PC Boot niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Digger36

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2006
Beste mede help-mij-ers,

Ik heb een probleem waar ik niet uit kom.

Eerst wat achtergrond info:
Mobo Asus P5R1-V DeLuxe
Voeding Sharkoon Silentstorm 480-9A (480 Watt)
HD Seagate Baracuda 7200 IDE 120 Gb
HD Seagate Baracuda 7200 SATA 250 Gb
Sound Creative Soundblaster Live Platinum 24 bits
Video XFX nvidia Geforce 6600 GT
1x DVD writer dual layer IDE
1x DVD speler IDE
Geheugen Kingston 1 Gb kit (2 bankjes)

Het begon met het feit dat mijn PC af en toe spontaan ging rebooten. Dit was irritant maar ik had weinig tijd dus mar even zo gelaten. Nu heb ik inmiddels tijd maar nu krijg ik mijn PC helemaal niet meer geboot.

Ik heb alle hardware al verwijderd buiten de HD (IDE heeft bootpartitie) en het geheugen maar dit hielp niets. Het zou dus aan de voeding of het Mobo moeten liggen volgens mij.
Batterij vervangen en CMOS gereset. Dan kom ik iets verder (Kan al weer in het BIOS en 1 keer kwam ik zelfs al weer bij het inloggen in Mickeysoft inloggen). Tijdens het inloggen in Windows echter weer een reboot. In de BIOS deed ineens mijn toetsenbord het niet meer.

De boel is ook stofvrij gemaakt dus daar kan het ook niet aan liggen. Opnieuw instaleren van Windows werkt niet omdat ook dan de reboot optreed na een (zeer) korte tijd.

Ik ben een beetje technisch maar niet heel erg. Mijn voeding kan ik me niet voorstellen aangezien er voldoende capaciteit zou moeten zijn en de PC jaren naar behoren heeft gefunctioneerd. Moederbord vervangen zonder de rest vindt ik zelf erg lastig omdat ik niet weet welk moederbord dan als vervanger zou kunnen fungeen met mijn config en ik nog nooit een CPU heb overgezet.

Al met al wil ik eigenlijk zeker weten waar het aan ligt en nog beter: de boel weer aan de praat krijgen zonder vervanging van het Mobo.

Iemand suggesties?

Elk idee is welkom.

Alvast bedankt voor de reacties!

Ga naar Configuratiescherm>Prestaties>Onderhoud>Systeembeheer>logboeken.
Kijk wat er gebeurde op het tijdtip van de reboot.

Symptomen wijzen toch op een probleem met het moederbord. Kun je zien of er condensatoren bol staan en misschien zelfs al (een beetje) lekken?

Ga naar Configuratiescherm>Prestaties>Onderhoud>Systeembeheer>logboeken.

Dank je wel voor je reactie :thumb:

Dat wil ik wel maar ik krijg hem niet meer geboot :( Als ik hem niet geboot krijg (en dus niet meer in dos of windows modus kan komen) kan ik ook niet naar de logboeken :(

Dank je wel voor je reactie :thumb:

Dat wil ik wel maar ik krijg hem niet meer geboot :( Als ik hem niet geboot krijg (en dus niet meer in dos of windows modus kan komen) kan ik ook niet naar de logboeken :(
Mijn fout, even over het hoofd gezien.

Symptomen wijzen toch op een probleem met het moederbord. Kun je zien of er condensatoren bol staan en misschien zelfs al (een beetje) lekken?

Uhmmm... Ik zie niets bijzonders er aan.. Hoe herken ik of ze mogelijk al een beetje lekken? Bol lijken ze niet te staan.

Lekken zie je als er wat viezige bruine drap uitkomt

1052734326.jpg

Update

Wat me opvalt is dat als ik de batterij er uit haal, de stroom afkoppel, en de jumper voor CMOS reset gebruik, de PC telkens weer een stuk opstart en na ongeveer 2 minuten weer vastslaat. Wellicht kan dat helpen waar ik het moet zoeken?

Opgelost

Mensen... Het is opgelost. Ik heb geen idee hoe het kan maar ik heb weer alle hardware verwijderd maar nu ook de CPU cooler en de CPU en het Mobo. Alles stukje voor stukje weer aangesloten en nu doet alles het weer perfect en als vanouds. Wat er aan de hand was? Wellicht een kabeltje niet goed aangedrukt op het Mobo? Wellicht die van de CPU cooler omdat ik die nu ook los heb gehad en weer heb vastgemaakt? Ik weet het niet. Anyway iedereen bedankt die me heeft gedacht :)

Mensen... Het is opgelost. Ik heb geen idee hoe het kan maar ik heb weer alle hardware verwijderd maar nu ook de CPU cooler en de CPU en het Mobo. Alles stukje voor stukje weer aangesloten en nu doet alles het weer perfect en als vanouds. Wat er aan de hand was? Wellicht een kabeltje niet goed aangedrukt op het Mobo? Wellicht die van de CPU cooler omdat ik die nu ook los heb gehad en weer heb vastgemaakt? Ik weet het niet. Anyway iedereen bedankt die me heeft gedacht :)
Even voor de zekerheid, omdat ik niet kan inschatten hoeveel kennis je hebt:
Heb je wel weer nieuwe koelpasta ertussen gedaan?
Anders kan je later weer problemen krijgen.

(hopelijk lach je erom en zeg je: 'natuurlijk heb ik dat er opnieuw tussen gedaan.' Maar ik vraag het maar toch...)

Even voor de zekerheid, omdat ik niet kan inschatten hoeveel kennis je hebt:
Heb je wel weer nieuwe koelpasta ertussen gedaan?
Anders kan je later weer problemen krijgen.

(hopelijk lach je erom en zeg je: 'natuurlijk heb ik dat er opnieuw tussen gedaan.' Maar ik vraag het maar toch...)

Oeps... foutje? Dat heb ik dus niet gedaan. En wat is nu het devies en waar kan ik dat halen? Gewoon bij de plaatselijke "dynabyte"? En moet ik de oude dan eerst weg halen? Het was namelijk niet hard of zo....

Oeps... foutje? Dat heb ik dus niet gedaan. En wat is nu het devies en waar kan ik dat halen? Gewoon bij de plaatselijke "dynabyte"? En moet ik de oude dan eerst weg halen? Het was namelijk niet hard of zo....
Eerst de oude voorzichtig weghalen en dan nieuwe plaatsen.
En koelpasta kan je bij elke pczaak halen. Arctiv Silver 5 is het beste.

Je kan trouwens in de tussentijd kijken wat de temperatuur van je processor doet.
Misschien valt het in de praktijk wel mee. Kijk bijv met pc wizard.

Eerst de oude voorzichtig weghalen en dan nieuwe plaatsen.
En koelpasta kan je bij elke pczaak halen. Arctiv Silver 5 is het beste.

Je kan trouwens in de tussentijd kijken wat de temperatuur van je processor doet.
Misschien valt het in de praktijk wel mee. Kijk bijv met pc wizard.

Temperatuur van 46 graden. Gaat dus nog prima. Is het dan toch verstandig de pasta te vervangen?

Temperatuur van 46 graden. Gaat dus nog prima. Is het dan toch verstandig de pasta te vervangen?
46 vind ik vrij warm.
Het weekend kom je daar wel mee door hoor, maar ik zou toch maar nieuwe pasta halen.

Kost 5 euro ofzo. (dan heb je een inschatting van de kosten)

46 vind ik vrij warm.
Het weekend kom je daar wel mee door hoor, maar ik zou toch maar nieuwe pasta halen.

Kost 5 euro ofzo. (dan heb je een inschatting van de kosten)

Ga ik ook zeker doen. Maak me alleen niet zo veel zorgen. Intell zegt dat mijn processor 72 tot 80 graden mag worden (p4 dual threading 3 ghz). Dat kan dus nog even. Maar ga zeker pasta halen en vervangen dus super bedankt voor je hulp!

Ga ik ook zeker doen. Maak me alleen niet zo veel zorgen. Intell zegt dat mijn processor 72 tot 80 graden mag worden (p4 dual threading 3 ghz). Dat kan dus nog even. Maar ga zeker pasta halen en vervangen dus super bedankt voor je hulp!
Ja hoor.
Daarom zeg ik ook dat het geen noodsituatie is.

En graag gedaan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan