5) Oude pasta netjes weggehaald. Nu even kijken of het beter gaat. Zo niet zal ik de veilige modus proberen en hier weer reageren.

Geen effect. PC blijft bevriezen. Maar ben eens gaan voelen in mijn kast en toen kwam ik er achter dat dit onderdeel in mijn computer niet aan te raken is omdat het zo heet is.
mobo.png

Volgens de handleiding is dit dus mijn chipset. (Ik kan hem echt niet langer aanraken dan 5 sec.)
Kan het hier aan liggen? En zo ja kan ik hier wat aan doen?

Het enige wat je kan doen om die af te koelen is zorgen voor een goede airflow in de kast of een actieve fan monteren.
Als je zelf de hardware hebt samengesteld en gekocht bij een winkel zou ik gewoon met je losse mobo, cpu en geheugen naar de winkel gaan om het te laten testen.
Als je het bijvoorbeeld pas gekocht hebt bij Informatique kan je het laten testen als je vermoed dat er een probleem mee is, Dit kan meestal niet direct maar dan weet je uiteindelijk wel of het hardware gerelateerd is. Het voordeel is dat ze de mogelijkheid hebben om het 1 en ander uit te wisselen.

Er zit al een goede airflow in de kast. Heb 2 fans er in zitten. 1 voor en 1 achter. En ze staan goed. Dat is het probleem niet. Ik heb de onderdelen op internet besteld dus kan echt niets. De lokale computerboer komt ook niet echt met goede ideeën. Dus ikzelf zat te denken aan een nieuw mobo. Iemand nog suggesties?

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan