pc doet chkdsk constant opnieuw

Status
Niet open voor verdere reacties.

joter

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2004
hallo

ik heb mijn pc gechecked op errors via chkdsk omdat ik een delayed write failed error kreeg..
nadat ik de harde schijf had gechecked op errors startte de pc op en begint weer opnieuw met chkdsk...

nu staat er bij dat als je de chkdsk over wil slaan op een toets moet drukken.. juist op dat moment wordt mijn toetsenbord uitgeschakeld.. ik kan niet meer op een knop drukken...terwijl ik nog wel gewoon in het bios kan komen...

en wat gebeurt er als je chkdsk helemaal laat verder lopen en laat beeindigen?
kom je nog wel gewoon in windows?

je zou misschien het command sfc /scannow kunnen gebruiken :thumb:

en wat gebeurt er als je chkdsk helemaal laat verder lopen en laat beeindigen?
kom je nog wel gewoon in windows?

je zou misschien het command sfc /scannow kunnen gebruiken :thumb:

@jelpot: 1ste tip is zinvol, 2de tip heeft niets met problemen met de harde schijf te maken.

@topic-starter: Als tip1 van Jelpot er niet voor zorgt dat het probleem wegblijft:

a. Start de Herstelconsole (lees even hier hoe je in Herstelconsole kunt komen en wat je er kunt doen).
Start in Herstelconsole weer chkdsk, met de /p parameter. Afhankelijk hoeveel schijfletters je hebt, voer even per schijfletter de controle uit.

Voorbeeld: Je hebt 2 schijfletters die C: en D: heten. Voer dan uit in Herstelconsole:
chkdsk C: /p
chkdsk D: /p

Verlaat Herstelconsole via het Exit commando, waarna de pc automatisch opnieuw opstart. Mogelijk wordt er dan nog 1x een schijfcontrole gedaan, maar zou daarna niet meer mogen voorkomen.

b. Komt het toch steeds weer terug: Laat het doorlopen totdat je weer gewoon in Windows bent. Daarna uitvoeren (gebruik even knippen en plakken):
Start -> Uitvoeren ->
reg.exe ADD "HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager" /v "BootExecute" /t REG_MULTI_SZ /d "autocheck autochk *\0OODBS\0" /f
Herstart je computer, en kijk of chkdsk nog steeds wordt uitgevoerd.

c. Helpt ook dit niet, kijk dan m.b.v. het chkntfs commando welke schijfletter gemarkeerd is om bij herstart gecheckt te worden.

Voorbeeld, met C: en D: als schijfletters:
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
chkntfs C:
chkntfs D:

Schijfletters die niet gecheckt gaan worden geven een volgende terugmelding (hier voor de C: schijf):
Het type bestandssysteem is NTFS.
C: bevat geen fouten.

Opmerking 1: Hierbij kan ook ipv. NTFS FAT32 worden vermeld, als je schijf FAT32 was geformatteerd.
Opmerking 2: Als de schijfletter wél gecheckt zou gaan worden, dan ziet het er zo uit (hier voor de C: schijf):
Het type bestandssysteem is NTFS.
C: bevat fouten. U kunt de optie /C gebruiken om chkdsk in te
plannen voor dit station.
Opmerking 3: Met Exit verlaat je cmd.exe

Zodra uitgezocht welke schijfletter weer gecheckt gaat worden, zou je die kunnen uitsluiten van een automatische chdsk bij opstarten, met chkntfs /X.

Voorbeeld: De D: schijf zou vlgs. bovenstaand commando gecheckt gaan worden. Je wilt dat voorkomen.
Start -> Uitvoeren -> cmd /k chkntfs /X D:
Opmerking 1: De /X staat voor Exclude (=Uitsluiten).
Opmerking 2: Met Exit verlaat je cmd.exe

Hier achtergrondinformatie over wat ik hierboven getypt heb. (Zag het net in Google, het had me, achteraf gezien, misschien wat typewerk kunnen besparen! :) )

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
wow!
Ik heb direct heel wat bijgeleerd vandaag :D

maar of ik al die commands enzo gemakkelijk ga onthouden :rolleyes: :P
ik heb er nooit echt moeten mee werken en ben er niet mee opgegroeid, maar ja :D

ik denk wel dat de oplossing nu wel zeker is gegeven ;):thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan