PC boot probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berjos3

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2001
Geen idee of het nu precies het goede subforum is, maar ik zet 'm toch even hier neer. Mijn PC is nu bijna 2,5 jaar oud en draaide eerst op Vista en na een upgrade al een tijd op Windows 7.

Sinds enkele maanden heb ik te maken met een terugkerend probleem. Aan het begin van het jaar wilde mijn PC niet opstarten, geen BIOS piepjes en een zwart scherm. Ik heb de kast open gemaakt, wat gerommeld en daarna deed de PC het weer prima. Een heel raar probleem.

Vandaag gebeurde het volgende, ik start net de PC op en er komen onafgebroken BIOS piepjes uit de PC, een slecht teken. Daarna (aan/uit) geen enkel BIOS piepje meer, hij wilde niet opstarten. De fans draaiden wel, maar er kwam geen beeld. Na een nieuwe herstart lukte het wel om BIOS voorbij te komen maar wilde Windows 7 niet laden.
Daarna heb ik de PC uitgezet en open gemaakt. Ik heb alle stekkertjes op het moederboard goed aangedrukt (met name die vanaf de startknop komt) en de spanning erop gezet. Het lampje van het moederboard begon meteen te branden, een teken dat de voeding wel in orde is lijkt me. Daarna de geheugenmodules er even uitgehaald, opnieuw erin gezet en wat stof weggehaald.

Daarna de PC opnieuw aangezet, alle lampjes gingen branden, DVD-speler lampje knipperde, beeld vloog aan en daar was weer netjes 1 BIOS piep. En niet lang daarna zat ik weer netjes in Windows 7.

De vraag is, wat kan dit probleem zijn? Is het moederboard (Asus M3A78 PRO) of wat anders? Kan iemand misschien wat licht in de duisternis werpen?

Tsja, het kan een virus zijn. Probeer eens te scannen met MBAM (Malwarebytes anti malware)

Heb ik gedaan, niets. Noch via MBAM, Spywareblaster of Spybot en ook Avira vindt niets...

Mmm raar. Met een van m'n pc's had ik ook zoiets: hij startte af en toe gewoon helemaal niet op. Beetje kabels aanduwen en hij deed het weer. Nu heb ik er geen last meer van. Ik denk dat het het mobo is, maar zeker weten doe ik het niet.

Hallo,

Het kon zijn dat een geheugen bankje niet lekker zat of teveel stof, het kan zoveel dingen zijn.
Weetje toevallig ook hoe veel piepjes je hebt gehoord?

want die piepjes geven eigenlijks aan waar we moeten zoeken.

Met vriendlijke groeten,
Sjone.

Continue, er kwam geen stoppen aan...zeker wel 8-10 piepjes en toen heb ik de PC uitgezet, ik zal er beter op letten als het weer gebeurt, hopelijk niet...

Hallo,

Is het 3 keer een lange piep en dan een korte pauze, ik gok er gewoon op dat er een beetje stof in het geheugenbankje zat en dat die daarom niet kon opstarten. Je kunt altijd nog een mem test doen voor de zekerheid.

Mocht het weer gebeuren schrijf even voor je zelf op hoeveel piepjes je hoort.
Dan denk ik dat we je beter kunnen helpen.

Met vriendlijke groeten,
Sjone.

Een hele reeks piepjes hebben we vrij weinig aan, toevallig heb ik bijna hetzelfde moederbord als jij en heb zelf ook al wat problemen ermee gehad. Probeer eens met 1 geheugenbankje, start hij dan op, stop dan de andere er weer in. Dit hielp bij mij.

Ik ga er op letten, het blijft heel raar. Hopelijk komt het niet meer voor, maar in het vervolg let ik nog beter op het aantal piepjes. Bedankt voor alle snelle reacties tot nu toe!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan