PC crasht als ik antivirus scanner aan doe

Status
Niet open voor verdere reacties.

itsme

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2001
Mij pc is net geformatteerd en heb nu XP met SP2
(Bleek volgens degene die mijn pc geformatteerd heeft een virus te hebben)
als antivirus scanner heb ik norton systemworks 2003, die is er door hem opgezet en hij heeft alle virussen weggehaald.
In het begin ging het goed, heb altijd alle live updates gedaan , praat nu over 2 weken maar nu als ik scan dan of blijft de scan steken. Het lijkt alsof hij nog aan het scannen is maar dat is dus niet zo want hij blijft op een bepaalde file staan. (iedere keer op een andere file)
probeer ik dan wat te doen, b.v stel ik heb een open staande browser dan bevriest hij en moet ik rebooten.

Meestal tijdens het scannen stopt de pc er opeens mee.

Ik heb het ook met trendmicro online scan en nog een geprobeerd, maar iedere keer gebeurd er hetzelfde. Of de pc loopt vast of de virusscanner loopt vast.

Ik vind dit heel vervelend.
Heb geprobeerd in veilige modus te scannen maar dat kan dus niet met NAV
heb ik een virus? (in die 2 weken al weer opgelopen?

voor mijn pc geformatteerd was had ik hetzelfde probleem.

alvast bedankt voor enige hulp
groet Marlene:thumb:

(Gelukkig) werk ik met andere antivirussoftware, dus echt veel verstand van die van jou heb ik dus niet.

Een optie om uit te proberen is het deinstalleren van je huidige antivirussoftware. Installeer daarna eens een tryout of gratis versie van een andere, wat gebeurt er nu.........?

Maar denk je dat ik daarom ook niet online kan scannen?

Oops Ik vergeet te vertellen dat ik bij pc cillin hetzelfde probleem had, dus voor SP2 op mijn pc was gezet.
Kon ook nergens meer scannen, met pc cillin niet, en op de online scan sites niet

sorry

Laatst bewerkt:
Ik heb ooit eerder eens op dit forum wat kritiek geuit over Nor***, waarna ik half Nederland over me heen kreeg, zodat ik sindsdien wat voorzichter ben geworden.

Ik zou zeggen : gebruik de zoekfunctie van de Helpmij en type de naam eens in en kijk wat voor griezelverhalen je allemaal tegenkomt............

hai Nee dat weet ik wel, van NAV. :) Mijn favoriet is pc cillin maar goed daar had ik het probleem dus ook mee :rolleyes:

Ga nu mijn bedje opzoeken en kom morgen weer terug om te kijken of er nog wat tips komen.
maar hartelijk bedankt :thumb:

Norton zal nu wel zo corrupt zijn als wat.

Je download AVG of welke freeware virusscanner en slaat deze op in je install map.
Download ook The Cleaner (antitrojan)
Gooi al je systeemherstelpunten weg.
Ga in de veilige modus.
Installeer die virusscanner en The Cleaner. (hopelijk lukt dit)
Scan nu met beide programma's

Ik ben benieuwd of ze wat vinden....
en nu maar hopen dat het niet in je boot zit :(

Laatst bewerkt:
Je had gewoon na het installeren van xp, de firewall de virussan moeten installeren en dan pas SPII.

Laatst bewerkt:
dus als ik humpe goed begrijp moet je ten alle tijden eerst een antivirus erop zetten en dan pas sp2.oke maar als je daarna een nieuwere versie van antivirus erop wil zetten dan staat sp2 er wel al op.dus dat begrijp ik niet goed.

Ik weet niet of hij eerst sp2 heeft geinstalleerd en daarna pas norton. denk het wel.

Ik zal norton er dus afhalen, maar volgens mij heb ik dat wat voorgesteld is al eerder geprobeerd.

Heb een tijd zonder scanner gezeten, omdat de pc dus crashde en heb diverse scanners geprobeerd, maar de pc bleef crashen

Je had gewoon naar het installerenvan xp, de firewalle de virus moeten installeren en dan pas SPII moeten installeren
Waar heb je dat gelezen Humpe? Heb je nog een link?

Heb dit nergens gelezen, maar bij ondervinding bij mijzelf. Als SPII is geinstalleerd vraagt hij standaard welke virusscan je wilt installeren. Degene die je zelf wilt gebruiken of van SPII. Kreeg nl. opeens een lijst van welke virusscan ik zou kunnen gaan gebruiken of ik kon kiezen voor die van Microsoft. Als je dit voor SPII installeert, kun je tijdens het installeren van SPII gewoon enter geven. Hij hobbelt dan rustig verder.

sp2 heeft toch geen eigen virusscanner?
wel een firewall.....

Klopt heeft zelf geen virusscan, maar vroeg wel welke ik wilde downloaden. Dan moest ik een tijdelijke versie kiezen, anders kon ik niet verder gaan. Heb het daarom dus afgebroken en eerst mijn eigen Norton geinstalleerd en daarna weer SPII. Toen kon hij ze beide vinden.

Ja dat kan kloppen. Windows houdt in het register firewalls en virusscanners bij.
Goeie tip Humpe!

Het blijkt nu waarschijnlijk zo te zijn dat ik dus gehackt ben.

dat was al zo voor de pc opnieuw geformatteerd was en is blijkbaar nog steeds zo.

Ik zal de vraag in het forum virussen spyware enzo zetten.

iemand schreef"Het is en blijft een probleem dat je pc ergens in de wereld bij hackers bekent staat en zodra je online komt dat ze je antivirus blokkeren

+ Maar ik denk dat dat weinig zin heeft. Hij wordt al opgespoord als XP net geïnstalleerd is. Dus ik denk dat ze naar het nummer van je moederbord kijken/scannen. En dat kan je niet veranderen

bedankt voor alle hulp

edit.
nu besef ik dat jullie wel de juiste info gaven.
ik moet dus weer mijn pc formatteren, maar zorgen voor ik online kom al een av + een firewall te hebben.
en die tip van Humpe heb ik even door gemaild naaar de persoon die mijn pc heeft geformatteerd.

misschien dat ik dat dan nog een keer moet doen .
Of het is gewoon echt niet meer te verhelpen.
Ik moet toch een nieuwe pc daar mijn koeling al tijden niet meer bleek te werken en daardoor mijn schijf ook niet helemaal is wat het geweest is
:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Ik heb met hetzelfde bijltje gehakt. Maar...........let wel op. Ik haalde steeds weer opnieuw dezelfde trojan binnen omdat ik het file vertrouwde en de Cleaner niets vond. Later bleek dat ik vergeten was een vinkje te zeten bij 'in zipbestanden' kijken.
Probeer het dus nog eens met hulp van de Cleaner en leest goed de opties. Wie weet!!

PS ik heb nu ook een router :) + firewall

Als je last blijft houden van een virus ondanks een eerdere format, zal nog een keer formatteren niet helpen. Start op van een XP cd, kies daar voor 'een windows installatie herstellen' Je krijgt dan een mooi zwart scherm en je typt daar 'fixboot c:' Daarna zorg je voor een cd-rom(of diskette) met daar een werkend Antivirus programma (hertsel cd of diskette)op en scant vanaf daar je hele systeem.

Wow bedankt. Hier ben ik blij mee want inderdaad gisteren is de pc opnieuw geformatteerd.
xp er op NAV er op en daarna via cd SP2 er op maar toch heb ik nog steeds spyware.

Deed een scan bij pest control en kreeg een hele lijst. helaas repareert pest patrol het niet
heb ook adaware en spybot search maar volgens mij staat de echte troep er nog op ook al wordt dat niet gevonden door NAV en adaware en SSD kan ik niet echt op bouwen omdat ze er regelmatig mee stoppen.

de scans stoppen er ook regelmatig weer mee.net wel NAV in het geheel kunnen draaien maar dat zal niet lang meer duren of die stopt er ook mee is mijn ervaring

dit kreeg ik o.a te zien
system spy zou ik hebben en System Pro Soap

system Pro Soap= Toolbar: A group of buttons which perform common tasks. A toolbar for Internet Explorer is nomally located below the menu bar at the top of the form. Toolbars may be created by Browser Helper Objects.

Silently installs without user awareness.
Uninstaller leaves components running. Soap.exe will be found running in the \Soap directory. Reboot ensures that this file runs again at reboot (Invoked by HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run)

(ik heb gekeken bij taskmanager voor beide maar zag het niet)

From the doc: 'System Spy will 'hide' on a user's computer and 'record' the actions of another user through program title capturing. * Captures active window title, time window was opened, time window was closed, and total time window was active. * Invisible to user while running, including Task List (Ctrl+Alt+Delete). * Option to 'Hide' and 'Record' at system start-up. * Captured data is stored encrypted, in dated files (ex. '01.20.99.DAT') and can be deleted through System Spy interface. * System Spy interface can only be displayed when a specified text file is opened. Specified text file can be stored off of computer.'

Key Logger: (Keystroke Logger). A program that runs in the background, recording all the keystrokes. Once keystrokes are logged, they are hidden in the machine for later retrieval, or shipped raw to the attacker. The attacker then peruses them carefully in the hopes of either finding passwords, or possibly other useful information that could be used to compromise the system or be used in a social engineering attack. For example, a key logger will reveal the contents of all e-mail composed by the user. Keylog programs are commonly included in rootkits and RATs (remote administration trojans).

Bedankt voor het advies. dan zal ik morgen nogmaals de cd van xp lenen en dat proberen.

als het lukt zal ik de vraag als opgelost zetten

Ik zou het iedereen kunnen aanbevelen om eens het tooltje te gebruiken genaamd Hitmanpro.

Mocht het zo zijn dat het vermoeden bestaat dat er Spyware of andere backdoors op je systeem door derden is geinstalleerd dan haald dit proggie het er Veiloos af !!
Je pc draaid daardoor weer een stuk stabieler en je houd indringers preventief buiten de deur.

Dit is de link:

http://www.hitmanpro.nl/

Succes allen
:thumb:

bedankt.
heb eerst even gfezocht naar recensies over dit programma. prima. :thumb:

Dankzij adaware en spybot search en destroy heb ik geen hacker meer op de pc .

ook hitman pro gedraaid en die vonden niets. dus is het probleme hopelijk opgelost.

heb norton systemworks en zonealarm pro ook van mijn pc afgehaald en daar voor in de plaats trend micro internet security met goede firewall geinstalleerd.
dit is minder zwaar voor mijn computer en vind ik zelf prettiger werken.

Nu hopen dat mijn problemen (dat ik niet kon scannen) echt aan de trojan lag en het opgelost is.

bedankt allemaal voor de hulp! :thumb: :love:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan