PC "crashed"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kakebeeke

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2004
Hallo allemaal,

Gisteren kwam ik er achter dat mijn C-schijf wel heel erg vol zat. Op mijn D schijf heb ik nog zat ruimte dus ik dacht slim te zijn door met Schijfbeheer wat extra ruimte toe te kennen. Ik had de D schijf 100GB kleiner gemaakt en wilde dat verplaatsen naar de C-schijf. Ik was alleen even vergeten dat de C schijf SSD geheugen is (van 60GB) en dus niet verplaatst kon worden vanaf mijn D schijf.

Vervolgens heb ik de D-schijf weer vergroot met het maximum 999999MB (volgens mij).

Daarna mijn PC wat opgeschoond, maar hij liep regelmatig vast. Je kunt de muis nog wel verplaatsen, maar er gebeurd niks op het scherm. Ik zie het HDD lapje van de PC nog wel branden, maar na een paar keer 10 min te hebben gewacht zet ik hem nu meestal maar gewoon uit.

Ik dacht eerst dat er een virus of malware dit veroorzaakte. Helaas is het lastig om dat soort scans helemaal uit te laten voeren omdat hij meestal binnen 1 a 2 uur "crashed".

Ik heb ook nog een oude backup van een paar dagen geleden terug gezet. Omdat ik wat programma's had verwijderd dacht ik dat het crashen misschien daar aan lag.

Op een gegeven moment liep hij gisteren weer vast en kreeg ik de volgende melding op een zwart scherm: spfdisk boot manager kernel load failure

Na google te hebben geraadpleegd werd mij duidelijk dat er blijkbaar iets met de harde schijf aan de hand is. Daarna was de link met het maken van een partitie snel gemaakt.

Ik heb daarna ook nog een paar keer een melding gekregen zoals deze:
Foutmelding.jpg

Vervolgens heb ik EaseUS gedownload en die de hele nacht laten pruttelen, maar toen ik vanochtend bij de PC kwam was er weer een zwart scherm met niks er op en er gebeurde ook niks als ik de muis of het toetsenbord gebruikte.

Hebben jullie enig idee hoe dit te herstellen is?

Thanks!

Ik zag dat je met EaseUS ook een partitie in stukken kun laten analyseren. Hij was bijna klaar met de eerste 1 miljard sectors toen ik het volgende zag gebeuren.

Eerst gingen de desktop icoontjes weg en was alleen het bureaublad te zien. Daarna ging de statusbalk van EaseUS die bijna bij het einde was naar 0. Vervolgens werd het beeld zwart en startte PC opnieuw op en kreeg ik de volgende melding:

Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key.

Dat laatste heb ik niet gedaan. Ik heb hem gewoon helemaal uitgezet en weer opgestart en dan lijkt alles weer normaal te werken...

Tot de volgende crash waarschijnlijk...

Nog een checkdisk uitgevoerd. Zie de bijlage voor het resultaat.

Bijlagen

• CHKDSK.JPG
    CHKDSK.JPG
    97,2 KB · Weergaven: 54
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben zo vrij geweest om je berichten samen te voegen, zo kort na elkaar reageren op je eigen bericht heeft geen toegevoegde waarde als het gaat om een aanvulling. Volgende keer graag de knop bericht aanpassen gebruiken.

Via een recover cd heb ik windows opnieuw geinstalleerd, maar het probleem blijft zich voordoen.

Zojuist een groot bestand gedownload en toen ik terug kwam bij de computer stond de schermbeveiliging aan. Het beeldscherm ging weer aan, de muis werkt, maar verder niks. Boven het programma wat geopend was voor het downloaden was een zandloper zichtbaar. Het lampje van de harde schijf van de computer brand bijna continu. Na ruim een half uur wachten opnieuw de pc opgestart. In de logboeken is volgens mij niks terug te vinden behalve dat de pc niet juist is afgesloten.

Enig idee wat ik kan doen?

Update bericht:
Vannacht dropbox laten synchroniseren en toen ik vanochtend bij de pc kwam stond er de melding:
SPFDisk Boot Manager Kernel load failure.....

Update bericht:
Op de een of andere manier was de volgorde van de bootschijven weer omgewisseld. P1 was als eerste en P0 als tweede. Dit omgedraaid en daarna deze melding nog niet gezien.

Ik loop echter nog steeds tegen het probleem aan dat hij nog steeds soort van crashed.
De muis werkt, het scherm wordt weer actief wanneer hij in slaapstand zit, maar dat is ook alles. Je kunt programma's niet afsluiten, openen of de pc afsluiten.
Dit probleem heb ik gehad bij het uitvoeren van Ccleaner, bij het uitvoeren downloaden van een groot bestand, bij het synchroniseren van dropbbox, bij het defragmenteren etc. etc.

Ik was er ook nog achter gekomen dat de microsoft Teredo tunneling adapter niet werkte, maar die draait nu weer en het probleem blijft zich voordoen.

Hopelijk weet iemand hoe dit is op te lossen of hoe te achterhalen is wat het probleem is.

Hopelijk heeft iemand een idee wat dit kan oplossen.

Laatst bewerkt:
Update:
Superantispyware uitgevoerd, niks gevonden en programma van mijn pc verwijderd.

Schijfcontrole uitgevoerd en er moest heel veel opnieuw geïndexeerd worden. Na opnieuw opstarten moesten er opeens 49 programma's geïnstalleerd worden.
Hierna kwam de melding dat ik moest opstarten en de juiste boot device moest selecteren. Gewoon opgestart en alles liep gewoon door.

Antimalwarebytes uitgevoerd, niks gevonden en programma van mijn pc verwijderd.

AVG verschillende scans uitgevoerd. Tijdens of na defragmenteren van het register ('s nachts) zag ik 's ochends weer de melding dat ik opnieuw moest opstarten en het juiste boot device moest selecteren.
AVG van mijn pc verwijderd.

Ccleaner gestart. Tegelijker tijd via chrome aan het zoeken naar een oplossing voor het vastlopen. Chrome gaf op een gegeven moment een melding: wachten op cache. En weer leek niks meer te werken, maar Ccleaner bleef wel gewoon door gaan.
Hierdoor dacht ik dat er misschien iets met het geheugen aan de hand was. Ccleaner uit laten pruttelen.

Daarna Windows geheugen controle uitgevoerd, maar niks gevonden.

Beschikbare geheugen op mijn SSD schijf was maar 3 of 4GB van de 60GB. Grootste bestand blijkt de pagefile.sys te zijn van 16GB.
Het het virtuele geheugen aangepast van de C schijf naar geen wisselbestand en een wisselbestand op de D schijf ingesteld wat door het systeem wordt beheerd.
Weer opnieuw opgestart.

Vervolgens nogmaals op windows updates gecontroleerd en er een paar geïnstalleerd. Tijdens de installatie liep chrome weer vast (ik was op dit forum aan het zoeken).
PC tijdje laten rammelen en toen verdween alles behalve de desktop achtergrond. Geen taakbalk of icoontjes meer. Nog een tijd gewacht maar het leek alsof er niks meer gebeurde. HDD lampje brandde ook niet meer.
Uit knopje ingedrukt en schermen werden zwart, maar het power lampje bleef wel aan. Nog een tijd gewacht. Nogmaals op power knop gedrukt en toen startte hij weer op en kon ik kiezen voor normaal opstarten of in veilige modus.
Gekozen voor normaal en alles liep weer gewoon.

Gegevens in een PostgreSQL database geladen. Op een gegeven moment was alleen het bureaublad nog zichtbaar. Geen icoontjes of werkbalken meer zichtbaar.
Na uur wachten en geen activiteit op de HDD, ctrl + alt + del geprobeerd. Beeld werd zwart, maar scherm wel actief. Weer tijdje gewacht. Aan/Uit knop ingedrukt. Heel kort werd het de achtergond zichtbaar en daarna gingen de schermen op stand-by. Na nog een tijd wachten kreeg ik weer de melding: spfdisk boot manager kernel load failure.
P1 stond weer als eerste boot device en niet P0.

P1 uitgeschakeld in de bios, maar ook daarna is hetzelfde probleem nog een keer voorgekomen.

Ik kwam nog een cd tegen met drivers. Nadat ik hem er in deed gebeurde bijna alles wat ik aan fouten tegen ben gekomen:
Eerst leek niks meer te werken. Vervolgens was alleen nog de achtergrond zichtbaar. Daarna werd het scherm zwart. En weer een tijdje later kwam in het scherm te staan Press any key to start recovery. Boot mgr is missing. Press Ctrl + alt + del to restart. Behalve die laatste melding, die heb ik alleen gehad voor de recovery.

Ik hoop dat iemand enig idee heeft waar dit "crashen" aan kan liggen. Er gebeurd niet steeds hetzelfde, maar uiteindelijk kun je niks.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan