PC doet (bijna) niets meer, door koeling?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barbapapa

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2001
Ik heb twee weken terug een andere koeler in mn pc gezet. Kostte wat moeite, dus misschien met te weinig koelpasta. Daarna draaide alles twee weken prima en net houdt ie er gewoon mee op. Opnieuw opstarten doet ie niet. Hij begint wel, maar daarna gebeurt er niks. Toch doet de processor het kennelijk wel, want als ik ctrl-alt-del doe dan verschijnt het Dell-scherm en kan ik kiezen voor setup en bootmenu. Maar daarna opstarten van schijf doet ie ook niet. Kan dit door de koeler komen? Wat kan ik doen?
Het is een Dell Inspiron 530 met Core2duo.

Ik hoop dat iemand raad weet.

Kan dit door de koeler komen? Wat kan ik doen?

in principe niet. De koeler zorgt ervoor dat de temperatuur van de cpu binnen bepaalde waarden blijft. Dit is nodig omdat bij een te hoge temperatuur (en zonder beveiliging) de cpu door zou kunnen branden. Alle intel cpu's (en AMD's tegenwoordig misschien ook maar dat weet ik niet zeker) zijn beveiligd door bij een bepaalde maximum waarde zichzelf uit te schakelen (en dus ook het systeem).

Koelingsproblemen doen zich vaak pas na een tijdje voor. B.v. je pc staat 15 minuten aan en valt dan uit. Kenmerkend hiervoor is dan, dat als je de pc helemaal laat afkoelen, je de pc gewoon weer op kunt starten.

Wat is hieraan te doen? Mocht je nog in de bios kunnen komen probeer dan even op te zoeken of je de temp van de cpu ergens af kunt lezen. Even uit mijn hoofd mag een cpu max 65 - 70 graden worden. Voor een normale cpu zijn dit al erg hoge waarden, normaal is rond de 25 - 35 graden idle.

Wat je kunt doen is je koeler erafhalen, de resten oude koelpasta verwijderen. Daarna nieuwe koelpasta aanbrengen (bolletje ter grootte van een erwt is voldoende) en de koeler opnieuw aanbrengen. Daarna de temperaturen opnieuw controleren.

Ik heb inderdaad inmiddels nieuwe koelpasta erop gedaan. Maakt niets uit.
Dan maar de Dell Helpdesk gebeld. Van hen moest ik een test laten lopen die ergens op een aparte partitie staat. Die test loopt al enkele uren. Dus dan ligt het waarschijnlijk niet aan de koeling. Toch?
Hopelijk levert de test wat op en is mn HD nog heel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan