pc configuratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

gnoe2

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2007
hallo, ik ben van plan een nieuwe pc samen te stellen en ik heb deze configuratie op alternate gemaakt. Ik zou graag horen van jullie wat ik kan verbeteren of waar ik eventueel op kan besparen.

asus 3850(256 of 512) €179(256 versie is iets van 20 euro goedkoper)
core 2 e6550 € 155
coolermaster € 89
realpower m620
asus P5K € 99
maxtor € 49
Diamondmax
Kingston 2gb ddr2-677 € 45
-------+
616

Ik wil er liever niet meer aan uitgeven, ik twijfel ook nog tussen de 256 en de 512 mb variant.
Alvast bedankt.

je hebt er niet echt duidelijk bijgezet wat je wilt bijv. maxtor, tjah welke van de 50 maxtor harde schijfen?

hier heb ik wel iets wat nog onder je prijs zit, dus je kan hier nog wat aanpassen en een dvd(brander,speler) kiezen.

Kast: Cooler Master Centurion 5, Zwart, zilver € 51,63

Moederbord: MSI P35 NEO-Combo-F,Retail € 76,29
casefan: Cooler Master R4-S8R-20AK-GP,80 x 80 x 25 mm, € 1,81
ram geheugen: Team Elite,2048MB, DDR2. PC6400, 800MHz, 2x € 42,52
voeding: Chieftec GPS-500AB-A,500Watt € 53,20
videokaart: Club3D Radeon HD3870,512MB, GDDR4, PCI Express x16 € 194,52
Intel Core 2 Duo,Boxed, E6750, Socket 775 € 165,11

dit kwam er bij azerty uit, Totaal: € 585.08,-

Laatst bewerkt:
@headshot:

Dat is eigenlijk niet zozeer van belang, als de schijf maar voldoende opslagruimte te bieden heeft en compitabel is met het systeem. Als de schijf maar 7200RPM is. Het toerental bepaald uiteindelijk de snelheid van een schijf, er is niet zoveel verschil in te talloze 7200RPM schijven.

@gnoe2:
Je twijfelt tussen een 3850 256/512 mb.

- Koop een 512mb 3850 als je vaak op hoge resoluties draait.
- Draai je op normale resoluties (1024x768, 1280x1024), koop dan die 256mb 3850

TIP: Als het laaste voor jou geldt, koop dan een 3870 256mb. Deze zijn iets duurder maar dat bedrag komen de prestaties zeker ten goede!

- Koop ddr800 geheugen

Succes

Laatst bewerkt:
@headshot:

Dat is eigenlijk niet zozeer van belang, als de schijf maar voldoende opslagruimte te bieden heeft en compitabel is met het systeem. Als de schijf maar 7200RPM is. Het toerental bepaald uiteindelijk de snelheid van een schijf, er is niet zoveel verschil in te talloze 7200RPM schijven

maar je weet niet of hij er veel te veel voor betaald, en hij moet eigenlijk ook 16 MB buffer hebben.

Met dat eerste punt geef ik je gelijk.

Minimale buffergrootten zijn bij het productontwerp al aangepakt: hoe groter de opslagcapaciteit van de hdd, hoe meer bufferruimte deze zal krijgen. Bij sommige merken krijg je eerder een grote buffer, terwijl de schijf dit eigenlijk niet nodig heeft. Maar door de grote hoeveelheid verschillende schijven op de markt is een grotere buffer aantrekkelijker omdat mensen altijd meer willen, wat ook weer goed is voor de verkoopcijfers van het product.

Waarom als processor een E6750 en niet een Core 2 Duo processor uit de nieuwe E8xxx serie?

Goedkoper, sneller en meer L2 cache!

En ook nog eens 45nm ipv 65nm (zuiniger, minder warmteproductie, betere overclockbaarheid, low profile cpu cooler)

Bedankt voor alle reacties

Ik ga nu in principe uit van de configuratie van Headshot.
Ik heb nog een aantal vragen/ eventuele aanpassingen.

- Wat is de reden om te kiezen voor het MSI moederbord in plaats van de Asus?

- Wat was de reden om voor de kast van Coolermaster te kiezen? Heeft dit te maken met luchtcirculatie?

- Verder heb ik de adviezen opgevolgd om voor een hdd met 16MB buffer te gaan.
Is dit dan een goed alternatief, want ik wil graag een stille en de reacties van deze waren wat dat betreft goed. http://azerty.nl/producten/product_detail/125/14175/spinpoint-t166.html

- Ook denk ik eraan om de processer in de E8200 te veranderen.

- Wat betreft de videokaart gebruik ik geen resoluties hoger dan 1280x1024. Een 256mb zou dan volgens rdx200 geschikter zijn, maar van de 3870 heb ik deze niet kunnen vinden. Is het met oog op de toekomst niet beter om een 512mb aan te schaffen, gezien 256mb voor veel games nu al als minimumeis wordt gesteld?

- Tot slot nog de voeding. Ik heb in het verleden wat problemen gehad met voedingen. Het stopcontact waar de pc op aangesloten was, is niet geaard. Dit zou eventueel de oorzaak kunnen zijn, maar dat ga ik binnenkort aarden. Ik wil alleen wel graag zeker weten dat ik een voeding koop met genoeg vermogen. Is de Chieftec 500W goed genoeg voor dit systeem?

Alvast bedankt

Laatst bewerkt:
ja je red het met die voeding, en je kan deze processor nemen als je iets meer uitgeeft, dit is een snelle http://azerty.nl/producten/product_detail/291/56577/core-2-duo.html

en de kast kan je zelf gewoon uitkiezen, dat kan ik niet doen, iedereen heeft een eigen smaak.
maar ik zou wel een kast nemen waar 2 casefans in zitten, dan koelt hij wel goed.

en ja die harde schijf is goed, en ook stil, goed alternatief.

oke dank voor alle reacties, hierbij is mijn vraag opgelost. Ik zal deze vraag dan maar sluiten.

@headshot:

Dat is eigenlijk niet zozeer van belang, als de schijf maar voldoende opslagruimte te bieden heeft en compitabel is met het systeem. Als de schijf maar 7200RPM is. Het toerental bepaald uiteindelijk de snelheid van een schijf, er is niet zoveel verschil in te talloze 7200RPM schijven.

Nou, er zijn wel degelijke grote verschillen in dit soort schijven. In prijs, kwaliteit en levensduur b.v.

@gnoe2:
Je twijfelt tussen een 3850 256/512 mb.

- Koop een 512mb 3850 als je vaak op hoge resoluties draait.
- Draai je op normale resoluties (1024x768, 1280x1024), koop dan die 256mb 3850

TIP: Als het laaste voor jou geldt, koop dan een 3870 256mb. Deze zijn iets duurder maar dat bedrag komen de prestaties zeker ten goede!

Sorry maar een HD3870 bestaat niet in een 256 mb uitvoering. Bovendien: Ik heb net gelezen dat de prijs van de HD3850 en 3870 vanaf gisteren verlaagd worden. Hier zullen we dat met 1 a 2 weken ook gaan merken.

Bedankt voor alle reacties

Ik ga nu in principe uit van de configuratie van Headshot.
Ik heb nog een aantal vragen/ eventuele aanpassingen.

- Wat is de reden om te kiezen voor het MSI moederbord in plaats van de Asus?

Persoonlijke voorkeur denk ik. Kijk goed naar de chipset die je selecteert.

- Verder heb ik de adviezen opgevolgd om voor een hdd met 16MB buffer te gaan.
Is dit dan een goed alternatief, want ik wil graag een stille en de reacties van deze waren wat dat betreft goed. http://azerty.nl/producten/product_detail/125/14175/spinpoint-t166.html
Kijk hier maar even voor de verschillen. P.s. Maxtor bestaat niet meer gelukkig.

http://www23.tomshardware.com/storage.html

- Wat betreft de videokaart gebruik ik geen resoluties hoger dan 1280x1024. Een 256mb zou dan volgens rdx200 geschikter zijn, maar van de 3870 heb ik deze niet kunnen vinden. Is het met oog op de toekomst niet beter om een 512mb aan te schaffen, gezien 256mb voor veel games nu al als minimumeis wordt gesteld?

Goed plan, zie mijn post hierboven. Er worden prijsdalingen verwacht dus ik zou nog even niets bestellen.

- Tot slot nog de voeding. Ik heb in het verleden wat problemen gehad met voedingen. Het stopcontact waar de pc op aangesloten was, is niet geaard. Dit zou eventueel de oorzaak kunnen zijn, maar dat ga ik binnenkort aarden. Ik wil alleen wel graag zeker weten dat ik een voeding koop met genoeg vermogen. Is de Chieftec 500W goed genoeg voor dit systeem?

Alvast bedankt

Yes, zat.

D2Freak,

Bedankt voor de tip!! Ik zal de prijzen van de 3870 in de gaten houden.

Het moederbord vind ik een van de lastigste onderdelen om te selecteren. Ik vind het MSI moederbord opzich een goed alternatief omdat de aansluitingen aanwezig zijn die ik nodig heb, voor een relatief lage prijs. Ik heb verder dit moederbord gekozen op aanraden van anderen, maar ik weet niet precies waarop ik voornamelijk moet letten bij het selecteren van een moederbord.

Wat betreft het de harde schijf, heb ik voornamelijk gekeken naar een stille en een van 16mb buffer. Ik heb nu op dit moment een seagate harddisk maar ik vind dat die vrij veel geluid maakt. Vandaar dat ik de samsung uitgekozen heb. Ik vind ook dat deze wel redelijk uit de test komt op de benchmarksite.

D2Freak,

Bedankt voor de tip!! Ik zal de prijzen van de 3870 in de gaten houden.

Het moederbord vind ik een van de lastigste onderdelen om te selecteren. Ik vind het MSI moederbord opzich een goed alternatief omdat de aansluitingen aanwezig zijn die ik nodig heb, voor een relatief lage prijs. Ik heb verder dit moederbord gekozen op aanraden van anderen, maar ik weet niet precies waarop ik voornamelijk moet letten bij het selecteren van een moederbord.

Je moet vooral letten op het feit of je er alles mee kunt doen wat je wilt doen. Wil je b.v. een lan aansluiting op je mobo of haal je die er los bij? Wil je SLI draaien heb je een SLI bordje nodig. Ga je een grafische kaart aansluiten op je mobo of heb je voldoende aan een onboard kaart. Dat is natuurlijk heel belangrijk. De chipset bepaald in feite de mogelijkheden van je bord.

Verder hebben asus en b.v. MSI hun eigen specifieke voordelen en nadelen. MSI heeft b.v. een ubergebruikersvriendelijke liveupdate waarmee je moeiteloos alle drivers die nodig zijn voor je moederbord automatisch kunt downloaden, en bijwerken indien nodig.

Zelf gebruik ik altijd asus. Waarom? Nog nooit problemen mee gehad. ;) MSI heb ik een tijdlang intensief mee gewerkt bij het vorige bedrijf waar ik heb gewerkt. Ze maakten toen (kleine 2 jaar terug) goede borden voor een redelijke prijs.

Nogmaals bedankt D2Freak!!

Ik heb nogmaals even de chipset bekeken van het msi moederbord en alles in aanwezig wat ik wil hebben. Hij is goedkoper dan dat ik oorspronkelijk had beraamd voor m'n mobo dus dat is mooi meegenomen. Ik wacht nog even met bestellen totdat de prijzen van de 3870 naar beneden gaan.

Tot slot nog 1 vraag. De samsung harddisk die ik geselecteerd heb geeft aan dat het SATA II is. Is deze aan te sluiten op het moederbord? Daar staat namelijk alleen SATA
http://azerty.nl/producten/product_detail/125/14175/spinpoint-t166.html

Alvast bedankt

Nogmaals bedankt D2Freak!!

Ik heb nogmaals even de chipset bekeken van het msi moederbord en alles in aanwezig wat ik wil hebben. Hij is goedkoper dan dat ik oorspronkelijk had beraamd voor m'n mobo dus dat is mooi meegenomen. Ik wacht nog even met bestellen totdat de prijzen van de 3870 naar beneden gaan.

Tot slot nog 1 vraag. De samsung harddisk die ik geselecteerd heb geeft aan dat het SATA II is. Is deze aan te sluiten op het moederbord? Daar staat namelijk alleen SATA
http://azerty.nl/producten/product_detail/125/14175/spinpoint-t166.html

Alvast bedankt

Ja SATA II is backwards compatible. jaja SATA ii bestaat niet, maar iedereen noemt het zo, dus om verwarring te voorkomen.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan